سر زدن به خانه سالمندان به همراه کودکان با موقعی که خودتان به آن‌جا می‌روید دو چیز کاملا متفاوت است. این که بچه‌ها شاهد پا به سن گذاشتن افراد باشند و ببینند در سنین پیری از پس مراقبت از خود بر نمی‌آیند، اهمیت زیادی دارد، چون این رویداد بچه‌ها را با این مرحله از زندگی آشنا می‌کند و باعث می‌شود نسبت به سالمندان احترام بیشتری قائل شوند.


برای بچه‌ها دلیل رفتن و سر زدن به خانه سالمندان را توضیح دهید

قبل از رفتن به خانه سالمندان از اهمیت ملاقات سالمندتان برای بچه‌ها صحبت کنید. در مورد سالمندتان برای آن‌‌‌ها حرف بزنید و بگویید در زندگی خود چه کارهایی را انجام داده و چرا در حال حاضر در خانه سالمندان به سر می‌برد. خود را مشتاق و مثبت نشان دهید و همیشه با احترام از آن‌ها یاد کنید.


در مورد فردی که قرار است از او دیدن کنید حرف‌های ناخوشایند به زبان نیاورید

اگر تمایلی به ملاقات سالمندتان ندارید آن را پیش بچه‌ها ابراز نکنید. با این که بچه‌هایی که سن‌شان بالاتر است دلیل این احساسات منفی شما را درک می‌کنند، اما درک این موضوع برای بچه‌های کوچک دشوار است و فکر می‌کنند وقتی شما برای آن فرد احترام قائل نیستید چرا باید آن‌ها احترام بگذارند. وقتی صحبت از رفتن به ملاقات فرد مسن در خانه سالمندان به میان می‌آید،  خیلی ساده برخورد کنید و وارد جزئیات نشوید و اگر ملاقات مختصر و مفید باشد به نفع همه است.


کادو خریدن کودک هنگام مراجعه به خانه سالمندان باعث ایجاد یک حس مسئولیت و مشارکت در او می‌شود.

یک کادو ببرید

از بچه‌ها بخواهید به سلیقه‌ی خود چیزی بخرند و آن را کادو کنند تا برای سالمند خود ببرید. این کار به آن‌ها یک حس مسئولیت و مشارکت در کار می‌دهد. اگر چیزی به ذهن‌تان نمی‌رسد که برای او ببرید میوه‌ی تازه، مجلات جدید، کتاب‌های چاپ درشت، شکلات و غیره می‌تواند بسیار عالی باشد.


به بچه‌ها یاد بدهید چطور می‌توانند در خانه‌ سالمندان محترمانه رفتار کنند

بچه‌ها قبل از رفتن به خانه سالمندان باید بدانند چطور در آن‌جا رفتار کنند. با حالتی بسیار مثبت و در عین حال روشن و واضح توضیح دهید که در خانه سالمندان بچه‌ها باید سر و صدا نکنند، به‌جای دویدن راه بروند، حواس‌شان به سایر افرادی که در راهرو هستند باشد و این را بدانند که افراد سالمند ممکن است در حین راه رفتن متوجه آن‌ها نشوند، پس باید سر راه آن‌ها قرار نگیرند.


به بچه‌ها یاد بدهید که اگر با رفتار بدی مواجه شدند به دل نگیرند

برخی از سالمندان تند خو هستند و سر بچه‌ها داد می‌زنند. برای بچه‌ها توضیح دهید افراد مسنی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند دردهای زیادی دارند و توانایی خود را برای انجام کارهایی که زمانی دوست داشتند از دست داده‌اند؛ مثلا دیگر نمی‌توانند جدول حل کنند یا کتاب بخوانند. به بچه‌ها بگویید لحظه‌ای خود را جای این افراد بگذارند و سعی کنند آن‌ها را درک کنند و بدانند که این بداخلاقی‌ها بخاطر تنفر از بچه‌ها نیست؛ بلکه به خاطر درد و رنج‌هایی است که به خاطر از دست دادن خیلی از چیزها در دل دارند.


هنگام مراجعه به خانه سالمندان برای سرگرم شدن کودک یک کتاب حاوی تصاویر برای رنگ‌آمیزی همراه داشته باشید.

برای این‌که حوصله‌تان سر نرود یک وسیله‌ی سرگرمی با خود ببرید

این کار را مخصوصا برای بچه‌ها انجام دهید که اگر حوصله‌شان سر رفت که حتما هم می‌رود، یک سرگرمی داشته باشند. راستش را بخواهید خیلی از بزرگ‌ترها هم دوست دارند یک کتاب با خود ببرند. از آن‌ها بخواهید یک کتاب برای مطالعه، یک کتاب دیگر حاوی تصاویر برای رنگ‌آمیزی، تخته‌های مغناطیسی، بازی‌های الکترونیکی و خلاصه هر چیزی که بتوانند بدون سر وصدا انجام دهند همراه خود بیاورند.


مدت ملاقات کوتاه باشد

اگر تعداد ملاقات‌ها بیشتر اما با زمان کمتر باشد، بهتر از این است که دیر به دیر سر بزنید و هر بار زمان طولانی در آن‌جا بمانید. بچه‌ها خیلی زود به ملاقات‌ها به دفعات زیاد و زمان کم عادت می‌کنند.


بگذارید بچه‌ها آن‌طور که فکر می‌کنند درست است تعامل داشته باشند

وقتی بچه‌ها به ماهیت این ملاقات پی بردند و قوانین را یاد گرفتند، آن‌ها را قدری آزاد بگذارید تا خودشان را با این شرایط وفق دهند و با سبک و سیاق خود رفتار کنند. رویکرد کودکان به زندگی با ما میانسال‌ها تفاوت دارد. بگذارید بچه‌ها و سالمندان با سبک خاص خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و فقط در گوشه‌ای بنشینید و تماشا کنید.


نکات مهم

اگر فرزند شما تجربه‌ی بدی از خانه سالمندان داشته، بنشینید و با او صحبت کنید تا بفهمید دقیقا چه اتفاقی افتاده و بپرسید دفعه‌ی بعد که به آن‌جا می‌روید باید چه کاری انجام دهید تا آن اتفاق دوباره رخ ندهد یا اوضاع بهتر شود. بچه‌ها باید یاد بگیرند که با شرایط سخت روبرو شوند نه این‌که از آن‌ها فرار کنند.


منبع : Wikihow