استفاده از تکنولوژی در آموزش زبان بسیار سودمند است به این دلیل که باعث یادگیری بهتر شده و حالتی سرگرم کننده به آن می‌دهد. تکنولوژی می‌تواند فاصله‌های جغرافیایی را از میان بردارد و همین‌طور باعث تقویت کار‌های کلاسی شود.

در اینجا به ذکر چند نکته در خصوص آموزش زبان انگلیسی می‌پردازیم که می‌تواند جو کلاس را از حالت خشکی و بی روحی نجات دهد و علاقه‌ی زبان آموزان را دو چندان کند. با مجله ایرانگان همراه باشید.


یادگیری از طریق سخنرانی‌های کوتاه TED

مکالمه در کلاس‌های آموزش زبان بیشتر بر روی نیاز‌های روزمره زبانی تمرکز دارد که شامل پرسیدن آدرس، معرفی خود و جزئیات مرتبط با آن می‌شود.

کنفرانس‌های TED می‌تواند به ابزاری مفید برای آموزش زبان انگلیسی تبدیل شود. این کنفرانس‌ها زبان آموزان را به بحث و تبادل نظر در زمینه‌های مختلف تشویق می‌کنند. با گوش‌ دادن به این کنفرانس‌ها مهارت‌های پایه‌ای زبان مثل مهارت‌های شنیداری تقویت می‌شود. هم‌چنین به تقویت مهارت خواندن هم کمک می‌شود، چون در آن جدول و نمودار هم وجود دارد. با استفاده از این ویدیو‌های آنلاین می‌توان گرامر، مکالمه و نگارش را نیز آموزش داد.

اما فواید این کنفرانس‌ها از آموزش کلاسی فراتر رفته و زبان آموزان را درگیر دنیای واقعی می‌کند. به‌عنوان مثال، فرض کنید یکی از سخنرانی‌های TED در مورد محیط زیست را برای آموزش زبان در کلاس پخش کنید. در این صورت زبان آموزان با تماشای این کنفرانس علاوه بر فرا گرفتن کلمات مربوط به محیط زیست در مورد حفاظت از محیط زیست هم فکر می‌کنند و در نهایت به ایده‌های جدیدی می‌رسند و در حین آموزش زبان در کلاس مطرح می‌کنند. در کل، روش استفاده از سخنرانی‌های TED این نکته را به ما گوشزد می‌کند که یادگیری و  آموزش زبان فقط محدود به کلاس و زمان خاص نمی‌شود.


برای آموزش زبان اپلیکیشن Duolingo از همه مشهورتر است.

یادگیری زبان با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل Duolingo

استفاده از اپلیکیشن‌های آموزش زبان چندین و چند فایده دارد. یکی این‌که بسیاری از آن‌ها رایگان هستند. دیگر این‌که تقریبا همه‌ی زبان آموزان شما تلفن همراه هوشمند دارند. آن‌ها یک وسیله‌ی یادگیری قابل حمل را با خود به این سو و آن سو می‌برند بدون این‌که به این موضوع واقف باشند.

البته اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که برای تصاحب جایزه‌ی بهترین اپلیکیشن آموزش زبان با هم در حال رقابت هستند، اما در این میان Duolingo از همه مشهورتر است. این نرم‌افزار 20 میلیون کاربر فعال دارد که اساس آن به صورت یک بازی آموزشی است که با درجه سختی پلکانی پیش می‌رود. وقتی یک مرحله را با موفقیت پشت سر می‌گذارید مرحله بعد از حالت قفل خارج می‌شود و در این مرحله مهارت‌های جدیدی را فرا می‌گیرید. این اپلیکیشن داده‌هایی را از کاربران در حین کار با آن جمع آوری می‌کند که الگوهای خطا و یادگیری آن‌ها را ارزیابی می‌کند. این اپلیکیشن ترجمه‌ها را جمع‌آوری می‌کند و به همین دلیل خدمات آن رایگان است. مطالعات نشان می‌دهد که کاربران با این اپلیکیشن در ظرف 34 ساعت معادل یک ترم دانشگاه یاد می‌گیرند و این نشان می‌دهد که Duolingo فقط یک هوس زودگذر نیست.


استفاده از شبکه‌های اجتماعی

بر طبق آمار روزانه 1.3 میلیارد کاربر فعال به فیسبوک سر می‌زنند. در سال 2012 به طور متوسط روزانه 175 میلیون توییت در توییتر صورت می‌گرفت. هیچ شکی نیست که شبکه‌های اجتماعی یک پدیده جهانی است که همه‌ی کشور‌ها و زبان‌ها را در بر می‌گیرد. با یک نگاه متفاوت، می‌توان از این شبکه‌ها برای آموزش زبان هم استفاده کرد.

شبکه‌های اجتماعی ابزاری مفید برای تشکیل جمع‌های کلاسی و راهی برای برقراری ارتباط است. می‌توانید با استفاده از کلمات اختصاری که در چت استفاده می شود مانند «GTG» و «BTW»جو راحتی در کلاس به وجود بیاورید و با این کار زبان‌آموزان را تشویق کنید و در مورد تعاملات خود و با دوستان انگلیسی زبان صحبت کنند.


تابلو‌های هوشمند برخلاف وایت‌برد‌ روند آموزش زبان اعم از یادگیری و پاسخ‌دهی زبان‌آموزان را به دنبال دارد.

استفاده از تابلوهای هوشمند کار هوشمندانه‌ای است

در شرایطی که زبان‌آموزان ممکن است به دلیل ندانستن یک کلمه از بیان حرف خود عاجز باشند وجود یک تابلوی هوشمند اجازه می‌دهد که با اشاره کردن، نقاشی کشیدن و بسیاری از کارهای دیگر منظور خود را برسانند. با استفاده از این تابلوها می‌توانید شادابی و کار تیمی را در بازی‌ها و تمریناتی مثل دسته‌بندی زمان‌های فعل یا مقوله‌های دستوری وارد کنید.

تابلو‌های هوشمند برخلاف وایت‌برد‌های معمولی به معلم اجازه می‌دهند که روند آموزش زبان اعم از یادگیری و پاسخ‌دهی زبان‌آموزان را دنبال کند. مورد دیگر این‌که با این تابلوها درس با عکس‌ها، کلیپ‌های صوتی و تصویری همراه می‌شود که برای آموزش تلفظ، صرف افعال و استفاده از زبان در دنیای واقعی بسیار مفید است. تابلو‌های هوشمند چندحسی وجود دارد که لامسه، شنوایی و بینایی را در بر می‌گیرد و ثابت شده که اگر یادگیری با ترکیب حواس مختلف صورت بگیرد، احتمال به خاطر سپردن مطالب تا 38% افزایش می‌یابد.


از ابزار خواندن و کتابخانه‌ی آنلاین استفاده کنید

اینترنت منبعی غنی از متون مختلف است که می‌توان از آن برای تمرین خواندن استفاده کرد و وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که این امکان را به صورت تعاملی در اختیار افراد قرار می‌دهند. زبان‌ آموزان کم سن و سال‌تر هم می‌توانند داستان‌های تصویری را به صورت رایگان در Story Time For Me بخوانند. زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته هم می‌توانند به داستان‌ها و گزارش‌های کوتاه گوش کنند و متن‌های آن را هم همزمان بخوانند. Voxy یکی از این وب‌سایت‌ها است و افتخار آن این است که برای هر زبان آموز متن‌های مرتبط برای همان فرد را ارائه می‌دهد.

استفاده از اینترنت برای افزایش دامنه‌ی لغات هم بسیار عالی است. یک دیکشنری تصویری آنلاین انتخاب خوبی است. همین‌طور زبان آموزان طی فرآیند آموزش زبان می‌توانند هر از گاهی به Google Translate هم سری بزند و حس کنجکاوی خود را ارضا کنند. البته این نکته را هم به زبان آموزان خود گوشزد کنید که Google Translate هم همانند هر ابزار ترجمه‌ی دیگری نمی‌تواند ریزه‌کاری‌های زبان انسان را درک و آن‌ها رابیان کند.


منبع : Edudemic