گاهی اوقات روی تابلوی داروخانه هر دو کلمه فارمسی (Pharmacy) و دراگ‌استور (Drugstore) به‌صورت هم معنی استفاده می‌شوند. تفاوت اصلی این دو می‌تواند در نوع محصولاتی باشد که ارائه می‌کنند. «فارمسی» به سبکی از داروخانه گفته می‌شود که در آن فقط دارو توزیع می‌شود؛ اما «دراگ‌استور» نوعی داروخانه است که بیشتر شبیه فروشگاه می‌باشد و محصولات متنوع‌تری ارائه می‌کند. این نوع داروخانه معمولا علاوه بر دارو، محصولات آرایشی، بهداشتی، کمک‌های اولیه و مواردی از این دست را به فروش می‌رساند. در آمریکا بسیاری از این نوع داروخانه‌ها حتی کارت تبریک، مجله، نوشیدنی و شیر هم می‌فروشند. در این مطلب تفاوت‌های این دو نوع داروخانه را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده‌ایم. با مجله ایرانگان همراه باشید. 


درصد فروش

بررسی سال 2013 مجله‌ی «کنسومر رپورت» (Consumer Report) نشان می‌دهد که در یک داروخانه به سبک فارمسی‌، قیمت داروها بسیار متغیر است. با توجه به این مسئله که 90 درصد درآمد داروخانه فارمسی‌ از فروش دارو  با نسخه‌ی پزشک است، این استراتژی قیمت‌گذاری برای حیات این نوع کسب و کار لازم به نظر می‌رسد؛ چرا که رقابت در این سبک از داروخانه باعث می‌شود که داروخانه بتواند تا جایی که بازار اجازه می‌دهد، برای کسب و کار خود سود به‌دست بیاورد. از طرفی در داروخانه دراگ استور  65 درصد از فروش به داروها تعلق دارد و 35 درصد باقی از خرده فروشی محصولات دیگر حاصل می‌شود. یکی از فواید مالکیت داروخانه دراگ‌استور توانایی فروش محصولات متنوع است؛ البته این به معنی آن خواهد بود که این نوع داروخانه نه تنها باید با داروخانه فارمسی‌ رقابت کند، بلکه دیگر سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز رقیب آن‌ به شمار می‌آیند.


معمولا مخارج یک داروخانه فارمسی‌ بسیار زیاد است و باید همانند دیگر انواع کسب و کار برای آن خطوط قرمزی تعیین شود.

فهرست محصولات

معمولا مخارج یک داروخانه فارمسی‌ بسیار زیاد است و باید همانند دیگر انواع کسب و کار برای آن خطوط قرمزی تعیین شود. از سوی دیگر خرده فروشی محصولات عمومی در دراگ‌استور نیز در معرض رکود اقتصادی قرار دارد و این میزان بیشتر از محصولات دارویی گزارش می‌شود. مدیریت مناسب فهرست محصولات به‌خصوص برای محصولات دارویی بسیار ضروری بوده و بیشتر افراد شاغل در این حوزه از نبود بعضی کالاها در بازار، و وجود چندین واسطه برای برطرف کردن نیازها، شکایت دارند. البته این مشکلات در داروخانه فارمسی‌ بیشتر دیده می‌شود.

سود

به ادعای اداره‌ی آمار ایالات متحده، در دو دهه‌ی بین 1992 تا 2012 میزان رشد صنعت داروخانه فارمسی و داروخانه دراگ‌استور روی 25.3 درصد ثابت بوده است. گرچه سود داروخانه‌های زنجیره‌ای از داروخانه تک شعبه‌ای بیشتر  می باشد. این به دلیل توانایی داروخانه زنجیره‌ای برای خرید محصولات با حجم بیشتر و قیمت کمتر است. در سال 2013، داروخانه‌های تک شعبه‌ای نیز به رشد در فروش رسیدند و میانگین سود آن‌ها به 247 هزار دلار رسید. به نظر کارشناسان افزایش زاد و ولد در آینده به رشد بیشتر این صنعت کمک بیشتری خواهد کرد.


منبع : Ehow