وقتی برای تعمیر خودرو خود به تعمیرگاه مراجعه می‌کنید، تعمیرکار معمولا از شما می‌پرسد که ترجیح می‌دهید لوازم یدکی بازسازی شده، باز تولید شده و یا دست دوم روی خودرو شما بیندازد. تفاوت این سه نوع لوازم یدکی در قیمت و عمر مورد انتظار آن‌هاست. در واقع لوازم یدکی بازسازی شده همان لوازم یدکی قدیمی خودرو است که قطعات فرسوده آن تعویض می‌شود.

تفاوت قیمت این سه نوع لوازم یدکی زیاد است. برای این‌که بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید لازم است تفاوت بین آن‌ها را بدانید و مسئله دیگر این است که کدام یک بیشتر به درد شما می‌خورد.

ابتدا تفاوت‌های میان این سه گزینه را بررسی می‌کنیم.


لوازم یدکی بازسازی شده

اگر انتخاب شما بازسازی لوازم یدکی باشد، در این‌صورت تعمیرکار لوازم یدکی خراب را دور نمی‌اندازد، بلکه قطعات معیوب داخل آن را خارج کرده و تعویض می‌کند. اگر لوازم یدکی خودروی شما به‌قدر ی فرسوده شده که قابل بازسازی نباشد، از لوازم یدکی خودروی دیگر استفاده می‌کند، یعنی قطعات استفاده شده و دست دوم خودروهای دیگر را که هم‌چنان کار می‌کنند روی خودرو شما می‌اندازد.

به‌عنوان مثال فرض کنیم موتور خودرو شما خراب شده و نیاز به بازسازی دارد. ممکن است نیاز باشد بلبرینگ و رینگ پیستون تعویض شوند، اما اگر میل لنگ و پیستون‌های فابریک آن سالم باشند تعویض نمی‌شوند. در این روش به‌جای استفاده از لوازم یدکی باز تولید شده یا نو، لوازم یدکی موجود بازسازی شده و مشتری در هزینه‌های تعمیر خودرو خود صرفه‌جویی می‌کند.

ایرادی که این روش دارد این است که فرسودگی قطعات نسبی است. پیش از بازسازی همگی قطعات کم و بیش به یک اندازه فرسوده شده‌اند اما پس از بازسازی برخی از قعات نو هستند و برخی دیگر کار کرده. گرچه قطعات کار کرده هنوز هم کار می‌کنند و نیازی به تعمیر آن‌ها نیست اما تا حدی فرسوده شده‌اند.

عواملی مثل گرما و ترک خوردگی‌ها و سایر عوامل باعث خرابی لوازم یدکی خودرو شده که با چشم قابل مشاهده نیست. در نتیجه مدت کمی پس از تعمیر ممکن است دوباره به تعمیرگاه باز گردید تا آن قطعات کار کرده را تعویض کنید.


لوازم یدکی بازتولید شده در مقایسه با لوازم یدکی بازسازی شده ضمانت طولانی‌تری دارد.

لوازم یدکی بازتولید شده

لوازم یدکی باز تولید شده چیست؟ اصطلاح باز تولید شده معمولا و نه همیشه در مورد لوازم یدکی استفاده می‌شود که به طور کامل باز تولید شده و تقریبا مثل لوازم یدکی نو هستند.

به‌عنوان مثال در باز تولید موتور خودرو، تنظیمات موتور با استفاده از دستگاه صورت می‌گیرد یا قطعات معیوب تعویض می‌شود تا حدی که کیفیت و دوام آن به حد و اندازه‌ی یک موتور نو می‌رسد. پیستون‌ها، شاتون‌ها، رینگ‌ها، بلبرینگ‌ها، میل بادامک‌ها و پمپ روغن همگی نو می‌شوند و نیمه‌های فوقانی موتور مثل سر سیلندر‌ها بازسازی می‌شوند. تنها قطعه‌ی موتور قدیمی که مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرد بدنه‌ی آن است که این قعطه هم اگر در وضعیت خوبی قرار داشته باشد تعویض نمی‌شود.

قوانینی که در بالا گفتیم در مورد تمامی لوازم یدکی خودرو اعمال می‌شود. لوازم یدکی بازتولید شده در مقایسه با لوازم یدکی بازسازی شده ضمانت طولانی‌تری دارد که شامل قطعات و تعمیر آن می‌شود.


در خرید برخی از لوازم یدکی دقت به خرج بدهید زیرا بر اثر قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی مختلف آسیب می‌بینند.

لوازم یدکی دست دوم

اما لوازم یدکی دست دوم چطور؟ خوب لوازم یدکی دست دوم هم جای خود را در تعمیر خودرو دارند. اما هنگام خرید لوازم یدکی دست دوم باید بسیار مراقب باشید.

وقتی به یک فروشگاه لوازم یدکی دست دوم مراجعه می‌کنید نگاهی به محیط آن بیندازید. آیا تمیز و مرتب است؟ آیا لوازم یدکی منظم و مرتب چیده شده‌اند و از باران و تابش آفتاب حفظ می شوند؟

این فروشگاه قطعات چه نوع خودروهایی را دارد؟ مدل‌های قدیمی، وارداتی یا قراضه‌های بی‌مصرف؟ ایرادی ندارد همه‌ی این‌ها را داشته باشد. اما اگر دیدید محوطه‌ی آن پر از آهن پاره‌های زنگ زده و رنگ و رو رفته است از آن خرید نکنید.

دست دوم فروشی‌هایی هستند که به کار خود اهمیت می‌دهند و دوست دارند به مشتریان خدمات خوب و با کیفیت ارائه دهند. در خرید برخی از لوازم یدکی باید دقت ویژه به خرج بدهید به ویژه موتور، دستگاه انتقال نیرو، دیفرانسیل، سیستم هیدرولیک، و قطعات الکتریکی. این لوازم یدکی بر اثر قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی مختلف آسیب‌هایی می‌بینند که با چشم قابل دیدن نیست. از دست دوم فروشی‌هایی خرید کنید که تمیز و مرتب بوده و ساختمان انبارشان خشک و بدون رطوبت باشد.

در هنگام خرید لوازم یدکی دست دوم از فروشنده بپرسید که آیا این لوازم ضمانت دارند و این‌که پس گرفته می‌شوند یا خیر. هم‌چنین ببینید آن قطعه‌ای را که قصد دارید بخرید به چه شکل از خودرو اسقاطی جدا می‌شود. در برخی از مراکز خودروهای اسقاطی لوازم یدکی دست دوم با مشعل‌های اکسیژن استیلن جدا می‌شوند در صورتی که این کار اشتباه بوده و باید از آچار و ابزار دیگر استفاده شود.


کدام گزینه مناسب شما است

لوازم یدکی بازسازی شده، بازتولید شده یا دست دوم؟ هنگام انتخاب لوازم یدکی خودرو جهت تعمیر فکر کنید و ببینید دقیقا چه برنامه‌ای برای خودرو خود دارید. آیا می‌خواهید خودرو خود را تا مدت زیادی داشته باشید؟ یا این‌که می‌خواهید تا بهار سال بعد آن را بفروشید؟ باید این اطلاعات را در اختیار تعمیرکار قرار دهید تا قطعات مناسب را بر اساس بودجه،‌ نیاز‌ها و اهداف‌تان استفاده کند.


منبع : Cnn