دلایل زیادی برای نازایی خانم‌ها وجود دارد. اگر چنین مشکلی داشته باشید، می‌توانید با کمک متخصص زنان و زایمان دلیل آن را پیدا کرده و برای درمان نازایی اقدام کنید. 


دلایل نازایی 

  • آسیب دیدن لوله‌های رحم: این لوله‌ها تخمکی که توسط تخمدان‌ها تولید شده را حمل می‌کنند و آن را به رحم می‌رسانند، جایی که جنین شکل می‌گیرد. این لوله‌ها ممکن است از عفونت‌های واژنی یا جراحی دچار آسیب دیدگی شوند و در این حالت اسپرم نمی‌تواند به تخمک برسد. 
  • مشکلات هورمونی: دلیل نازایی ممکن است اختلالات هورمونی باشد. در این حالت تغییرات هورمونی لازم برای ضخیم شدن دیواره‌های رحم و تولید تخمک در بدن ایجاد نمی‌شود. 
  • مشکلات گردن رحم: ممکن است پلیپ یا فیبروئید رحم داشته باشید که از باردار شدن جلوگیری کند. پلیپ و فیبروئید‌های رحم وقتی شکل می‌گیرند که سلول‌ها بیش از حد روی دیواره‌های رحم رشد می‌کنند. 
  • دلایل نامشخص: دلیل نازایی 20٪ از خانم‌ها معمولا مشخص نمی‌شود. 

آزمایشات مربوط به درمان نازایی شامل یک آزمایش خون برای بررسی میزان هورمون‌ها و بافت‌برداری از رحم است.

آزمایش نازایی

اگر برای درمان نازایی نزد متخصص زنان و زایمان بروید، برای شما آزمایشاتی تجویز می‌کند که شامل یک آزمایش خون برای بررسی میزان هورمون‌ها و بافت‌برداری از رحم برای بررسی دیواره‌های آن می‌شود.
  • هیستروسالپنگوگرافی (HSG): این آزمایش شامل رادیولوژی دستگاه تولید مثل می‌شود. متخصص زنان و زایمان به گردن رحم رنگ یا سالین و هوا تزریق می‌کند که در لوله‌های رحم بالا می‌رود. با این روش متخصص زنان و زایمان می‌تواند متوجه شود که لوله‌های رحم مسدود شده‌اند یا خیر.
  • لاپاراسکوپی: متخصص زنان و زایمان یک لاپاراسکوپ، یعنی لوله‌‌ای باریک که یک دوربین سر آن متصل است را به شکافی که نزدیک ناف ایجاد می‌شود وارد می‌کند. به این شکل می‌تواند داخل رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های رحم را بررسی کنید. در این حالت متخصص زنان و زایمان هم‌چنین متوجه می‌شود لوله‌های رحم مسدود شده‌اند یا خیر. 

لاپاراسکوپی یکی از روش‌های درمان جراحی برای بازسازی دستگاه تولید مثل و درمان نازایی است.

رو‌ش‌های درمان نازایی

  • لاپاراسکوپی: اگر مشکل در لوله‌های رحم یا مربوط به لگن باشد، یکی از روش‌های درمان جراحی برای بازسازی دستگاه تولید مثل است. متخصص زنان و زایمان از طریق شکافی که نزدیک ناف ایجاد می‌کند، با استفاده از لاپاراسکوپ بافت‌های زخمی را از بین می‌برد، اندومتریوز را درمان می‌کند، لوله‌های بسته را باز می‌کند یا کسیت‌های تخمدان را از بین می‌برد.
  • هیستروسکوپی: در این روش متخصص زنان و زایمان یک هیستروسکوپ را از راه گردن رحم وارد رحم می‌کند و با استفاده از آن پلیپ‌ها و تومورهای فیبروئید را از بین می‌برد و بافت‌های زخمی و لوله‌های رحم را باز می‌کند.  
  • مصرف دارو: اگر مشکل از تخمک‌سازی باشد، متخصص زنان و زایمان ممکن است داروهایی مثل کلومیفن سیترات یا لتروزول تجویز کند. اگر این دو نوع دارو موثر واقع نشوند، باید از گونادوتروپین‌ها استفاده کنید. این داروها می‌توانند با تحریک کردن تخمدان‌ها برای ساختن تخمک، به بارداری منجر شوند. معمولا هر ماه فقط یک تخمک در بدن زن تولید می‌شود. اگر دلیل نازایی مشخص نباشد، ممکن است متخصص زنان و زایمان مصرف گونادوتروپین را پیشنهاد کند. اگر بدن زن در برابر انسولین مقاومت نشان دهد، ممکن است متخصص زنان و زایمان برای او متفورمین تجویز کند. 
  • لقاح درون رحمی: در این فرایند، پس از این‌که اسپرم با استفاده از یک محلول خاص تمیز می‌شود، توسط متخصص زنان و زایمان داخل رحم قرار می‌گیرد. این کار گاهی اوقات در کنار مصرف داروهایی که تولید تخمک را تحریک می‌کنند انجام می‌شود. 
  • لقاح آزمایشگاهی (IVF): در این روش، تخمک‌هایی که در آزمایشگاه بارور شده‌اند، توسط متخصص زنان و زایمان داخل رحم قرار می‌گیرند. فرد باید داروهای گونادوتروپین مصرف کند که باعث می‌شود تخمدان‌ها بیش از یک تخمک تولید کنند و پس از این‌که تخمک‌ها بالغ شدند، متخصص زنان و زایمان آن‌ها را با دستگاهی مخصوص جمع‌آوری می‌کنند. سپس اسپرم از مرد گرفته می‌شود و پس از شستشو به تخمک اضافه می‌شود. چند روز بعد، تخمک‌های بارور شده دوباره با روش لقاح درون رحمی، داخل رحم قرار داده می‌شوند. 
  • ICSI: در این روش اسپرم در آزمایشگاه به داخل تخمک تزریق می‌شود و سپس تخمک داخل رحم قرار می‌گیرد. 
  • GIFT: مثل روش IVF، در این روش هم، تخمک از رحم برداشته می‌شود، در آزمایشگاه با اسپرم ترکیب شده و دوباره داخل رحم قرار می‌گیرد. 
  • اهدای تخمک: اگر تخمدان‌ها درست کار نکنند اما رحم مشکلی نداشته باشد، می‌توان از این روش استفاده کرد. در این روش تخمک از رحم اهداکننده برداشته می‌شود و سپس با استفاده از روش لقاح آزمایشگاهی بارور شده و داخل رحم مقصد قرار می‌گیرد. 


منبع : Webmd