فرش از مواد مختلف و به روش‌های متفاوتی ساخته می‌شود. این تنوع بسیار مفید است زیرا هر مکان به فرش متفاوتی احتیاج دارد. ممکن است فرشی که برای یک مکان مناسب است، برای مکان دیگر مناسب نباشد.علاوه بر این التزامات، سلیقه خریداران و بودجه آن‌ها نیز بسیار مهم است. بیایید به برخی از مواد و الیاف رایج به کار رفته در فرش نگاهی بیاندازیم. از این مواد می‌توان به صورت ترکیبی یا جداگانه برای ایجاد تاثیر و بافت‌های منحصر بفرد استفاده کرد.


نایلون، اولفین و دیگر الیاف مصنوعی

این الیاف، به همراه پلی استر و اکریلیک، بیشترین کاربرد را در ساخت فرش امروزی دارند. ظاهر آن‌ها به الیاف طبیعی گران‌قیمت بسیار شبیه است، اما تاثیر آن‌ها معمولا یکسان نیست. این نوع فرش از لحاظ قیمت بسیار مناسب است و می‌توان به راحتی آن‌ را عوض کرد و نگهداری از آن‌ نیز بسیار آسان است. ضمن این که می‌توان از آن‌ در جاهای پر رفت و آمدی مثل اتاق کودکان استفاده کرد.


پلی پروپیلن

پلی پروپیلن مقاوم‌ترین ماده در برابر کثیفی است. مقاومت این ماده باعث استفاده فراوان از آن در فرش شده است و به‌همین دلیل معمولا در ترکیبات فرش‌هایی که داخل و بیرون خانه کاربرد دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.


شنیل

شنیل ممکن است از الیاف طبیعی یا مصنوعی مانند اکریلیک یا رایون بافته شده باشد. در فرش بافته شده از این ماده، رشته‌های کوتاه بین رشته‌های بلندتر قرار گرفته تا رشته‌های ضخیم‌تر و سنگین‌تری شکل بگیرد. شکل ظاهری این رشته‌ها به‌دلیل پرزهای معمولا بلندشان، شبیه مواد گران‌قیمتی مثل ابریشم است و بافتی نرم و عالی دارند.


کتان از الیاف طبیعی به شمار می‌آید که هم نرم است و هم محکم که در تهیه فرش کاربرد زیادی دارد.

کتان

کتان از الیاف طبیعی به شمار می‌آید که هم نرم است و هم محکم. قیمت فرش کتانی مناسب است و معمولا برای آشپزخانه از آن‌ها استفاده می‌شود. شستن این نوع فرش بسیار راحت است، اما معمولا آلودگی را به راحتی به خود جذب می‌کنند و پرزهای آن‌ به‌سرعت صاف می‌شود.


پشم

پشم به‌طور سنتی ماده رایجی برای ساخت پوشش کف خانه‌ها بوده است. فرش پشمی معمولا در دو نوع گرانقیمت و باکیفیت و معمولی و با قیمت مناسب موجود است. پشم الیاف محکمی دارد و معمولا پرزهای آن دوام بالایی دارند؛ تمیز کردن آن‌ راحت است و انتخاب مناسبی برای جاهای پررفت و آمد محسوب می‌شوند. البته از استفاده آن‌ در جاهای مرطوب باید خودداری کرد؛ زیرا رطوبت را جذب می‌کند.


ابریشم

ابریشم همواره به‌خاطر احساس نرم و ظاهر مجلل و زیبا و درخشندگی طبیعی‌یش که باعث عمق دادن به رنگ‌های استفاده شده در آن می‌شود، مورد ستایش قرار گرفته است. فرش ابریشمی به خاطر ظرافتی که دارد بیشتر در مکان‌های کم رفت و آمد استفاده می‌شود. با این وجود ابریشم به اندازه پشم محکم نبوده و انتخاب مناسبی برای مکان‌های مرطوب نیست.


فرش از جنس الیاف طبیعی گیاهی به دلیل مقاومت کم در برابر کثیفی و آلودگی برای مناطق مرطوب مناسب نیست.

الیاف طبیعی گیاهی

الیافی مانند جوت، سیسال و علف دریایی، ظاهر و بافت منحصر به فرد خودشان را دارند. این الیاف بسیار محکم هستند و زبری آن‌ها ممکن است برای پاهای برهنه ناخوشایند باشد که در مورد جوت قطعا همین‌طور است. البته زبری علف دریایی از بقیه کمتر است. مقاومت این الیاف در برابر کثیفی و آلودگی، زیاد خوب نیست و برای مناطق مرطوب انتخاب مناسبی نخواهد بود.


بامبو

اخیرا محصولات ساخته شده از بامبو به خاطر مقاومت، دوام، انعطاف‌پذیری و ضد آلرژی بودن‌شان بسیار پرطرفدار شده‌اند. اگرچه تمیز کردن آن‌ها دشوار است، اما فرش ساخته شده از بامبو دوام بالایی دارد و به‌راحتی پوسیده نمی‌شود.


چرم

اگر فرش و قالی با ظاهر فوق العاده می‌خواهید، نوع چرمی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. فرش و قالی چرمی به روش‌های مختلفی ساخته می‌شود، از دوختن تکه‌های چرم به هم، یا ترکیب آن‌ها با چرم جیر؛ البته زیراندازهای ساخته شده از پارچه مویی نیز از این دسته‌اند. چرم زیر پا احساس نرمی دارد و جلوه‌ی مردانه‌ای به فضا می‌دهد.


پوستینه یا پشم گوسفند

اگر به دنبال نرم‌ترین و پرزدارترین نوع فرش و قالی برای زیر پای‌تان هستید، پوستینه یا پشم گوسفند را از دست ندهید. این نوع فرش و قالی هم نرم هستند و هم گرم. اگر چه الیاف آن صد در صد طبیعی است، تمیز کردن آن دشوار است و توصیه می‌شود نظافت آن را به یک خشکشویی‌ حرفه‌ای بسپارید.


منبع : About