روغنی که در گیربکس اتوماتیک وجود دارد مثل خون آن است؛ گیربکس برای حفظ کارایی خوب خود در درازمدت به آن نیاز دارد و بی توجهی به آن ممکن است به ضرری بزرگ و پرهزینه بیانجامد.
خودروسازان به شما می گویند گیربکس اتوماتیک سرویس نمی خواهد، اما متخصصان این زمینه می گویند سرویس مرتب برای حفظ کیفیت و عملکرد گیربکس اتوماتیک لازم است.
مهم نیست به شما چه گفته اند، روغن به مرور زمان از بین می رود و اگر دما بالا باشد، تاثیرش را از دست خواهد داد.
به طور معمول متخصصان توصیه می کنند در استفاده های عادی هر 12 ماه روغن و فیلتر خودرو عوض شود، یعنی تقریبا هر 20000 کیلومتر. هر 2 سال یک بار هم باید دستی اساسی به سر و گوش گیربکس تان بکشید.
هم چنین مهم است که مطمئن شوید روغن گیربکس تان داغ نمی کند. این اتفاق معمولا می افتد، چرا که از گیربکس زیاد کار کشیده می شود. اگر می خواهید وقت زیادی با خودروی خود سر کنید و با آن دور تا دور کشورتان را سفر کنید، می توانید به کولر اکسترنال روغن گیربکس نیز فکر کنید.

انتخاب بهترین دنده برای شرایط مختلف مهم است
در سطوح صاف می توان با بالاترین دنده نیز خودرو اتوماتیک خود را راند، اما مهم است مسیرخوان خوبی هم باشید و وقتی به سربالایی و سرپایینی می رسید، یک یا حتی دو دنده پایین بیایید. گذاشتن خودرو روی بالاترین دنده، وقتی به سربالایی می رسید موتور و گیربکس را مجبور به کار سخت می کند و در نتیجه دمای گیربکس بالا خواهد رفت.
ولی استفاده از دنده های پایین تر در چنین موقعیتی هم شما را به بالای سربالایی می رساند و گیربکس تان را خسته نخواهد کرد. برای داشتن گیربکسی بادوام این نکات را رعایت کنید:

برای داشتن گیربکس بادوام و سالم باید مرتب مایع آن را چک کنید.

حواس تان به سطح و وضعیت مایع گیربکس باشد
خودتان را عادت دهید که مرتب این مورد را چک کنید. این کار توصیه ی شماره ی یک برای داشتن گیربکسی سالم و بی دردسر  است.

سرویس گیربکس اتوماتیک را از یاد نبرید
دوره ی توصیه ی شده ی سازنده ی خودرو برای سرویس گیربکس اتوماتیک خود را رعایت کنید. بسته به خودروتان، این دوره می تواند بین 45 هزار کیلومتر تا 160 هزار کیلومتر متغییر باشد. اما فارغ از تمام این ها، اگر می خواهید گیربکس اتوماتیک تان دوام داشته باشد، سرویسش کنید.
سرویس معمولی گیربکس شامل درآوردن مخزن روغن، تمیز کردن مخزن و پاکسازی براده های آهن، تعویض فیلتر و واشر و استفاده از روغن تازه ی گیربکس اتوماتیک است.

بکسل کردن وزن بیش از حد مجاز ممنوع
هرگز خودرو یا وسیله ای بیشتر از حد توصیه شده ی خودروتان بکسل نکنید. چنین کاری گیربکس را به شدت داغ می کند. حتی وقتی وزنی مجاز را بکسل کرده اید گیربکس اتوماتیک شما ممکن است بیش از حد داغ شود، مخصوصا وقتی در مسیرهای کوهستانی، بیابانی و یا ترافیک برانید.
مراقب باشد که حرارت ناشی از این کار گیربکس اتوماتیک شما را نابود خواهد کرد.

از دنده عوض کردن دستی بپرهیزید
همیشه دنده را روی D قرار داده و بگذارید گیربکس کارش را بکند. تعویض اتوماتیک در دور موتور ایده آل و با محاسبه ی سرعت و وزن انجام می شود. تعویض دستی دنده در دور موتورهای مختلف این کار را سخت می کند و باعث اصطکاک و خوردگی بیش از حد چرخ دنده ها و کلاچ می شود.

برای سالم ماندن گیربکس خودرو، در دنده عقب قبل از تعویض دنده، خودرو را کاملا متوقف کنید.

تعویض از دنده ی عقب R به D
وقتی می خواهید دنده عقب بگیرید، قبل از تعویض دنده به D  خودرو را کاملا متوقف کنید. تعویض دنده قبل از توقف کامل خودرو می تواند آسیب شدیدی به گیربکس اتوماتیک رسانده و باقی بخش های گیربکس را نیز خراب کند. هزینه ی تعمیر چنین مشکلاتی بالاست چرا که باید گیربکس از خودرو خارج شده و باز شود.

وقتی فرمان گیر کرده است نچرخانیدش
وقتی در یخ، برف یا گل گیر کرده اید، برای آزاد کردن خودرو پشت سر هم عقب و جلو نکنید. تعویض دنده بین R و D و چرخاندن چرخ ها در مدت کوتاهی حرارت بسیار زیادی در گیربکس اتوماتیک ایجاد خواهد کرد. تنها چند دقیقه تکرار این کار گیربکس سالم تان را نابود خواهد کرد.

کولر اکسترنال روغن نصب کنید
با توجه به این که دمای بالا دلیل اصلی اکسیده شدن روغن گیربکس و خراب شدن آن است، بهتر است تمام تلاش تان را برای خنک نگه داشتن گیربکس به کار ببندید. بهترین راه برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد گیربکس، نصب کولری کمکی برای خنک نگه داشتن روغن گیربکس است.