بروز خشکی چشم پس از عمل لیزیک رواج زیادی دارد. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از بیمارانی که عمل لیزیک انجام می‌دهند پس از عمل تا حدی دچار خشکی چشم می‌شوند و در بعضی مواقع علائم بیماری تا هفته‌ها، ماه‌ها و یا حتی بیشتر ادامه دارد. 

اما باید این مسئله را مد نظر داشت که اکثر کسانی که عمل لیزیک انجام می‌دهند، قبل از عمل هم مشکل خشکی چشم دارند. برای مثال، کسانی که از لنز‌های طبی استفاده می‌کنند و به خاطر مشکل خشکی چشم با آن‌ها راحت نیستند، سراغ عمل لیزیک می‌آیند تا مجبور نباشند عینک بزنند. 

خوشبختانه عمل لیزیک پیشرفته‌تر شده و روش‌های تشخیص و درمان جدیدی برای خشکی چشم به وجود آمده است. حالا اکثر کسانی که برای درمان مشکلات چشم از لیزر استفاده می‌کنند و می‌توانند مشکل خشکی چشم را نیز حل کنند. 


چرا لیزیک به خشکی چشم منجر می‌شود

در عمل لیزیک بعضی اعصاب قرنیه پاره می‌شوند که باعث می‌شود حساسیت آن تا حدی کاهش یابد. در نتیجه چشم نیاز بیشتری به رطوبت خواهد داشت و اشک کمتری تولید خواهد کرد و همه‌ی این‌ها به سندروم خشکی چشم منجر می‌شوند. 

خشکی چشم پس از لیزیک برای بیمار ناراحتی‌هایی به وجود می‌آورد و کیفیت نتایج عمل را نیز کاهش می‌دهد. به همین دلیل، تعداد زیادی از جراحان چشم حالا پیشنهاد می‌کنند از قطره‌های مرطوب‌کننده‌ی چشم یا روش‌های دیگر برای حفظ رطوبت چشم استفاده شود. هم‌چنین ممکن است برای احتیاط قبل از عمل لیزیک داروهایی برای بیمار تجویز شود که به حفظ رطوبت‌ چشم‌ها کمک می‌کنند. 

در بعضی موارد که خشکی چشم شدید است، ممکن است از روش‌های درمانی که روی چشم شکاف ایجاد نمی‌کنند مثل PRK استفاده شود. 


جراح برای نتیجه بهتر از عمل لیزیک باید میزان خشکی چشم را تحت کنترل داشته باشد.

تشخیص خشکی چشم در بیماران خواهان لیزیک

کمیت و کیفیت اشک‌های تولیدی توسط چشم می‌تواند علائم خشکی چشم را به جراح نشان دهد. از آن‌جایی که جراحان چشم این روزها سعی دارند عمل لیزیک بهترین نتیجه را داشته باشد و باید میزان خشکی چشم را تحت کنترل داشته باشند، احتمالا آزامایشات و معاینات زیر را روی بیمار انجام می‌دهند:

  • آزمایش Schirmer: یک رشته کاغذ باریک زیر پلک پایینی قرار می‌گیرد تا میزان تولید اشک ارزیابی شود. 
  • زمان ترشح اشک: مقدار خیلی کمی از یک ماده مخصوص و اشک‌آور روی چشم قرار می‌گیرد تا مشخص شود چقدر طول می‌کشد تا چشم شروع به ترشح اشک کند. 
  • عکسبرداری: با استفاده از کراتومتر یا ابزار دیگری تصویر لایه‌ی اشک روی چشم بررسی می‌شود. 
  • آزمایش MMP-9: این آزمایش درد ندارد و پزشک فقط از اشک‌های چشم نمونه‌برداری خواهد کرد. پس از چند دقیقه، می‌توانید متوجه شوید میزان خشکی چشم‌تان چقدر است. 

چه کسانی بیش از همه در معرض خطر خشکی چشم قرار دارند

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مشکل نزدیک‌بینی دارند بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به خشکی چشم پس از عمل لیزیک هستند. دیگر دلایلی که ممکن است احتمال ابتلا به خشکی چشم را افزایش دهند شامل موارد زیر می‌شوند:
  • کهولت سن، به‌خصوص برای خانم‌های یائسه 
  • داروهای ضد حساسیت مثل آنتی‌هیستامین و داروهای فشار خون و ضد افسردگی 
  • بیمار‌ی‌های سیستم ایمنی مثل سندروم شوگرن
باید بدانید که مبتلا بودن به خشکی چشم قبل از عمل، شما را از انجام عمل لیزیک  باز نخواهد داشت. اما جراح باید شدت بیماری را ارزیابی کند و برای آن درمانی در نظر بگیرد. 

قبل از عمل لیزیک روغن دانه‌ی کتان یا روغن ماهی مصرف کنید تا لایه‌ی اشک روی چشم‌تان تقویت شود.

درمان خشکی چشم قبل و بعد از عمل لیزیک

اگر قبل از عمل به خشکی چشم مبتلا باشید، جراح سعی خواهد کرد قبل از انجام عمل لیزیک مشکل شما را حل کند. او هم‌چنین ممکن است برای احتیاط قبل از عمل به درمان خشکی چشم بپردازد. احتمالا به شما توصیه خواهد شد روغن دانه‌ی کتان یا روغن ماهی مصرف کنید تا لایه‌ی اشک روی چشم‌تان تقویت شود. شاید هم برای‌تان قطره‌های مرطوب‌کننده چشم تجویز شود تا قبل از انجام عمل لیزیک آن‌ها را مصرف کنید. 

پیشگیری از خشکی چشم پس از عمل لیزیک

اگر علائمی دارید که ناشی از خشکی چشم هستند، در جلسه‌ی مشاوره با جراح حتما به آن‌ها اشاره کنید. حتی میزان بیش از حد اشک هم ممکن است ناشی از خشکی چشم باشد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های امگا 3 و مصرف مواد غذایی که حاوی این چربی‌های مفید هستند مثل ماهی سالمون، می‌تواند برای داشتن میزان عادی از اشک مفید باشد. نوشیدن مقدار زیادی آب هم می‌تواند به حفظ رطوبت چشم و بدن کمک کند. 
در نهایت باید به یاد داشته باشید که علائم خشکی چشم که پس از عمل لیزیک بروز می‌کنند، معمولا موقتی هستند و پس از مدتی از بین می‌روند. البته، گزارش‌هایی هم مبنی بر بروز خشکی شدید چشم پس از عمل لیزیک وجود دارد. 


منبع : Allaboutvision