دلایل خوب و قانع کننده‌ای برای عقیم کردن حیوانات خانگی در دست است. در این بین موسسه‌ی حمایت از حقوق حیوانات RSPCA رهنمود‌هایی در خصوص این مساله تهیه کرده و در اختیار  افراد قرار داده است . آن‌چه که RSPCA برای دست یابی به آن تلاش می‌کند برقراری رابطه‌ای کارآمد و عملی بین انسان و حیوانات خانگی است. به گونه‌ای که رفاه حیوانات خانگی در این رابطه به بهترین نحو ممکن تامین شود. با این نگرش، زیر سوال بردن این جریان کار ساده‌ای نیست. اما مردم هم‌چنان به انجام آن اصرار دارند. برای برخی اشخاص این جریان به‌عنوان یک امر اخلاقی شناخته می‌شود. آن‌ها اعتقاد دارند زمانی که حیوانات تربیت نشده را اهلی می‌کنیم در واقع آن‌ها را مجبور می کنیم روندی غیر طبیعی را بنا بر تمایلات ما طی کنند. این جریان گاهی اوقات به‌عنوان یکی از ایراداتی که به نگهداری حیوانات خانگی وارد است نمود پیدا می‌کند. بحث در رابطه با بعد اخلاقی از نگهداری حیوانات خانگی و عقیم کردن آن‌ها مدت‌های مدیدی است که مطرح شده، اما این نظریه در سال 1973 زمانی رسمیت پیدا کرد و  قانونی شد که Dick Ryder روانشناس انگلیسی  نظریه‌ی«تبعیض گونه‌ای» را صادر کرد. به اعتقاد او تبعیض گونه‌ای است که سبب می‌شود انسان‌ها جبر و خودخواهی‌های خود را روی حیوانات خانگی اعمال کنند. امری غیر اخلاقی است. پس از به رسمیت رسیدن این نظریه بود که حامیان حقوق حیوانات خانگی هم از آن برای پیش برد اهداف خود استفاده کردند. آن‌ها معتقد بودند که نمی‌توان حیوانات خانگی را نادیده گرفت و به عنوان شی و یا بخشی از دارایی‌های شخصی به آن‌ها نگاه کرد. در این زمان بود که دو نگرش و تفکر متضاد در جامعه پدیدار شد، اگرچه هر دو گروه در واقع برای بدست آوردن حقوق حیوانات خانگی تلاش می کردند. 

آیا نظریه‌ «تبعیض گونه‌ای» منطقی به نظر می‌رسید

اظهار نظر در رابطه با این مساله چندان راحت نیست. اما شاید بتوان با کمی کنجکاوی آن‌چه که در حال حاضر  از نظر روحی و فیزیکی به صلاح حیوانات خانگی است را شناسایی کنیم. برای دستیابی به این جواب لازم است از خودمان بپرسم که چه مساله‌ای باعث می‌شود که حیوانات خانگی داشته باشیم. به طور کلی جواب‌هایی که برای این سوال در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر است:
  • حیوانات خانگی همراهان خوب و با محبتی هستند.
  • حیوانات خانگی جذابند و حس ذاتی ما برای مراقبت از دیگران را در ما بیدار می‌کنند.
  • حیوانات خانگی به گونه‌ای به ما وابسته‌اند به همین خاطر هم آن‌ها را در جمع خود می‌پذیریم.
  • برای تکمیل این روند و دریافت بازخوردهای مثبت حیوانات خانگی را تعلیم می‌دهیم.
  • در این رابطه برای مدیریت بهتر این فرایند تصمیم می گیریم که حیوانات خانگی را عقیم کرده و حق طبیعی آن‌ها برای زاد و ولد را نادیده بگیریم.

پس از جراحی عقیم کردن معمولا حیوانات خانگی سلامت کامل خود را پس از دوران نقاهت بدست می‌آورند.

عقیم کردن به چه دلیل صورت می‌گیرد و چه عواقبی در پی دارد

  • عقیم کردن در واقع طی یک عمل جراحی بر روی حیوانات خانگی صورت می‌گیرد و توانایی زاد و ولد را از آن‌ها سلب می‌کند.
  • در حیوانات خانگی ماده این فرایند با خارج کردن تخمدان و رحم از بدن آن‌ها انجام می‌شود.
  • در حیوانات خانگی نر بیضه‌ها از بدن حیوان خارج می شوند.
  • عمل جراحی با فرایند کلی بیهوشی صورت می‌گیرد و طبق مدارک بدست آمده معمولا حیوانات خانگی سلامت کامل خود را پس از دوران نقاهت بدست می‌آورند.

کدام نظریه در این رابطه درست و کدام اشتباه است

شاید نتوانیم در این خصوص به یک جمع‌بندی کلی پیدا کنیم، چرا که تصمیم گیری در مورد این مساله شخصی و اخلاقی است. این جریان برای عده‌ای غیر قابل قبول خواهد بود در حالی که برخی با این سوال مواجه می‌شوند که اگر حیوانات خانگی خوشحال باشند و بدون ترس از گرسنگی زندگی کنند، در صورت بیماری تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند و حق باردار شدن از آن‌ها سلب نشود رابطه‌ی بین حیوانات خانگی و انسان در بهترین حالت خود قرار می گیرد؟ در آخر برای جایگزین کردن قوانین جدید نگهداری حیوانات خانگی با کیفیت و شرایطی بهتر، نباید فراموش کرد که این مساله یک جریان دو طرفه بین انسان و حیوانات خانگی است و  هر کدام از دیگری انتظاراتی دارند. پس ضروری است که نیازهای هر دو طرف در نظر گرفته شود. انسان با هوش و استعداد خود توانست گرگ‌ها که نسل گذشته‌ی سگ‌های امروزی هستند را مهار کنند. برای انسان‌ها سرعت و روحیه‌ی خشن گرگ‌ها نقش یک سلاح را داشت. به همین دلیل می‌توان گفت که هم زیستی بین انسان و حیوانات خانگی مساله‌ای طبیعی و منطقی است که با توجه به نیازها و مقتضیات دنیای امروزی هماهنگ شده است.

عقیم کردن برای حیوانات خانگی زیادی مثل سگ، گربه، خرگوش و همستر می‌تواند سودمند باشد.

دلایل عقیم کردن حیوانات فقط در خصوص حیوانات خانگی صدق می‌کنند و به شرح زیر هستند:

  • عقیم کردن برای حیوانات خانگی زیادی مثل سگ، گربه، خرگوش و همستر می‌تواند سودمند باشد.
  • عقیم کردن حیوانات خانگی ماده موجب می‌شود به بلوغ نرسند. عقیم کردن این حیوانات خانگی جدای از جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته باعث می‌شود توجه آن به نرها کمتر شود و از بروز بارداری‌های دروغین جلوگیری می‌کند. 
  • عقیم کردن حیوانات خانگی نر احتمال ابتلا به سرطان بیضه را در آن‌ها کاهش خواهد داد.
  • عقیم کردن حیوانات خانگی ماده احتمال ابتلا به سرطان رحم را کاهش می‌دهد. اگرچه این جریان به جز سرطان، احتمال بروز عفونت‌های رحم را نیز کاهش خواهد داد.
  • عقیم کردن حیوانات خانگی ممکن است بعضی رفتارهای بد آن‌ها را اصلاح کند، عادت‌هایی چون نشانه گذاری با ادرار یا تلاش برای خارج شدن از خانه. 
  • حیوانات خانگی ماده‌ای که عقیم نشده‌اند دچار خونریزی دوران قاعدگی می‌شوند این مسئله در خانه صحنه‌های ناخوشایندی را به وجود می‌آورد.
  • احتمال دزدیده شدن حیوانات خانگی که توانایی باروری ندارند کمتر است چراکه کسی مبلغ بالایی برای خریداری این حیوانات خانگی نمی‌پردازد.
  • در فرایند بارداری و زایمان حیوانات خانگی به طور حتم به دامپزشکی نیاز خواهد بود و می‌بایست مبلغ قابل توجهی را به این مساله اختصاص دهید. 
  • جدای از تمام مواردی که به آن اشاره شد قانون بر روی مراقبت از حیوانات خانگی به شدت تاکید دارد. طبق بیانیه‌ای که در سال 2006 از جان سازمان حمایت از حیوانات به تصویب رسید صاحب حیوانات خانگی از نظر قانونی مسئول برطرف کردن تمام نیازهای حیوانات خانگی است. در این قانون به صراحت قید شده که پرستاری از حیوانات خانگی در دوران بارداری از دقت و اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. جدای از این زمانی که قصد داشتید حیوانات خانگی متولد شده را به شخص دیگری واگذار کنید، می‌بایست نسبت به واکسینه کردن این حیوانات خانگی اقدام کرده باشید. 

منبع : Pets4homes