خودرو سازان با ساختن سقف‌های فیبر کربن،‌ شیشه‌های جلو از جنس پلاستیک و سپرهای فوق ایمن از جنس فوم آلومینیوم اکنون با کاهش وزن خودرو و لوازم یدکی آن، توانستند مصرف سوخت را بهینه‌تر کنند. این کار در صنعت خودرو و تولید لوازم یدکی مورد توجه قرار گرفته است چون دولت‌های آمریکا و کانادا در سال‌های آتی استاندارد‌های جدیدی را برای میزان مصرف سوخت خودروها اعمال خواهند کرد.

قوانین فعلی آمریکا و کانادا، خودروسازان را به فروش خودروهایی  که مصرف سوخت آن‌ها 4 لیتر در 60 کیلومتر است ملزم می‌کند. شرکت‌های خودروسازی برای رسیدن به این استانداردها به سراغ لوازم یدکی سبک‌تر رفته‌اند. برخی از خودروسازان حتی در حال همکاری با شرکت‌های هواپیما سازی هستند تا تاثیر آسیب دیدگی این لوازم یدکی و قطعات را هنگام تصادف مورد بررسی قرار دهند.

یکی از نمونه‌های این نوآوری در فناوری خودروهای سبک ساخت نمونه‌ی اولیه‌ی خودرو فورد فیوژن جدید است که با کمک وزارت انرژی آمریکا ساخته شده و از مدل‌های استاندارد فورد فیوژن 363 کیلوگرم سبک‌تر است. برای کاهش وزن در این خودرو از روتورهای ترمز آلومینیومی استفاده می‌شود که 39% سبک‌تر از نمونه‌های چدنی آن است. این مدل فیوژن پیش‌ساز از چرخ‌های فیبر کربن بهره می‌گیرد که وزن آن‌ها از چرخ‌های آلومینیومی 42% سبک‌تر است. این طرح توسعه به خودروسازان بزرگ جهان کمک می‌کند تا عملکرد خودروهای سبک وزن را بهتر کنند.


داده‌ها از تعهد خودروسازان به ساخت خودروهای سبک حکایت دارد

اخیرا برآورد یکی از مطالعات نشان داد که یک میلیارد خودرو در سرتاسر جهان در جاده‌ها در حال حرکت هستند. اگر وزن لوازم یدکی و در نتیجه وزن هر یک از این خودروها 50 کیلوگرم کم شود سالانه 40 میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود.

اما نظر به این که خودروسازان عمده هنوز در مرحله‌ی آزمایش و نمونه‌سازی قرار دارند و مواد مورد استفاده آلومینیوم و فیبر کربن است، می‌توان گفت که تا تولید خودروهای فوق سبک راه درازی در پیش داریم. در این شرایط کاری که خودروسازان می‌توانند انجام دهند بهبود عملکرد خودرو و پایین نگه داشتن هزینه‌ها برای پاسخگویی به نیاز بازار است. اما تعهد خودروسازان برای ساخت خوردوهای سبک‌‎تر به این معنا است که آینده برای کسانی که به‌دنبال خودروهای کم مصرف هستند نوید بخش است.