کاهش وزن، بدنی قوی و انعطاف پذیر، پوستی شاداب،‌ ذهنی آرام، سلامتی و خلاصه هر چیزی را که بخواهید می‌توانید در یوگا پیدا کنید. اما اغلب مردم فکر می‌کنند یوگا فقط محدود به چند آسانا یا حرکت است و همین‌طور تصور می‌کنند که یوگا تنها برای جسم مفید است و نمی‌دانند که این ورزش چه اثر عمیقی در هماهنگ کردن جسم، ذهن و تنفس دارد. وقتی هارمونی داشته باشید سفر زندگی آرام‌تر، شاد‌تر و پربارتر می‌شود. در این مطلب به فواید یوگا می‌پردازیم.


یوگا ورزشی برای تمام ارکان بدن است

سلامتی واقعی وقتی است که شما نه تنها از لحاظ جسمی سالم باشید، بلکه که از لحاظ ذهنی و عاطفی هم در وضعیت تعادل قرار داشته باشید."سری سری راوی شانکار" می‌گوید: «سلامتی تنها نبود بیماری نیست، بلکه تجلی پویای زندگی است، از این لحاظ که شما چقدر شاد و عاشق هستید و اشتیاق به زندگی دارید.» درست در همین‌جاست که یوگا به کمک ما می‌آید. آسانا‌ها، پرانایاما یا همان تکنیک‌های تنفس و مدیتیشن مجموعه‌ی کاملی را تشکیل می‌دهند که برای سلامتی مورد نیاز است.

  • باعث بهبود سلامتی می‌شود
  • قدرت ذهن را بالا می برد
  • قدرت جسمی را افزایش می‌دهد
  • در برابر آسیب دیدگی از شما محافظت می‌کند
  • سموم را از بدن دفع می‌کند

حرکت سلام بر خورشید و پرانایامای کاپالا بهاتی چند روش برای کمک به کاهش وزن در یوگا هستند.

کاهش وزن

کاهش وزن همان چیزی است که بسیاری از مردم به‌دنبال آن هستند. یوگا در این‌جا هم مفید است. حرکت سلام بر خورشید و پرانایامای کاپالا بهاتی چند روش برای کمک به کاهش وزن در یوگا هستند. به علاوه، با تمرین منظم یوگا به نوع غذایی که بدن لازم دارد و زمان آن حساس‌تر می‌شویم که همین باعث توجه به وزن می‌شود.

یوگا کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری زندگی کنیم

ذهن دائما درگیر فعالیت بوده و  بین گذشته و آینده در نوسان است، اما هیچ‌گاه در زمان حال نمی‌ماند. با آگاهی از گرایشات ذهن می‌توانیم خود را از اضطراب نجات دهیم و ذهنی آرام داشته باشیم. یوگا و پرانایاما ما را به آگاهی می‌رساند و ذهن را به زمان حال می‌آورد یعنی جایی که در آن می‌توان شاد بود و تمرکز داشت.

کاهش استرس

چند دقیقه یوگا در روز روش بسیار خوبی برای رهایی از استرسی است که در طول روز  در جسم و ذهن انباشته می‌شود. حرکات یوگا، پرانایاما و مدیتیشن تکنیک‌های موثری برای کاهش اضطراب هستند.

با یوگا و مدیتیشن می‌توانید به تعطیلات چند دقیقه‌ای بروید و از طبیعت آرام و دنج بهره‌مند شوید.

آرامش درونی با یوگا

همه‌ی ما عاشق طبیعت آرام و دنج هستیم. اما چیزی که کمتر به آن توجه می‌کنیم این است که می‌توانیم آرامش را در وجودمان پیدا کنیم و می‌توانیم با صرف چند دقیقه در روز به این آرامش برسیم. با یوگا و مدیتیشن می‌توانید به تعطیلات چند دقیقه‌ای بروید و از آن بهره‌مند شوید. یوگا هم‌چنین یکی از بهترین روش‌های آرام کردن یک ذهن مشوش است.

بهبود ایمنی بدن

وجود ما ترکیبی از جسم، ذهن و روح است و مرز بین آن‌ها مشخص نیست. بی نظمی در بدن روی ذهن اثر می‌گذارد و همین‌طور احساس ناخوشایند یا بی‌قراری در ذهن می‌تواند خود را به صورت یک بیماری در بدن نشان دهد. حرکات یوگا اندام بدن را ماساژ می‌دهد و عضلات را قوی‌تر می‌کند. تکنیک‌های تنفس و مدیتیشن اضطراب را از بین می‌برد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

یوگا باعث افزایش انرژی می‌شود

آیا در پایان روز احساس می کنید کاملا تحلیل رفته‌اید؟ انجام چندین کار مختلف در طول روز گاهی بسیار خسته کننده است. هر روز چند دقیقه تمرین یوگا پس از گذراندن یک روز پر مشغله باعث ایجاد احساس شادابی و انرژی در شما می‌شود. ده دقیقه مدیتیشن همراه با راهنمایی از طریق اینترنت فواید زیادی برای شما دارد و باعث شادابی می‌شود و همین‌طور انرژی از دست رفته را به شما باز می‌گرداند.

یوگا به شما کمک می‌کند تا روابط بهتری با همسر، والدین، دوستان و عزیزان‌تان داشته باشید.

روابط بهتر

یوگا به شما کمک می‌کند تا روابط بهتری با همسر، والدین، دوستان و عزیزان‌تان داشته باشید. یک ذهن آرام، شاد و قانع بهتر می‌تواند مسائل حساس در روابط را حل کند. یوگا و مدیتیشن ذهن را شاد و آرام می‌کنند و کمک می کنند پیوند مستحکمی با نزدیکان‌تان داشته باشید. 

انعطاف بدنی بیشتر و وضعیت بدنی بهتر با یوگا

اگر یوگا را در برنامه‌ی روزانه ی خود قرار دهید، می‌توانید بدنی قوی و انعطاف‌پذیر داشته باشید. تمرینات منظم یوگا باعث کشش عضلات شده و آن‌ها را قوی می‌کند. همین‌طور حالت بدن را در هنگام ایستادن، نشستن، خواب یا راه رفتن بهتر می‌کند. با این کار درد بدن که در نتیجه قرار گیری آن در وضعیت‌های نادرست به وجود می‌آید از بین می‌رود.

یوگا درک شهودی را تقویت می‌کند

یوگا و مدیتیشن می‌توانند درک شهودی شما را تقویت کنند که در نتیجه‌ی آن می‌توانید به راحتی تشخیص دهید چه کاری چه موقع و چطور باید انجام شود تا نتایج مثبتی را به بار بیاورد.

به یاد داشته باشید که یوگا فرآیندی مستمر است، بنابراین به تمرین ادامه دهید. در یوگا هر چه جلوتر می‌روید بیشتر از فواید آن بهره‌مند می‌شوید. یوگا به سلامت ذهن و جسم کمک می‌کند و فواید زیادی دارد اما جایگزین دارو نیست. تمرینات و حرکات یوگا باید حتما زیر نظر استاد صورت گیرد. در صورتی که بیماری خاصی دارید، پس از مشورت با پزشک و استاد یوگا به انجام آن بپردازید.


منبع : َArtofliving