نباید به این بهانه که  به رستوران می‌روید غذای ناسالم بخورید. با رعایت نکاتی که در این مطلب آورده‌ایم نه‌تنها از غذای خود لذت بیشتری می‌برید بلکه با رضایت خاطر هم آن‌جا را ترک می‌کنید. رستورا‌ن‌های زیادی وجود دارد و تعداد آن‌ها روز به روز هم بیشتر می‌شود. اما این رستوران‌ها هم مانند فست فودها آن چنان که باید توجهی به سلامت تغذیه ندارند. غذایی که در بیرون از خانه می‌خورید در مقابل غذای خانگی از لحاظ دارا بودن مواد مغذی بسیار ضعیف است.

اما رستوران‌‌ها در منوی خود غذاهای سالم هم دارند و فقط باید بدانید چطور آن را پیدا کنید. می‌توانید با استفاده از نکاتی که در این مطلب آورده‌ایم غذای سالم‌تری در رستوران بخورید.


چیزی را که دوست دارید سفارش دهید

در رستوران رو در بایستی را کنار بگذارید و اگر در منو چیزی وجود دارد که باب میل شما نیست، خیلی رک از گارسون بخواهید آن را عوض کند. به‌عنوان مثال، اگر غذایی که می‌خواهید سفارش بدهید سرخ شده است از او بخواهید برای شما کباب شده بیاورد. اگر همراه غذا سیب زمینی سرخ کرده سرو می‌شود، از گارسون بخواهید به‌جای آن کمی سبزیجات برای شما بیاورد. بگویید گوشت را کمتر اما در عوض مقدار سالاد را بیشتر کند و به‌جای سیب زمینی سرخ کرده سیب زمینی پخته یا تنوری بیاورد. به این فکر کنید که حق دارید بخواهید غذا را آن‌طور که دوست دارید برای شما آماده کنند. اغلب اوقات رستوران با شما همکاری می‌کند.


دو بار پیش غذا بخورید

اگر پیش غذای رستوران ترکیبی از غذای دریایی و سبزیجات باشد از غذای اصلی صرف نظر کنید و به‌جای آن دو پیش غذا سفارش دهید. نگران نباشید چون با دو پیش غذا کاملا سیر می‌شوید.


هنگام حضور در رستوران نحوه‌ی پخت غذا را بپرسید و با منو کاری نداشته باشید.

نحوه‌ی پخت غذا را بپرسید و با منو کاری نداشته باشید

به‌عنوان مثال، بدون کلسترول به معنای بدون چربی نیست. ممکن است غذا حاوی روغن پرکالری باشد. کلمه‌ی لایت یا سبک هم به معنای کم کالری یا کم چربی نیست.


غذای اصلی را از صفحه‌ای انتخاب کنید که در دسته‌ی «سالم، سبک، کم چرب» قرار دارد

برخی از رستوران‌ها حتی میزان کالری و مواد مغذی را هم در کنار نام این غذاها چاپ می‌کنند. به‌عنوان مثال، صفحه‌ای مخصوص افرادی دارند که مراقب وزن خود هستند.


مراقب غذاهای کم کربوهیدرات باشید

چیزی که اخیرا در رستوران‌ها مد شده غذا‌های کم کربوهیدرات است و رستوران‌ها درمنوی خود چندین و چند نمونه غذای کم کربوهیدارت قرار داده‌اند. اما کم کربوهیدرات به معنای کم کالری نیست. مثلا منوی غذا‌های دریایی کم کربوهیدارت 710 کالری و 42 گرم چربی دارد.


قبل از این‌که غذای اصلی سر میز بیاید درخواست کنید نصف آن را برای شما بیاورند

همین طور می توانید یک پرس کامل را با همراه‌تان تقسیم کنید. مطالعات نشان داده است که غذایی که رستوران‌ها سرو می‌کنند اغلب دو یا سه برابر بیشتر از چیزی که در برچسب غذایی منو وجود دارد کالری و چربی دارند.


افرادی که در رستوران قبل از غذای اصلی سالاد سبزیجات مصرف می‌کنند کمتر غذا می‌خورند.

قبل از هر چیزی اول سالاد سفارش دهید

محققین دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند که کسانی که قبل از غذای اصلی سالاد سبزیجات مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که یک راست سراغ غذای اصلی می‌روند کم‌تر غذا می‌خورند.


به یاد داشته باشید که سالاد چرب نباشد

این بخش به سبزیجات مربوط می‌شود. البته باید خوشمزه و در عین حال سالم باشد. یعنی نباید سس چرب روی آن ریخته شود و هم‌چنین باید از بیکن و رشته فرنگی سرخ شده صرف نظر کنید. به‌جای آن سبزیجات خام بخورید و کمی هم میوه یا سبزیجات در کنار آن مصرف کنید. میوه‌هایی مثل عنبه، کیوی، طالبی و گلابی ترکیبات خوبی برای سالاد هستند.


مراقب افزودنی‌های سالاد سبزیجات باشید

حتی سالاد‌هایی که به صورت خام مصرف می‌شوند اگر دارای پنیر و گوشت زیاد باشند مسئله‌ساز می‌شوند. مثلا سالاد سزار را در نظر بگیرید که در بیشتر رستوران‌ها سرو می‌شود. اگر به آن نان کروتن هم اضافه کنید میزان کالری به 560 و چربی به 36 گرم می‌رسد. سالاد‌های آنتی‌پاستوی ایتالیایی مشکلی برای سلامتی محسوب می‌شوند، چون دارای سالامی، ژامبون تند و پنیر هستند. سالاد را سفارش دهید اما بگویید که فقط سبزیجات باشد.


فرو کردن چنگال را امتحان کنید

بهترین راه برای ترکیب سس با سالاد این است که سس را در یک کاسه‌ی کوچک بریزد، سپس چنگال خالی را در سس فرو کنید و بعد با آن سالاد بردارید. با این کار سس کمی مصرف می‌کنید و همین‌طور سالاد بسیار خوشمزه می‌شود. 


در رستوران به جای ماهی سرخ شده می‌توانید ماهی بخار پز شده یا کباب شده سفارش دهید.

ماهی سفارش دهید

ماهی نباید سرخ شده باشد. به جای ماهی سرخ شده می‌توانید ماهی بخار پز شده یا کباب شده سفارش دهید و بگویید که آن را بدون سس می‌خواهید.


قبل از ترک خانه منو را چک کنید

بسیاری از رستوران‌ها منوی خود را در اینترنت می‌گذارند. به‌عنوان مثال، منوی هوشمند بعضی رستوران‌ها به شما می‌گوید که رستوران تنها از روغن کانولا استفاده می‌کند و اطلاعات تغذیه‌ای سالاد را به شما می‌دهد. با این کار می توانید از قبل تصمیم خود را بگیرید. اگر غذای سالمی در منوی آنلاین نمی‌بینید رستوران دیگری را انتخاب کنید.


معنی دقیق واژه‌ها را بدانید

اگر در قسمت شرح منو از کلمات کرم‌دار، ترد، سس و پر استفاده شده به احتمال زیاد غذا پر از چربی‌های پنهان است که بیشتر آن چربی‌های اشباع شده است. کلمات دیگری که باید نسبت به آن‌ها هوشیار باشید عبارتند از: کره‌ای، سرخ شده، ترمیدور، پنیر پارمسان، تنوری.


در بین غذا آب بنوشید

آب خوردن در بین غذا باعث می‌شود کندتر غذا بخورید و لذت بیشتری ببرید. با این کار اجازه می‌دهید قبل از این که بشقاب را خالی کنید پیام سیر شدن به مغز برسد.


در رستوران بگویید که دوست دارید سبزیجات سه یا چهار برابر مقدار معمول باشد.

بگویید سبزیجات را سه برابر کنید لطفا

سبزیجاتی که در کنار غذا در رستوران‌ها سرو می‌شود بسیار ناچیز و فقط برای تزئین است. وقتی غذا سفارش می‌دهید، بگویید که دوست دارید سبزیجات سه یا چهار برابر مقدار معمول باشد و این‌که برای پرداخت هزینه‌ی آن هم مشکلی ندارید. جف نوویک، مدیر یک مرکز تغذیه در فلوریدا می‌گوید: یادم نمی‌آید هیچ رستورانی بابت سبزیجات اضافه از من پول گرفته باشد و همیشه هم به خواسته‌ام عمل کرده‌اند.


از گارسون بخواهید نان نیاورد

اگر می‌خواهید تا آماده شدن سفارش چیزی بخورید یک بشقاب سبزیجات خام سفارش دهید.


لباس رسمی بپوشید

حتی اگر به یک رستوران معمولی هم می‌روید لباس‌های رسمی خود را بپوشید. اگر به غذا خوردن در رستوران به چشم یک رویداد خاص و نه یک غذا خوردن معمولی در بیرون از خانه نگاه کنید، باعث می‌شود که کمتر به رستوران بروید و این هم برای سلامتی شما مفید است و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید.


از خوردن دسر صرف نظر کنید

هر وقت بخواهید، می‌توانید در خانه کمی شربت یا حتی یک تکه شکلات بخورید که خیلی سالم‌تر از دسر شکلات یا یک بستنی بزرگ با کلی خامه روی آن است.


منبع : Rd