در سال 1986، نویسنده و مشاوره کسب و کار ویلیام ادواردز دمینگ در کتابش با عنوان «خارج شدن از بحران» چگونگی بهبود کیفیت کسب و کار را خلاصه کرد. به گفته‌ی دمینگ وقتی کیفیت کسب و کار بهبود می‌یابد، به خاطر کاهش میزان اشتباهات دوباره کاری حذف می‌شود و در نتیجه تاخیر در انجام کار هم کاهش می‌یابد. می‌توان از همین ضوابط برای بهبود کیفیت کسب و کار در داروخانه و کاهش دادن هزینه‌ها استفاده کرد. بهینه کردن کار داروخانه نقطه‌ی شروع خوبی است. 


بهبود نورپردازی

نورپردازی خوب به دقیق و بهینه بودن کسب و کار کمک می‌کند و نورپردازی بد می‌تواند به افزایش اشتباهات در پیچیدن نسخه‌ها منجر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد نورپردازی مناسب در داروخانه تا 32٪ میزان اشتباهات کارکنان را کاهش می‌دهد. استفاده از لامپ‌های 50 وات که قابلیت تنظیم دارند و لامپ‌های متمرکز پر نور در داروخانه کاربرد زیادی دارد. اگر کارکنان داروخانه از لنز‌های بزرگ‌نمایی استفاده کنند، میزان اشتباهات‌شان باز هم کاهش خواهد یافت. 


دکوراسیون در داروخانه باید طوری طراحی شود که کارکنان محیطی ساکت و بی سر و صدا داشته باشند.

کم کردن سر و صدا و عوامل حواس‌پرتی

محیط کار پر سر و صدا می‌تواند عملکرد کارکنان را ضعیف کند و کیفیت کار و بازده را کاهش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد اگر میزان صدا بیش از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی یعنی 90 دسیبل بیشتر باشد، می‌تواند روی کیفیت کار تاثیر بگذارد. هم‌چنین عوامل حواس پرتی عامل 45٪ اشتباهات در پیچیدن نسخه‌ها هستند. دکوراسیون در داروخانه باید طوری طراحی شود که کارکنان محیطی ساکت و بی سر و صدا داشته باشند، در نتیجه استفاده از مواد اولیه عایق صدا در داروخانه ضروری است. 


ارگونومیک مناسب

اگر ضوابط ارگونومیک در داروخانه رعایت نشود، انجام کار پس از مدتی برای کارکنان مشکل خواهد شد. انجام فعالیت‌های تکراری، نحوه‌ نشستن نامناسب، باز و بسته کردن درب قوطی‌های دارو و تایپ کردن کارکنان داروخانه را در معرض سندروم تونل کارپ و آماس زردپی قرار می‌دهد، شرایطی که تاندون‌های مچ دست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر فراهم کردن ابزار ارگونومیک مثل مچ بند و صندلی‌های ارگونومیک، بهتر است از ابزار کمکی مثل ابزار باز کردن درب قوطی‌ها استفاده شود.


منبع : ٍEhow