هر بیماری دارویی دارد. اما بسیاری‌ از این داروها عوراض جانبی جدی را در پی دارد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم در حال روی گرداندن از طب مدرن و گرایش به درمان‌های متفاوت و طبیعی مثل طب سوزنی هستند. اما نباید متفاوت را با جدید اشتباه بگیرید. گرچه طب سوزنی در مقایسه با تزریقات و واکسن‌های طب مدرن نوع جدیدی از کاربرد سوزن است، اما قدمتی چند صد ساله در طب سنتی چینی دارد. در این مطلب به پنج مزیت طب سوزنی اشاره می‌کنیم:


بهبود گر گرفتگی

طبق تحقیقی که در ژورنال Menopause منتشر شد، زنان یائسه می‌توانند درمان‌های هورمونی را کنار گذاشته و به طب سوزنی روی بیاورند. محققین با بررسی 12 مطالعه که در مجموع 869 نفر در آن‌ها شرکت کرده بودند، دریافتند که طب سوزنی باعث کاهش دفعات و شدت گر گرفتگی می‌شود. مهم‌تر این که این تاثیرات موقتی نبودند و آثار بلند مدت آن‌ها بر روی دفعات و شدت گر گرفتگی پس از سه ماه قابل مشاهده بود.


کاهش درد میگرن

داروهای میگرن که برای کاهش درد تجویز می‌شود بسیار قوی هستند و این یعنی این‌که می‌توانند عوراض جانبی جدی داشته باشد که اختلالات گوراشی و قلبی و عروقی از آن جمله‌اند. خوشبختانه مطالعه‌ای که در ژورنال «Pain Medicine» منتشر شد نشان داد که طب سوزنی می‌تواند جایگزین مناسبی برای قرص باشد. بیماران بیست و چهار ساعت بعد از انجام طب سوزنی گزارش دادند که میزان دردشان نسبت به کسانی که در گروه کنترل بودند کاهش بسیار بیشتری داشته است. هم‌چنین در مقایسه با افرادی که در گروه کنترل قرار داشتند، افراد کمی  بیست و چهار ساعت پس از انجام طب سوزنی  به رسیدگی پزشک نیاز پیدا کردن و به تهوع و استفراغ دچار شدند. در واقع محققین گفتند احتمال بروز میگرن ثانویه در گروهی که طب سوزنی انجام داده بود در مقایسه با گروهی که داروی تریپتان مصرف کرده بود کمتر است.


در ترک نیکوتین و سیگار طب سوزنی فعالیت مغز را در بخش مربوط به پاداش تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از بین بردن اعتیاد به نیکوتین

ترک یک‌باره‌ی سیگار کار آسانی نیست، اما طبق تحقیقی که در ژورنال Psychopharamcology مننتشر شد طب سوزنی می‌تواند این کار را آسان‌تر کند. مغز و بدن حتی با دیدن سیگار کشیدن فرد دیگر هم تحریک می‌شوند و باعث می‌شوند که فرد هوس سیگار کند و دوباره در دام آن گرفتار شود. محققان دریافتند بیمارانی تحت درمان طب سوزنی بودند در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر هوس سیگار می‌کنند. این محققین با اسکن مغز متوجه شدند طب سوزنی فعالیت مغز را در بخش مربوط به پاداش تحت تاثیر قرار می‌دهد.


کاهش وزن

مشکل بسیاری از مردم  پرخوری است چون واقعا به سختی می‌توان از غذا دل کند. کسانی که رژیم غذایی لاغری دارند در اثر فشار گرسنگی برنامه‌ی کاهش وزن را فراموش می‌کنند. نتایج تحقیقی که در ژورنال Acupuncture in Medicine منتشر شد نشان داد که طب سوزنی به طور موثری اشتها را کم می‌کند. محققین متوجه شدند طب سوزنی می‌تواند به افرادی که رژیم غذایی لاغری دارند کمک کند شاخص توده‌ی بدنی یا BMI را تا 6% و وزن را تا 4 کیلو گرم در طول هشت هفته کم کنند. افرادی که در گروه کنترل قرار داشتند از دشواری عمل به رژیم غذایی شکایت می‌کردند. این تحقیق این نظر را تایید می‌کند که افراد گروه درمان در مقایسه با گروه کنترل راحت‌تر توانستند جلوی میل به خوردن غذا را کنترل کنند.


کاهش کمر درد

کمر درد نه تنها آزار دهنده است بلکه می‌تواند باعث شود که نتوانید به کارهای خود برسید و یا در نهایت به مطب پزشک پناه ببرید. اما نتایج تحقیقی در ژورنال Alternative Therapies نشان داد مجبور نیستید تا آخر عمر رنج بکشید. محققین دریافتند گروهی از بیماران که چند بار تحت طب سوزنی قرار گرفته بودند در مقایسه با افرادی که درمان معمول را دریافت کردند شاهد کاهش چشم‌گیر درد بودند. افراد این گروه روزه‌های کمتری را از کار باز ماندند و طی 12 هفته‌ی پس از درمان، کمتر دردشان شدت گرفت.


منبع : Rodalewellness