خانم‌ها قرن‌ها است که موهای‌شان را رنگ می‌کنند. اما حالا که انسان‌ها بیشتر به چیزهایی که روی جنین تاثیر می‌گذارد توجه می‌کنند، در خصوص چیزی به سادگی رنگ کردن مو در دوران بارداری‌ هم نگرانی‌هایی به وجود آمده است. آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری‌ برای جنین خطری ندارد؟ یا این‌که خانم‌ها در دوران بارداری‌ باید با موهای رنگ نشده کنار بیایند؟ باید موها را در خانه رنگ کنند یا آرایشگاه؟ حقیقت این است که جواب دقیق این سوالات مشخص نیست. 

با این‌که مواد شیمیایی رنگ مو سال‌ها است مورد استفاده قرار می‌گیرد، هنوز نمی‌دانیم که چه تاثیری روی جنین می‌گذارند. البته در تحقیقات آزمایشگاهی بر روی موش‌ها و قرار دادن آن‌ها در معرض مقادیر زیادی از مواد شیمیایی نتایجی کسب شده است، اما مقادیر مواد شیمیایی که جنین با رنگ کردن موهای مادر دریافت می‌کند بسیار متفاوت است. در دوران بارداری‌ جنین در معرض خطر نقایص مادرزادی قرار دارد، پس خطر زیادی او را تهدید می‌کند. معمولا متخصص زنان و زایمان پیشنهاد می‌کند در 9 ماه بارداری‌ مادر از رنگ کردن مو خودداری کند. 

البته بعضی‌ها هم می‌گویند رنگ کردن مو پس از سه ماه اول بارداری‌ خطری ندارد و بعضی‌ها هم از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند که حاوی مواد شیمیایی نیستند. رنگ نکردن ریشه‌های مو هم می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. از آن‌جایی مواد شیمیایی از طریق پوست سر و نه موها به بدن جذب می‌شوند، می‌توانید از آرایشگر بخواهید از روش‌هایی برای رنگ کردن مو استفاده کند که رنگ به پوست سر نفوذ نکند. البته اگر از رنگ‌های گیاهی مثل حنا استفاده کنید، احتمالا خطری جنین را تهدید نخواهد کرد. اما مشکل این است که اکثر خانم‌ها رنگ حنا را دوست ندارند. در حالی که با استفاده از رنگ‌های گیاهی هم گزینه‌هایی متفاوت پیش رو داریم، تنوع رنگ‌ آن‌ها با تنوع رنگ‌های شیمیایی قابل مقایسه نیست. 

هنگام خرید رنگ دقت داشته باشید چون ممکن است رنگ حاوی مواد شیمیایی باشد که سعی دارید از آن‌ها دوری کنید. نکته‌ی مثبت رفتن به آرایشگاه برای رنگ کردن مو این است که می‌توانید از فردی متخصص در این خصوص کمک بگیرید. نگرانی‌های خود را با آرایشگر در میان بگذارید و از او بخواهید از رنگی استفاده کند که حاوی مواد شیمیایی نباشد. 

در نهایت این‌که این شما هستید که باید تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما و فرزندتان مفید است. باید بدانید با این‌که در این خصوص تحقیقات زیادی انجام شده، هنوز نتایج مشخصی به دست نیامده و اگر خیلی نگران این مسئله هستید، بهتر است در دوران بارداری‌ ریشه‌ی موهای‌تان را که رشد کرده‌اند و رنگ‌شان با قسمت‌های دیگر موها متفاوت است تحمل کنید.


منبع : Verywell