لیزر موهای زائد روشی است که روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند اما استفاده از آن در همه‌ی شرایط صحیح نیست. در اینترنت به‌مطالب زیادی در مورد لیزر موهای زائد برمی‌خورید که همگی از مزایای این روش می‌گویند، اما روی دیگر سکه به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم آن روی دیگر سکه را به شما نشان دهیم تا برای لیزر موهای زائد خود تصمیم آگاهانه بگیرید؛ با مجله ایرانگان همراه باشید. 


اگر پول کافی ندارید لیزر نکنید

اغلب به جنبه‌ی مالی لیزر  موهای زائد توجه‌ای نمی‌شود. برای این‌که لیزر موهای زائد موفقیت آمیز باشد نیاز به چند جلسه است که اغلب در یک دوره‌ی چند ماهه صورت می‌گیرد. هزینه‌ای که برای همه‌ی جلسات می‌پردازید رقم زیادی می‌شود.

باید بتوانید از پس هزینه‌ی تمامی جلسات بر بیایید. حتی اگر نتیجه‌ی مثبتی از درمان نگرفتید که بعید هم نیست، باید بتوانید دوباره هزینه کنید، بدون این‌که خود را در یک تنگنای مالی قرار دهید.


اگر به کلینیک اطمینان ندارید لیزر نکنید

باید سعی کنید بهترین کلینیک ممکن را برای لیزر موهای زائد پیدا کنید. در بسیاری از کشورها لیزر موهای زائد قاعده و قانونی ندارد. این بدان معناست که هر کسی می‌تواند به طور قانونی ادعا کند که در لیزر موهای زائد تبحر دارد.

اگر لیزر موهای زائد به‌صورت اصولی و به‌درستی انجام گیرد هیچ خطری برای بیمار ندارد. اما اگر یک پزشک ناشی، مبادرت به انجام این کار کند چون آشنایی لازم را با دستگاه لیزر و تنظیمات آن ندارد، می‌تواند باعث سوختگی پوست بیمار و آثار جانبی جدی دیگر شود. 


برخی از کلینیک‌ها سعی می‌کنند با فشار آوردن به مشتریان آن‌ها را وادار به لیزر موهای زائد کنند.

اگر کلینیک سعی دارد با اهرم فشار شما را وادار به لیزر موهای زائد کند، این کار را نکنید

متاسفانه برخی از کلینیک‌ها سعی می‌کنند با فشار آوردن به مشتریان آن‌ها را وادار به لیزر موهای زائد کنند. دادن پیشنهاد تخفیف در یک دوره‌ی زمانی محدود یا وادار کردن مشتری به گرفتن تصمیم آنی بدون فرصت فکر کردن نمونه‌هایی از این فشارها هستند. 

با توجه به نوع تصمیمی که باید بگیرید و همین‌طور  آثاری که ممکن است تا آخر برای شما داشته باشد، فشار آوردن روی مشتریان یک کار غیر اخلاقی است و توصیه می‌کنیم زیر بار آن نروید.


آن بخش از بدن را که تتو کرده‌اید لیزر نکنید

یکی از موانع مهم برای لیزر موهای زائد که این کار را غیر ممکن می‌کند وجود تتو روی پوست است. رنگدانه‌های تیره‌ی تتو نیروی لیزر را بیشتر از قسمت معمولی پوست جذب می‌کنند که منجر به سوختگی‌های شدیدی بر روی پوست می‌شود. در برخی از موارد جای سوختگی برای همیشه می‌ماند.


اگر نوع لیزر مورد تایید وزارت بهداشت نباشد لیزر نکنید

لازم به گفتن نیست که لیزر‌های زیادی در بازار وجود دارد که مورد تایید وزارت بهداشت نیست و بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که بی خطر باشند. از پزشک خود بپرسید چه نوع لیزری استفاده می‌کند و بعد مطمئن شوید که آن نوع لیزر مورد تایید وزارت بهداشت است.


افرادی که دارای پوست تیره هستند برای لیزرهای موهای زائد باید از لیزر الکساندریت و Nd:YAG استفاده کنند.

اگر پوست تیره دارید موهای زائد خود را لیزر نکنید

اگر بر روی مقیاس فیتزپاتریک عدد شما 4 به بالا است پس رنگ پوست شما تیره است و مناسب برخی از انواع لیزر نیست. تنها انواع خاصی از لیزر را می‌توان برای افرادی که پوست تیره دارند استفاده کرد. این انواع لیزر عبارتند از الکساندریت و Nd:YAG. اگر پوست شما تیره‌تر است در مورد نوع لیزر مناسب برای پوست‌تان سوال کنید.


اگر نمی‌تواتید پچ تست یا همان تست حساسیت پوستی بدهید موهای زائد خود را لیزر نکنید

لازم است که وقت بگذارید و یک پچ تست انجام دهید و ببینید پوست شما در مقابل درمان چه واکنشی نشان می‌دهد. با این تست، اول این‌که میزان درد را می‌سنجید و دوم این‌که متوجه می‌شوید که لیزر اثرات مخربی بر روی پوست شما دارد یا خیر.

بسیار ی از کلینک‌ها پچ تست را با کمال میل انجام می‌دهند تا هنگام تصمیم‌گیری خاطر جمع باشید. اگر کلینیک به‌هر دلیلی از انجام پچ تست سر باز می‌زند کار درمان را با آن کلینیک ادامه ندهید.


اگر می‌خواهید پیش از لیزر مو‌های زائد از نتیجه‌ی کار 100% مطمئن باشید لیزر کنید

با این که مطالعات بالینی کارایی لیزر موهای زائد را به اثبات رسانده است اما این روش در افراد خاصی جواب نمی‌دهد.

در واقع، حتی افرادی که در شرایط ایده‌آل برای لیزر قرار دارند یعنی موهای زبر و تیره و پوست روشن دارند نیز گاهی اوقات از آن جواب نمی‌گیرند. دلیل آن علیرغم تحقیقاتی که صورت گرفته روشن نیست. قبل از انجام لیزر نمی‌توان گفت که شما در دسته این افراد قرار دارید یا خیر. به عبارت دیگر این کار یک قمار با حساب و کتاب است.


منبع : Hairfreelife