تا به حال به سوالات زیر فکر کرده‌اید؟ 

  • آیا ایمپلنت دندان برای افراد 85 سال به بالا جواب می‌دهد؟ 
  • آیا دندانپزشکان باید برای افراد مسن به جای دندان‌های مصنوعی مرسوم، ایمپلنت دندان را توصیه کنند؟ 
  • از چه سنی به بعد برای ایمپلنت دندان دیر شده است؟ 
امروزه انسان‌ها بیشتر عمر می‌کنند و عجیب نیست اگر کسی تا 85 یا 90 سال یا حتی بیشتر عمر کند. اما بسیاری از افراد به مرور زمان دندان‌های خود را بر اثر پوسیدگی یا بیماری‌های لثه از دست می‌دهند و در نهایت مجبور به استفاده از دندان مصنوعی کامل یا جزئی می‌شوند که همین دندان مصنوعی دست و پای بیمار را به کلی می‌بندد. دندان‌های مصنوعی شل می‌شوند، بافت‌های لثه را زخم می‌کنند و با آن‌ها غذا خوردن بسیار دشوار می‌شود. سالمندان دوست دارند در اجتماع باقی بمانند، خوب غذا بخورند و اوقات خوشی را با خانواده و دوستان سپری کنند، بدون این‌ که مشکلات استفاده از دندان مصنوعی را داشته باشند یا به خاطر آن احساس شرمندگی کنند. کیفیت زندگی در این مرحله از عمر بسیار مهم است و باید برای بهبود آن هر کاری بکنیم.
ایمپلنت دندان به سالمندان کمک می‌کند بهتر بخورند، مواد مغذی بهتری را به بدن برسانند، اجتماعی باشند و سبک زندگی فعالی را دنبال کنند. به‌همین دلیل کیفیت زندگی این دسته از افراد با ایمپلنت دندان به طرز چشم‌گیری بهبود می‌یابد.

ایمپلنت دندان در افراد 85 و 90  ساله یا حتی 95 ساله به خوبی جواب می‌دهد و فرآیند التیام آن تفاوتی با جوانان ندارد.

آیا سالمندان می‌توانند ایمپلنت دندان بکارند

بله. ایمپلنت دندان در افراد 85 و 90  ساله یا حتی 95 ساله به خوبی جواب می‌دهد و فرآیند التیام آن تفاوتی با جوانان ندارد. پوکی استخوان که یک بیماری رایج در میان سالمندان است اثر منفی روی نتیجه‌ی کار ندارد. حتی با از بین رفتن استخوان هم می‌توان ایمپلنت دندان را بدون پیوند استخوان و به صورت موفقیت آمیز کاشت.

ایمپلنت دندان یا دندان مصنوعی

دندانپزشکان باید ایمپلنت دندان را به جای دندان مصنوعی توصیه کنند. امروزه ایمپلنت، دندان استانداردی برای جایگزین کردن دندان‌های افتاده است. دندان‌های مصنوعی مرسوم صدمات جبران ناپذیری را به استخوان فک می‌زنند  و کار جویدن غذا را مشکل می کنند، بنابراین نباید از آن‌ها استفاده کرد.

چه سنی برای ایمپلنت دندان خیلی دیر است

حقیقت این است که هیچ سنی برای ایمپلنت دندان دیر نیست. یک فرد نسبتا سالم که چند سال بیشتر امید به زنده بودن ندارد نیز می‌تواند ایمپلنت دندان بکارد و کیفیت زندگی خود را بهتر کند. دلیلی ندارد که فردی سال‌های آخر عمرش را با دندان‌های مصنوعی شل و ناتوانی در غذا خوردن و صحبت کردن بگذراند و از زندگی اجتماعی محروم شود.

اگر دندان مصنوعی به ایمپلنت متصل باشد می‌توان‌ آن‌ در یک جلسه کاشت.

دوره‌ی بهبودی پس از ایمپلنت دندان به چه صورت است

ایمپلنت دندان اگر به صورت صحیح و توسط جراح مجرب صورت بگیرد عملی بسیار ملایم است. دوره‌ی نقاهت ایمپلنت دندان بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از دوره‌ی نقاهت پس از کشیدن دندان است. ممکن است از 3 تا 5 روز قدری اذیت کننده باشد، اما این مشکل هم با داروی تیلنول یا ایبوپروفن حل می‌شود. اگر دندان مصنوعی به ایمپلنت متصل باشد می‌توان‌ آن‌ در یک جلسه کاشت اما اگر این طور نباشد، باید 2 تا 3 ماه به استخوان فک فرصت داد تا  ترمیم شود و بتواند دندان‌های جدید را نگه دارد.

گزینه‌های درمانی کدامند

اولین گزینه، کاشت دو تا چهار ایمپلنت برای نگه داشتن اوردنچر متحرک است. این گزینه باعث ثبات بالای اوردنچر شده و راحتی و عملکرد را به میزان چشم‌گیری افزایش می‌دهد. گزینه‌ی دوم قرار دادن یک پروتز ثابت روی 4 تا 6 ایمپلنت است. پروتز ثابت که هیبرید نیز نامیده می‌شود راحت‌تر است و شباهت بیشتری به دندان‌های طبیعی دارد چون فلنج پروتز و اضافات ندارد.

مزایای ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان به بیماران اجازه می‌دهد هر غذایی را که می‌خواهند به راحتی بخورند و مواد لازم را به بدن برسانند. ایمپلنت دندان‌ها را به خوبی نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد حرکت کنند یا به طور نا‌گهانی از جای خود در بیایند. به علاوه، ایمپلنت دندان از استخوان فک محافظت می‌کند و از فرسایش آن که در نتیجه‌ی استفاده از دندان‌های مصنوعی مرسوم به وجود می‌آید جلوگیری می‌کند. 


منبع : Facialart