خیلی از افراد با ترس از مراجعه به دندانپزشک آشنایی دارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که گفتار درمانی می‌تواند تا حد زیادی این ترس را کاهش دهد و حتی آن را درمان کند. در مطالعه‌ای که توسط محققین انگلیسی انجام شد، از روشی به نام درمان رفتار شناختی استفاده شد که یک روش درمانی کوتاه مدت است و فقط 6 تا 10 جلسه طول می‌کشد.در این روش به بیماران توانایی مواجه شدن با ترس‌های‌شان داده می‌شود. 

پس از به پایان رسیدن جلسات مشاوره، که روی جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت تمرکز دارند، بیمار توانایی‌هایی پیدا می‌کند که با استفاده از آن‌ها قادر است به ترس خود غلبه کند. در این روش با بیماران در خصوص این‌که ترس از دندانپزشک، آن‌ها را ترک نخواهد کرد صحبت می‌شود، اما حالا آن‌ها می‌دانند که نباید از ترس‌شان فرار کنند و قدم قدم با آن مواجه شوند. 

در این مطالعه 130 زن و مرد با میانگین سنی 40 سال در جلسات مشاوره شرکت کردند. ترس از دندانپزشک برای 3/4 آن‌ها این‌قدر شدید بود که تبدیل به فوبیا شده بود. اما بقیه آن‌ها فقط از جنبه‌هایی از دندانپزشکی وحشت داشتند. ترس از تزریق و دریل رایج‌ترین ترس‌های این افراد بودند. 

پس از پایان دوره‌ی درمان، 79٪ از بیماران توانستند بدون استفاده از آرام‌بخش به دندانپزشکی بروند و تحت درمان قرار بگیرید. 6٪ درصد دیگر با کمک آرام‌بخش به دندانپزشکی رفتند و 15٪ باقی‌مانده یا از شرکت کردن در جلسات مشاوره کناره‌گیری کردند یا این‌که از نظر محققین برای ادامه‌ی مطالعه مناسب نبودند. 


افرادی که از دندانپزشک می‌ترسند و کمتر به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند.

در مطالعه‌ای دیگر مشخص شد افرادی که از دندانپزشک می‌ترسند و کمتر به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند و سلامت دهان و دندان‌شان معمولا در وضعیت خوبی نیست. در این مطالعه هم‌چنین مشخص شد تعداد خانم‌هایی که از دندانپزشک می‌ترسند از آقایان بیشتر است. 

با روش درمان رفتاری شناختی، بیماران یاد می‌گیرند چطور افکار مرتبط با ترس را با افکاری دیگر جایگزین کنند. به آن‌ها اطلاعاتی داده می‌شود که با استفاده از آن‌‌ها می‌توانند افکار منفی را به چالش بکشند. بیماران هم‌چنین روش‌هایی برای مقابله با اضطراب می‌آموزند که شامل کنترل تنفس و آرام کردن عضلات می‌شود. با استفاده از این روش‌ها بیماران راحت‌تر می‌توانند خودشان را در معرض ترس‌های‌شان قرار دهند. 

تاثیر گفتار درمانی طولانی مدت است و مدت‌هاست که از آن برای درمان ترس از دندانپزشکی استفاده می‌شود و نتایج خوبی هم داشته است. گفتار درمانی بسیار موثرتر از استفاده از دارو است، چون تمرکز این روش درمانی روی توانایی غلبه کردن به ترس توسط بیماران است. یکی از روش‌هایی که به بیماران آموزش داده می‌شود منحرف کردن افکار است. با این‌که گفتار درمانی تاثیر زیادی روی بهبودی افراد دارد، ممکن است ترس آن‌ها پس از مدتی باز گردد و باز هم به گفتار درمانی نیاز پیدا کنند. تاثیر این روش به این بستگی دارد که بیمار فقط از دندانپزشک وحشت داشته باشد یا به بیماری‌های روانی دیگر هم مبتلا باشد.


منبع : Webmd