آسانسور در ساختمان‌ مسکونی انواع مختلفی دارند. بعضی ساختمان‌ها به آسانسور نفربر نیاز دارند تا افراد پیر و ناتوان راحت‌تر بتوانند به خانه‌های خود برسند، بعضی ساختمان‌ها هم ممکن است به آسانسور باربر برای اسباب‌کشی و بردن وسایل و مبلمان به طبقات بالا نیاز داشته باشند. نصب آسانسور باید توسط متخصصین این کار صورت بگیرید. با این حال، نکاتی در خصوص شروع کردن پروژه‌ی نصب آسانسور وجود دارد که به شما کمک می‌کنند هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهید. 

اول از همه باید دلایل اصلی نصب آسانسور را مشخص کنید. اگر در ساختمان‌ شما افراد پیر و ناتوان سکونت دارند، باید آسانسور را جایی نصب کنید که دسترسی به قسمت‌های کلیدی ساختمان‌ برای آن‌ها آسان شود. باید اندازه‌ی آسانسور را مشخص کنید، مخصوصا اگر قرار است افراد با ویلچر یا واکر وارد آن شوند. در عین حال باید سعی کنید اندازه‌ی آسانسور را تا جایی که ممکن است کوچک انتخاب کنید که فضای زیادی از ساختمان‌ را از دست ندهید. 

برای جای نصب آسانسور، باید موقعیت آن را طوری انتخاب کنید که سهولت انجام کارهای روزمره در ساختمان‌ را تحت تاثیر قرار ندهد. بهتر است مسیر حرکت آسانسور را جایی انتخاب کنید که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، مثل دودکش شومینه‌ای که از طبقه‌ی اول تا آخر ادامه دارد و از آن استفاده نمی‌شود. 

نوع آسانسور را از لحاظ کارکرد مشخص کنید. در بیشتر موارد این مسئله رابطه‌ی مستقیم با ساختار ساختمان‌ دارد. اگر در حال بازسازی یا نوسازی ساختمان‌ هستید، می‌توانید یک سیستم هیدرولیک برای آسانسور انتخاب کنید. اما اگر قسمت‌های دیگر ساختمان‌ را تغییری نمی‌دهید، بهتر است یک آسانسور وزنه‌ای انتخاب کنید. 

با یک شرکت نصب آسانسور در خصوص ایده‌هایی که دارید مشورت کنید. از آن‌ها یک کاتالوگ بگیرید و تمام آسانسورهای موجود را بررسی و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. در خصوص مسائل سیم‌کشی و برقی ساختمان‌ صحبت کنید و ببینید برای نصب آسانسور باید تغییراتی در این موارد ایجاد کنید یا نه. 

ببینید نصب کردن آسانسور چقدر طول می‌کشد و یک قیمت نهایی برای خود آسانسور و هزینه‌ی نصب آن بگیرید تا از بودجه‌ای که دارید بیشتر نشود. مهم‌تر از همه، باید ببینید در خصوص مسائل قانونی و مجوزهایی که باید از شهرداری بگیرید شرکت نصب آسانسور می‌تواند کمکی به شما بکند یا نه. اگر آن‌ها این کار را انجام ندهند، خودتان باید فرایند اداری گرفتن مجوز را طی کنید. 

قبل از این‌که فرایند نصب آغاز شود، طرح‌ها و برنامه‌های خود را بررسی کنید. اگر ایجاد مسیر آسانسور آغاز شود، تغییر دادن طرح‌ها کار مشکلی خواهد بود. با مدیر پروژه در تماس باشید و فرایند انجام کار را پیگیری کنید. حتما پس از نصب شدن آسانسور، با کمک یک متخصص مسائل ایمنی آن را بررسی کنید. 


منبع : Ehow