به زبان ساده، کار تکنسین رادیولوژی نوعی عکاسی است. گرچه ممکن است این شغل ساده به نظر برسد، اما این کار فقط به عکس‌برداری محدود نمی‌شود. تکنسین رادیولوژی چندین گزینه‌ی شغلی در پیش روی خود دارد که شامل ماموگرافی، انجام سی تی اسکن، ام آر آی و پزشکی هسته‌ای می‌شوند. در این مطلب سعی بر آن داشته‌ایم که به توانایی‌ها و دانشی که یک تکنسین رادیولوژی باید در دانشگاه آموخته باشد بپردازیم.


مراقبت از بیمار

یک تکنسین رادیولوژی علاوه بر مهارت در گرفتن عکس‌های رادیولوژی باید آموخته باشد چطور از بیمار مراقبت کند. تکنسین‌های رادیولوژی هر روز با افراد زیادی سر و کار دارند که بسیاری از آن‌ها درد دارند و سالمند و کودک هستند. اما خوبی این حرفه این است که تکنسین‌ها به صورت تک تک به بیماران خدمات می‌دهند بنابراین فرصت دارند تا کاری کنند که بیمار احساس راحتی کند.


اخلاق پزشکی

اخلاق پزشکی اغلب رابطه‌ی تنگاتنگی با مراقبت از بیمار دارد. تکنسین‌های رادیولوژی باید دلیل وجود برخی از قوانین را درک کنند و بدانند که چرا لازم است در شرایط خاص اقدامات ویژه‌ای صورت بگیرد. تکنسین‌های رادیولوژی باید به صورت محرمانه از شرایط خاص هر بیمار آگاهی داشته باشند و بدانند قانون در چه شرایطی به آن‌ها اجازه می‌دهد که برای یک سری از افراد تبعیض قائل شوند.


دوره‌های آناتومی و فیزیولوژی نه تنها به تکنسین رادیولوژی کمک می‌کند که با استخوان‌بندی بدن آشنا شود.

آناتومی و فیزیولوژی

دوره‌های آناتومی و فیزیولوژی نه تنها به تکنسین رادیولوژی کمک می‌کند که با استخوان‌بندی بدن آشنا شود، بلکه کمک می‌کند ارگان‌ها و سیستم‌های مختلف و تاثیر هر کدام از آن‌ها روی کارکرد بدن را فرا بگیرند. برخی از تکنسین‌های رادیولوژی این حرفه را به‌عنوان پایه‌ای برای سایر رشته‌های پزشکی در نظر می‌گیرند. برخورداری از این دانش در آینده‌ کمک زیادی به آن‌ها می‌کند.


حفاظت در برابر پرتوها

یادگیری اصول حفاظت در برابر پرتوها نه تنها به تکنسین رادیولوژی کمک می‌کند که خود را در برابر این پرتوها مصون نگه دارد، بلکه ترس کار کردن هر روزه با این پرتوها را نیز از بین می‌برد. گرچه قرارگیری در معرض پرتوهای زیاد و حتی کم در بلند مدت خطر ناک است، اما روش‌هایی برای حفاظت در برابر تکنسین‌های رادیولوژی وجود دارد. یکی از این روش‌ها فناوری حفاظت در برابر پرتو است که می‌تواند سلامت تکنسین رادیولوژی و بیمار راحفظ کند.


محیط کار

بیشتر دانشکده‌ها سعی می‌کنند محیط کاری واقعی را برای دانشجویان خود فراهم کنند. دانشجویان بدون دانش قبلی از محیط کار واقعی به بیمارستان قدم نمی‌گذارند. این دانش قبلی باعث می شود تکنسین رادیولوژی راحت‌تر با محیط بیمارستان اخت شود.


منبع : Fortis