برخی از ناراحتی‌ها از آپنه‌ی خواب گرفته تا فلج صورت را می‌توان با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی برطرف کرد. اما همه‌ی مشکلات جسمی در بخش خاص خود نیاز مند اقدامات جدی مثل جراحی یا توانبخشی ندارند و برخی از آن‌ها را می‌توان با یک معاینه ساده‌ی شنوایی حل کرد. اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید ، به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. متخصص گوش و حلق و بینی پس از معاینه به شما می‌گوید که نیاز به درمان یا مراقبت خاص دارید یا خیر.


درد سینوس

در ناحیه‌ی گوش، روی صورت، دندان‌های بالایی و بین چشم‌ها معمولا با انسداد بینی همراه است. اغلب درد سینوس با حساسیت اشتباه گرفته می‌شود. آنتی بیوتیک‌ها و استروئیدها می‌توانند از عود بیماری جلوگیری کنند و برای این که به عوارض جدی‌تری گرفتار نشوید باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.


گرفتگی مخاط بینی

این احساس فشار سر اغلب از تماس غیر طبیعی بین حفره‌ی بینی و سینوس‌ها حاصل می‌شود و بدین معنا است که ممکن است حساسیت یا ورم مخاط ناشی از حساسیت داشته باشید. شروع ناگهانی گرفتگی بینی می‌تواند به دلیل عفونت‌های ویروسی، حساسیت‌های فصلی و عفونت‌های باکتریایی شدید باشد و می‌توان آن را با داروهای با نسخه و یا بدون نسخه‌ی متخصص گوش و حلق و بینی درمان کرد. انسداد مزمن ممکن است به علت حساسیت یا ناهنجاری‌های آناتومیک، مانند انحراف بینی به وجود آید که نیاز به مراقبت یک متخصص گوش و حلق و بینی دارد.


کاهش شنوایی

کم شنوایی انتقالی بدین معنا است که باید مشکلی در پرده‌ی صماخ، مجرای گوش و یا سه استخوان متصل به پرده‌ی صماخ وجود داشته باشد. علل اصلی شامل مایع پشت پرده‌ی صماخ یا مقدار زیاد مخاط در مجرای گوش باشد که هر دوی آن‌ها را می‌توان با جراحی درمان کرد. کم شنوایی حسی به علت آسیب دیدگی گوش داخلی یا عصب شنوایی در اثر کهولت سن یا قرار گرفتن در معرض صدای زیاد به وجود می‌آید که می‌توان آن را به وسیله‌ی سمعک دیجیتالی اصلاح کرد.


انسداد مجرای هوا و عدم توانایی در تنفس راحت یکی از دلایل رایج مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی است.

انسداد مجرای هوا

عدم توانایی در تنفس راحت از طریق بینی ممکن است به علت عفونت ویروسی یا سر درد باشد. اما اگر فقط شب‌ها این اتفاق بیفتد، ممکن است به این دلیل باشد که در حالت خوابیده خون بیشتری به رگ‌های خونی موجود در بینی پمپاژ می‌شود و این بخش را که مشکلاتی هم از قبل دارد متورم می‌کند. به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و با او در مورد تعویض بالشی که زیر سر می‌گذارید و گزینه‌هایی که برای جراحی در پیش رو دارید صحبت کنید.


سردرد

مردم اغلب به اشتباه تصور می‌کنند سردردها به همراه مشکلات سینوسی با گرفتگی مجرای سینوسی در ارتباط هستند. برخی از این سر دردها در نتیجه‌ی عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، سیوزیت مزن یا ناهنجاری‌های آناتومیک به وجود می‌آیند. سر درد به همراه چند علائم سینوسی باید توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی مورد بررسی قرار بگیرد که اغلب در اوایل تشخیص یک سی تی اسکن انجام می‌دهد تا کار درمان را به صورت موثرتری پی گیری کند.


مشکلات مربوط به ترشحات بینی

این علامت معمولا به شکل ترشحات پشت حلق ظاهر یا آب‌ ریزش بینی می‌‌شود. ترشحات پشت حلق مزمن می‌تواند به شکلی از رفلکس اسید باشد که اغلب با سوزش معده یا یا سوء هاضمه همراه نیست و باید توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی تحت درمان قرا گیرد. داروها و مکمل‌های غذایی زیادی در بازار وجود دارد که می‌تواند این مشکل را بر طرف کند.