پس از تصویب عمل‌های جراحی لیزیک توسط وزارت غذا و داروی آمریکا در سال 1980 تقاضا برای بهره‌گیری از این روش در بهبود شرایط دید چشم افزایش یافت. مزیت‌های متعدد این شیوه‌ی درمانی موجب محبوبیت آن در بین اکثریت مردم شد. لیزیک امتیازاتی چون کوتاه بودن دوره‌ی نقاهت تا جراحی‌های بدون درد را در اختیار متقاضیان خود قرار می‌داد و همین جریان به جذابیت‌های آن در تمام رده‌های سنی می‌افزود.
برای این‌که از صلاحیت فرد برای جراحی لیزیک اطمینان حاصل شود، جراح شاخص‌هایی چون سلامت کلی چشم، سابقه‌ی پزشکی، فرم و ضخامت قرنیه را مورد بررسی قرار می‌دهد. این در حالی است که سن بیمار به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در انجام جراحی‌های لیزیک چشم به حساب می‌آمد. 

انجام جراحی لیزیک چشم در سنین جوانی 

در حوزه‌ی پزشکی زمانی که صحبت از اعمال‌ جراحی به‌میان می‌آید که بر روی نقاط دیگر بدن بیمار تاثیرگذار است پزشکان ترجیح می‌دهند انجام جراحی را تا رسیدن بیمار به سنی مشخص به تعویق بیندازند و زمانی عمل جراحی را انجام دهند که پروسه‌ی رشد در بیمار متوقف شده باشد. این جریان در رابطه با انجام جراحی‌های لیزیک هم صدق می کند.
اغلب کسانی که عینک می‌زنند کاملا از این موضوع اطلاع دارند که می‌بایست برای چک کردن شماره‌ی عینک و انجام برخی اصلاحات در دوره‎‌های مشخص به چشم پزشک خود مراجعه کنند. در این روند ممکن است که تغییری در کیفیت دید شخص بروز نکرده باشد و نیازی به تعویض شیشه‌های عینک نباشد، اما گاهی پیش می‌آید که اپتومتریست شما تشخیص به بالا و یا پائین آوردن نمره‌ی عینک بنا بر تغییرات چشم می‌دهد. اما سوال این است که این تغییرات چگونه ایجاد و چه زمانی متوقف می‌شوند؟
به‌صورت کلی افزایش سن می‌تواند تأثیری مستقیم بر روی ضعف دید داشته باشد. در این روند تخم چشم رشد کرده و تغییر فرم می‌دهد اگرچه این مسأله تا 18 سالگی اتفاق نمی‌افتد، اما آن‌چه که ممکن است در این سنین مشاهده شود اختلالات جزئی در جلسات معاینه چشم است که کاملا طبیعی می‌باشد.  از همین رو افراد 18 ساله و بزرگ‌تر می‌توانند نامزدهای ایده‌آل جراحی لیزیک باشند.

محدودیت از لحاظ کهولت سن برای جراحی لیزیک وجود ندارد اما برای بیماران بالای 70 سال جراحی لیزیک شاید مناسب نباشد.

جراحی لیزیک چشم در سنین پیری

پس از این‌که فرد دوران نوجوانی را پشت سر گذاشت بدن او دوران اصلی رشد را طی کرده است، این به آن معناست که اگر خوش‌شانس باشید و مشکل خاصی از نظر سلامتی پیدا نکنید، در دهه‌های بعدی زندگی هم به جز کهولت سن به مساله‌ی خاصی دچار نخواهید شد.
اما ممکن است در دوران میان‌سالی با تغییراتی در کیفیت دید خود مواجه شوید. ریسک ابتلا به آب مروارید در افراد بالای 60 سال بالاست. در این شرایط  جراحی لیزیک تنها گزینه نخواهد بود، بلکه با  توسل به جراحی آب مروارید نیز می‌توان نسبت به درمان این بیماری اقدام کرد. در روند این جراحی لنزهای ویژه‌ای بر روی قرنیه قرار می‌گیرند و موجب دیدی بهتر برای شخص می‌شوند، گرچه باید خاطر نشان کرد که مزیت‌های لیزیک در این میان نسبت به شیوه‌های دیگر برتری دارد. در کل می‌توان گفت که محدودیت از لحاظ کهولت سن برای جراحی لیزیک وجود ندارد، اما تعداد بیماران بالای 70 سال کمی می‌توانند نامزد مناسبی برای جراحی لیزیک باشند چون احتمال بروز مشکلات جانبی برای آن‌ها زیاد است. 

مشاوره با کارشناسان مربوطه 

اگر در ارتباط با سن خود، انجام عمل‌های لیزیک چشم و نوع فرایند و روند این گونه جراحی‌ها سوالی دارید، می‌توانید با گرفتن  مشاوره از کارشناسان به جواب‌ قانع کننده دست پیدا کنید. اگر کلینیک یا جراح مورد نظر برای شما جلسات مشاوره ترتیب نداد بهتر است از آن‌جا فرار کنید. جراحان معتبر همیشه چند هفته قبل از عمل به شما مشاوره می‌دهند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار می‌دهند.
متخصص لیزیک در جلسات مشاوره با استفاده از کامپیوتر یک نقشه‌ی دیجیتالی از چشم شما رسم می‌کند. جراح در واقع از همین نقشه برای استفاده از لیزر روی چشم استفاده می‌کند .
اگر هنوز هم در خصوص انجام عمل لیزیک مطمئن نیستید، با مطب جراح تماس بگیرید و برای مشاوره وقت تعیین کنید. حتی اگر به تازگی دبیرستان را تمام کرده‌اید یا بالای 70 سال سن دارید، ممکن است لیزیک برای شما مناسب باشد.

منبع : Lasikmd