مراقبت‌های بعد از انجام میکروپیگمنتیشن یا تتو ابرو، تاثیر به‌سزایی در میزان موفقیت و ماندگاری، سلامتی و میزان رضایت‌مندی‌تان از تتو دارد. بسته به نوع روشی که برای میکروپیگمنتیشن ابروهای‌تان استفاده می‌کنید، مراقبت‌های پس از آن نیز ممکن است متفاوت باشد. متخصص زیبایی باید اطلاعات لازم جهت مراقبت صحیح از ابروها را براساس روش انجام تتو در اختیارتان بگذارد؛ و شما هم به‌منظور کسب بهترین نتیجه ممکن باید به نکات توصیه شده عمل کنید. در این مطلب پیشنهاداتی کلی را خواهید خواند که در جلوگیری از بروز عفونت و دیگر عوارض تعیین کننده هستند و سلامتی و بهبودی سریع شما را تضمین می‌کنند؛ با مجله ایرانگان همراه باشید.


مراقبت‌های ویژه بلافاصله بعد از میکروپیگمنتیشن

بلافاصله بعد از انجام میکروپیگمنتیشن ممکن است احساس سوزش کنید و محل آن متورم شود. این مسئله بدلیل آن است که اثر ماده‌ی بی‌حس کننده از بین رفته و به‌سرعت در محل میکروپیگمنتیشن فرآیند بهبود رخ می‌دهد.

هم‌چنین ممکن است به مدت 1 تا 2 روز حساسیت پوستی، قرمزی و تورم داشته باشید. در این مدت می‌توانید از مسکن برای تسکین درد استفاده کنید. دوره‌ی اولیه بهبود ممکن است 2 هفته به‌طول انجامد؛ در این مدت از فعالیت‌های بدنی مانند شنا و رفتن به سونا خوداری کنید. همین‌طور از قرار گرفتن درمعرض نور خورشید نیز خودداری کنید، چرا که نور خورشید ممکن است مکیروپیگمنتیشن را کم رنگ کند. در تمام انواع تتو خطر بروز عفونت و یا آلرژی وجود دارد. در صورتی‌ که درد یا سوزش بیشتر از چند روز طول کشید، فورا با متخصص زیبایی‌تان تماس بگیرد.

اکثر متخصصین زیبایی مجرب در این مدت کرم‎های مراقبت از پوست تجویز می‌کنند شما هم بهتر است از این کرم‌ها استفاده کنید. توصیه می‌شود که شب اول از پماد باسیتراسین و یا آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. این پمادها از بروز عفونت و خشکی ابروها جلوگیری می‌کنند. هم‌چنین می‌توانید از پماد آکوافر (Aquaphor) که محصولی پرطرفدار است جهت بهبودی سریع استفاده کنید. قبل از خواب می‌توانید از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. توصیه می‌شود از این پماد در طول روز استفاده نکنید، چرا که ممکن است این مسئله باعث جلب توجه دیگران شود.


تورم یا کبودی از عوارض جانبی بعد از میکروپیگمنتیشن است که ممکن است به پیشانی هم سرایت کند.

تورم و کبودی

از عوارض جانبی میکروپیگمنتیشن می‌توان به تورم، قرمزی، حساسیت پوستی و کبودی جزئی اشاره کرد. در صورتی که این علایم برای یک یا دو روز باشند کاملا طبیعی‌اند. بروز این علایم در افراد بیشتر به سن و جنس پوست بستگی دارد. در برخی موارد ممکن است این تورم یا کبودی به دیگر نواحی مانند پیشانی سرایت کند. به‌طور کلی بروز کبودی و تورم به‌ندرت بر شکل میکروپیگمنتیشن ابرو یا تتو تاثیر می‌گذارد و جای هیچ گونه نگرانی نیست. در صورتی که این علایم ظرف چند روز بهبود نیافتند، ممکن است نشانه عفونت باشد که در این نوع مواقع باید فورا با متخصص زیبایی ‌خود تماس بگیرید.


ظاهر میکروپیگمنتیشن

جوهر تتوی تازه غلیظ‌تر و حجیم‌تر از دیگر جوهرهاست و به نسبت روشن‌تر به‌نظر می‌رسند، پس متعجب نشوید. معمولا بعد از دو هفته یا کمی بیشتر محل میکروپیگمنتیشن شروع به پوست اندازی می‌کند. این نواحی به نسبت روشن‌تر هستند، اما نگران نباشید این نقاط روشن پس از اتمام پوست اندازی محو خواهند شد. در مجموع حدود دو هفته طول خواهد کشید تا این فرایند پوست‌اندازی کامل و پوست صورت‌تان به حالت اولیه برگردد.


مراقبت در دو هفته اول دوران نقاهت

در روزهای اول زمانی که نواحی متورم صورت‌تان در حال بهبودی است، ممکن است احساس خارش داشته باشید. این مسئله طبیعی بوده و نشانه‌ی خوبی برای روند بهبودی‌تان است. شاید وسوسه شوید تا ابروهای‌تان را با یخ خنک کنید. اما این‌ کار موجب بهبودی تورم نمی‌شود با این حال می‌توانید برای کاهش درد از کمپرس یخ و کیسه‌ی چای مرطوب استفاده کنید. این کار را بیشتر از یک‌بار در روز انجام ندهید، چرا که احتمال عفونت و آسیب سلول‌های ابرو افزایش خواهد یافت. هیچ‌گاه محل تاتو را فشار ندهید و مواظب باشید که پوست‌های بلند شده ‌را نکنید.


سن، جنس پوست و چرخه قاعدگی در تعیین مدت زمان بهبودی بعد از میکروپیگمنتیشن ابرو موثر است.

میانگین مدت بهبودی

مدت بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به عواملی هم‌چون سن، جنس پوست و چرخه قاعدگی دارد. در کل پوستی که جوان‌تر است سریع‌تر بهبود می‌یابد. دیگر عوامل تاثیرگذار شامل رژیم غذایی، میزان فعالیت فیزیکی، میزان قرارگیری در نور خورشید و داروهای مصرفی می‌باشند.


مرحله اصلاح میکروپیگمنتیشن

دو هفته پس از انجام میکروپیگمنتیشن ابروهای‌تان تقریبا بهبود خواهند یافت. درنتیجه رنگ غلیظ تتو از بین می‌رود و رنگ دلخواه‌تان پدیدار خواهد شد. در حدود هفته‌های 4 تا 6 درصورتی که ‌می‌خواهید شکل ابروی خود را تغییر یا نواحی کم رنگ را دوباره تتو کنید، می‌توانید به متخصص زیبایی خود مراجعه کنید. در این مرحله متخصص زیبایی ابروی‌تان را مشابه روش اولیه تتو می‌کند و رنگ بیشتری در ابرو تزریق می‌کند.

برای مدت چند هفته مواظب باشید که ابروهای‌تان را نشویید. مالش و خاراندن ابرو باعث کم رنگ شدن تتو و زخم می‌شود. پس اگر شکل ابروها‌ی‌تان را دوست دارید، تا زمان بهبودی به آن‌ها دست نزنید.

معمولا میکروپیگمنتیشن بین یک تا سه سال دوام خواهد داشت؛ البته این مسئله بستگی به چگونگی عمل به دستورات بعد از میکروپیگمنتیشن جهت مراقبت‌ از آن و همین‌طور جنس تتو دارد.


منبع : Tattooeyebrowshq