لیزر موهای زائد و الکترولیز دو روش محبوب برای رفع موهای زائد هستند و نتایج هر دو روش رضایت‌بخش است. شباهت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد و در مورد آن‌ها توصیه‌های ضد و نقیضی صورت می‌گیرد، اما در برخی از شرایط استفاده از لیزر انتخاب بهتری است.


در چه مواقعی به‌جای الکترولیز از لیزر استفاده کنیم

هنگامی که به کاهش دائم مو‌های زائد و نه رفع کامل آن‌ها راضی هستید. با این که الکترولیز تنها روش از بین بردن دائم موهای زائد است، اما لیزر می‌تواند باعث کاهش دائم موهای زائد تا 80% شود. کاهش دائم مو به چه معناست؟ کاهش دائم مو به معنای کاهش بلند مدت تعداد مو‌هایی که پس از درمان، مجددا رشد می‌کنند، اتلاق می‌شود. البته نباید آن را با از بین بردن دائم مو‌های زائد اشتباه گرفت و برخی از افراد در سال‌های پس از آخرین درمان، شاهد رشد مجدد موها هستند. از طرف دیگر معدودی از افراد خوش‌شانس عکس آن را گزارش داده‌اند، یعنی مو‌های‌شان مجددا رشد نکرده است. البته هر دوی این موارد استثنا هستند.


بودجه‌ و وقت کافی ندارید

لیزر موهای زائد سریع‌ترین، کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین روش برای رفع موهای زائد در قسمت‌های پر پشت بدن مثل پشت، سینه، دست‌ها و پاها است.

دلیل آن این است که اشعه‌ی لیزر روی ملانین تمرکز می‌کند و می‌تواند در آن واحد تعداد زیادی از مو‌ها را از بین ببرد. ملانین رنگدانه‌ای تیره رنگ است که در پایه‌ی فولیکول‌های مو یافت می‌شود.

سر دستگاه لیزر اندازه‌های مختلفی دارد و می‌تواند پالس‌های نور را هر چند ثانیه یک بار ساطع کند.  با این کار بخش وسیعی از بدن مورد پوشش قرار می‌گیرد و در مقایسه با الکترولیز که موها را تک تک از بین می‌برد بسیار سریع‌تر است.


در الکترولیز یک سوزن نازک مستقیما به داخل فولیکول مو فرو می‌رود و یک جریان الکتریکی لحظه‌ای وارد می‌کند.

روش غیر تهاجمی را ترجیح می‌دهید

لیزر موهای زائد به صورت غیر تهاجمی صورت می‌گیرد. در این روش اشعه‌ی لیزر از بالای سطح پوست تابیده می‌‌شود و هیچ ابزاری به داخل پوست فرو برده نمی‌شود. از طرف دیگر  الکترولیز، روشی تهاجمی است، چون در فرآیند انجام آن یک سوزن نازک مستقیما به داخل فولیکول مو فرو می‌رود و یک جریان الکتریکی لحظه‌ای وارد می‌کند. با این که این سوزن به اندازه‌ی یک تار مو است و هنگام فرو رفتن اصلا حس نمی‌شود، برخی از افراد با تهاجمی بودن این روش راحت نیستند.


می‌خواهید در بین مراحل درمان، موهای بدن را با تیغ بزنید

دلیل مهم دیگر برای انتخاب لیزر به‌جای الکترولیز این است که لیزر با موهای کوتاه هم جواب می‌دهد. بنابراین لازم نیست قبل از آن چند وقتی بدن خود را اصلاح نکنید تا مو‌ها بلند شوند، چون اشعه‌ی لیزر ملانین زیر پوست را هدف قرار می‌دهد و با خود مو کاری ندارد.  البته بهتر است استفاده از اپیلاسیون را به حداقل برسانید. بیشتر الکترولوژیست‌ها توصیه می‌کنند حداقل دو روز قبل از الکترولیز موهای بدن را با تیغ نزنید، البته لازم به ذکر است توصیه‌های ضد و نقیضی در این مورد می‌شود.


برای از بین موهای زیرپوستی هنگام استفاده از تیغ یا ژیلت باید آن را در جهت رشد مو بکشید.

می‌خواهید مو‌های زیرپوستی را از بین ببرید

مو‌های درون روییده یا زیر پوستی به دلیل روش‌های غلط تیغ کشیدن و خشکی بیش از حد پوست به وجود می‌آیند و این پدیده بیشتر در مو‌های زبر  روی می‌دهد. هنگام استفاده از تیغ یا ژیلت باید آن را در جهت رشد مو بکشید.

اگر ساقه‌ی مو درست رشد نکند و از پوست بیرون نزند زیر خود پوست دفن شده و منجر به برآمدگی، عفونت‌، سوزش و یا به وجود آمدن کیست  می‌شود. به دلیل این‌که لیزر خود فولیکول مو را که منبع موی زیر پوستی است مورد هدف قرار داده و نابود می‌کند، راه حلی موثر برای این مشکل است. پیش از آن‌که موی زیر پوستی عفونی شود، باید آن را لیزر کرد چون اگر جایی از بدن عفونت کرده باشد لیزر در آن قسمت قابل استفاده نیست.


نوع مو و پوست شما دقیقا مناسب روش لیزر است

گرچه لیزر  تنها برای کسانی که موهای زبر و تیره و پوست روشن دارند موثر و بی خطر است، اما پیشرفت‌ها در زمینه‌ی فناوری به ساخت تجهیزاتی منجر شده که از ترکیبی از فرکانس رادیویی و نور لیزر برای درمان موفقیت‌آمیز در افرادی که پوست تیره و هم‌چنین موی روشن‌تر دارند بهره می‌گیرد. به هر حال، لیزر برای مو‌های بلوند، خاکستری یا قرمز مناسب نیست.

وقتی تصمیم گرفتید برای رفع مو‌های زائد بدن خود اقدام کنید، حتما تحقیق کنید و فقط به پزشک مجرب و معتبر مراجعه کنید که تجهیزات مناسب برای پوست و موی شما را داشته باشد.


برای رفع  بلند مدت مو‌های زائد پر پشت تنها گزینه‌ی پیش روی شما لیزر است.

هنگامی که می‌خواهید مو‌های زائد خیلی پر پشت را از بین ببرید

الکترولیز برای رفع موهای زائد پرپشت به ویژه در یک سطح وسیع مناسب نیست. با فرض این‌که رنگ پوست و موی شما مناسب لیزر‌های موجود در بازار باشد،  برای رفع  بلند مدت مو‌های زائد پر پشت تنها گزینه‌ی پیش روی شما لیزر است.


چه موقع می‌توان از لیزر و الکترولیز با هم استفاده کرد

اگر می‌خواهید مو‌های زائد و پر پشت قسمت زیادی از بدن را برای همیشه از بین ببرید، می‌توانید کار را با لیزر شروع کنید و تعداد موها را به طور قابل ملاحظه‌ای کم کنید و بعد با استفاده از الکترولیز مو‌های باقی‌مانده را به صورت دائم از بین ببرید.


شباهت‌ های بین لیزر و الکترولیز

 هم با استفاده از روش الکترولیز و هم با لیزر نیاز به چند دوره‌ی درمانی است، چون مراحل رشد موها مختلف است. بر اساس مقدار مویی که باید رفع شود، دوره‌ی درمانی با الکترولیز به احتمال زیاد وقت گیرتر و در نتیجه پر هزینه‌تر از دوره‌ی درمانی با لیزر است.

متاسفانه هیچ کدام از روش‌ها بدون درد نیست، اما در کل لیزر نسبت به الکترولیز درد کمتری دارد. البته میزان درد بستگی به نوع مو، نوع پوست، محل مو‌های زائد، آستانه تحمل فرد و همین‌طور نوع تجهیزات استفاده شده دارد.


منبع : Hairfreelife