جراحی پلاستیک رابطه‌ی تنگاتنگی با منبع تغذیه از خون دارد. دانستن این نکته برای بهبودی پس از جراحی پلاستیک اهمیت زیادی دارد.

کار جراحی پلاستیک تغییر شکل قسمت‌های مختلف بدن است. کلمه پلاستیک ریشه در کلمه‌ی یونانی پلاستیکوس دارد که به معنای قالبگیری یا تغییر شکل است. برای دستیابی به این تغییرات در شکل، باید پوست یا سایر بافت‌ها را جابجا کرد. با انجام این کار منبع تغذیه‌ از خون برای این بافت‌ها تغییر پیدا می‌کند. در واقع جراحان با این کار منبع خون را تقلیل می‌دهند اما نه به اندازه‌ای که تداخلی در ترمیم به وجود بیاید.

برای مثال، وقتی جراحی پلاستیک شکم انجام می‌دهید برخی از رگ های خونی که وظیفه‌شان خون‌رسانی به پوست شکم است به شکلی تقسیم می‌شوند که پوست بتواند جابجا شود تا در نهایت شکل مسطح‌تر و بهتری را به شکم بدهد. اما سایر رگ‌های خونی دست نخورده باقی می‌مانند تا پوست بتواند ترمیم یابد. اگر خون کافی در پوست جریان نداشته باشد بافت‌ها اکسیژن کافی به دست نمی‌آورند و منجر به عارضه‌ای به نام ایسکمی می‌شود که در آن برخی از بافت‌ها می‌میرند یا ترمیم نمی‌شوند و این وضعیت خوبی نیست. در بسیاری دیگر از انواع جراحی پلاستیک مثل جراحی کشیدن صورت، بالا بردن سینه‌ها، کوچک کردن سینه‌ها و بسیاری دیگر از جراحی‌های ترمیمی پیچیده نیز وضعیت به‌همین صورت است. بنابراین جراح پلاستیک باید منبع خون کافی برای تغذیه‌ی بافت‌هایی که جابجا می‌کند باقی بگذارد تا ترمیم صورت گیرد.


چرا سیگار مانع موفقیت جراحی پلاستیک است

جراحان هنگام انجام جراحی پلاستیک با محدودیت جریان خون به پوست و سایر بافت‌ها مواجه هستند. اما برای این‌ که جریان خون به اندازه‌ی کافی برقرار باشد نه تنها باید تعدادی از رگ‌های خونی را دست نخورده باقی بگذارند بلکه باید مطمئن شوند میزان خونی که از این رگ‌ها جریان پیدا می‌کند کافی است. عواملی هستند که روی این جریان خون تاثیر می‌گذارند که بزرگ‌ترین و بدترین آن‌ها سیگار است. گرچه نیکوتین موجود در سیگار خطرناک‌ترین عنصر است اما مونواکسید کربن و سیانید هیدروژن هم بی تاثیر نیستند.

مصرف سیگار باعث می‌شود که به داروهای مسکن و بی‌حسی بیشتری نیاز پیدا کنید.

مطالعه‌ای که اخیرا در انجمن آنستزیولوژی اروپا ارائه شد چیزی را که مدت‌ها مورد سوء ظن جراحان در اتاق عمل بود تایید می‌کند. سیگاری‌ها در مقایسه با غیر سیگاری‌ها در طول عمل، 33% داروی بیهوشی و پس از عمل 23% داروی مسکن بیشتری لازم داشتند. اما این مطالعه از این هم فراتر رفته و نشان داد کسانی که سیگاری نبودند اما در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند نسبت به کسانی که سیگاری نبودند و در معرض دود سیگار هم قرار نگرفته بودند 20 % داروی بیهوشی و 18% داروی مسکن بیشتری نیاز داشتند.


اگر سیگاری هستید ممکن است هنگام جراحی پلاستیک خود را در معرض خطر قرار دهید.

نیکوتین مانع ترمیم است

نیکوتین باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود یعنی اندازه‌ی قطر این رگ‌ها کوچک‌تر شده و میزان جریان خون در آن‌ها کم می‌شود. هم‌چنین نیکوتین می‌تواند به راحتی باعث ایجاد لخته‌های خون شده که ممکن است موجب انسداد رگ‌های خونی کوچک‌تر و مویرگ‌ها شود. روی هم رفته این آثار بسیار جدی است چون میزان خونی را که بافت‌ها نیاز دارند کم می‌کند و منجر به بروز زخم‌هایی می شوند که به راحتی ترمیم نمی‌شوند و عوارض سوء را به دنبال دارند.

بسیاری از بیماران در مورد سیگارهای الکترونیکی سوال می‌پرسند و فکر می‌کنند مصرف این سیگارها قبل از جراحی نسبت به سیگار معمولی سالم‌تر است. اگر سیگار الکترونیکی نیکوتین داشته باشد حتی از سیگار معمولی هم بدتر است.


تاثیر خاص مصرف سیگار بر روی دوره‌ی بهبودی پس از جراحی پلاستیک

بسیاری از افراد سیگاری می‌گویند قبلا هیچ مشکلی با ترمیم زخم نداشته‌اند، پس چرا باید برای جراحی پلاستیک نگران این موضوع باشند. بیایید به‌همان بحث اول باز گردیم. جابه‌جایی بافت‌ها در جراحی پلاستیک با انجام این کار مثلا در عمل جراحی برداشتن رحم بسیار متفاوت است؛ به این دلیل که در عمل جراحی برداشتن رحم مانند جراحی پلاستیک جابجایی  صورت نمی‌گیرد و منبع تغذیه‌ از خون برای پوست تغییر پیدا نمی‌کند. منظور این نیست که مصرف سیگار برای عمل جراحی برداشتن رحم هیچ گونه عارضه‌ای نخواهد داشت بلکه خطر آن برای برخی از جراحی‌ها بیشتر خواهد بود.

جان کلام این که سیگار نکشید. اگر سیگاری هستید ممکن است هنگام جراحی پلاستیک خود را در معرض خطر قرار دهید.


منبع : Dbreath