داشتن وقت ملاقات با متخصص گوش و حلق و بینی همیشه دلهره آور است و دائما به این فکر می‌کنیم که قرار است در این ملاقات چه اتفاقی بیفتد. در ادامه به مواردی که به طور معمول در این معاینه انجام می‌گیرند می‌پردازیم که بسته به نشانه‌های بیمار، معاینه و سوالات متخصص گوش و حلق و بینی درباره گذشته بیمار و هم‌چنین شرح حال وی متفاوت خواهند بود.  

پیشینه بیمار

به طور معمول سوالاتی درباره پیشینه بیمار پرسیده می‌شوند که از طریق آن نشانه‌ها و شکایت‌های بیمار استخراج و بررسی می‌شوند. هم‌چنین پیشینه‌ی پزشکی و درمانی فرد بسیار مهم است و لازم است پیش از مراجعه لیستی از آن تهیه کنید و به متخصص گوش و حلق و بینی ارائه دهید تا ضمیمه‌ی پرونده‌ی‌تان گردد شاید مواردی مربوط در آن یافت شود که متخصص گوش و حلق و بینی طبق آن تشخیص دهد عمل جراحی لازم است.

معاینه

متخصص گوش و حلق و بینی برای معاینه نیاز به وسایل مخصوصی دارد تا بتواند گوش بینی و گلو را کامل و به دقت معاینه کند

معاینه گوش‌ها 

برای معاینه گوش و نور انداختن جهت معاینه پرده گوش از ابزار اتوسکوپ استفاده می‌شود که متخصص گوش و حلق و بینی بتواند آسیب شناسی را با دقت انجام دهد. به علاوه استفاده از آهنگ بهم زدن چنگال‌ها به عنوان ابزاری برای سنجش شنوایی گاها بخشی از معاینه خواهد بود .
بعضی اوقات  لازم است پرده و کانال گوش زیر ذره بین مشاهده شوند و از میکروسکوپ و دوربین دو چشمی برای مشاهده‌ی نقاط عمیق گوش استفاده شود تا ضرورت استفاده از میکروساکشن جهت تمیز کردن داخل گوش مشخص گردد. 

معاینه بینی

برای معاینه قسمت جلویی بینی استفاده از یک سپکولوم (فراخگر) به همراه چراغ کافی است تا ساختار بینی معاینه شود و آسیب شناسی لازم انجام گیرد. بعضی اوقات و به ویژه پس از جراحی بینی ‚ آندوسکوپی برای معاینه داخلی بینی استفاده می‌شود.  

یک متخصص گوش و حلق و بینی کارهای فراوانی در حیطه گوش و حلق و بینی انجام می‌دهد.

معاینه حلق

معاینه‌ی خارجی گردن روشی معمول برای تشخیص غدد و یا آسیب شناسی می‌باشد. اغلب حلق با پایین فشار دادن زبان و یک چراغ معاینه می‌شود تا ناحیه زبان و لوزه مشاهده شوند. معاینه ناحیه پشت بینی و جعبه‌ی صدا با یک ابزار انعطاف‌پذیر به نام نیزوندوسکوپ امکان پذیر است. این ابزار یک کابل فایبراپتیک می‌باشد که پس از تزریق داروی بیهوشی وارد بینی می‌کنند. وجود شی خارجی در بینی حس بدی ایجاد می‌کند ولی لازم است که جراح برای معاینه نواحی  که امکان معاینه آن‌ها از نزدیک وجود ندارد از آن استفاده کند. 
یک متخصص گوش و حلق و بینی کارهای فراوانی در حیطه گوش و حلق و بینی انجام می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارتند از:
  • آموزش عمومی تخصص گوش و حلق و بینی 
  • جراحی بینی 
  • جراح گوش و حلق و بینی مختص کودکان
  • جراحی گوش

آموزش متخصص گوش و حلق و بینی 

متخصص گوش و حلق و بینی به جراحی سر و گردن و آسیب شناسی تارهای صوتی مبادرت می‌ورزد. تخصص این متخصص گوش و حلق و بینی شامل موارد زیر می‌شود:
  • جراحی سر و گردن 
  • آسیب شناس سر و گردن، غده تیروئید، غدد بزاقیو کیست های ریوی
  • سرطان بدخیم  در سلول های سنگفرشی ناحیه فوقانی دستگاه تنفسی 
  • آسیب شناسی تارهای صوتی
  • فنوسرجری( جراحی تارهای صوت)
  • جراحی حنجره 
  • تزریق لارینگوپلاستی

منبع : Enthelp