دلیل اصلی استفاده از پلاستیک‌های پلیمر در تولید خودرو و لوازم یدکی آن، کاهش دادن وزن خودرو و در نتیجه کاهش میزان مصرف سوخت است. استفاده از پلیمر در صنعت خودرو همواره رو به افزایش است. خودرو قطعات و بخش‌های مختلفی دارد و همه آن‌ها در کنار هم، یک ماشین کاربردی را به‌وجود می‌آورند. به همین دلیل از مواد اولیه‌ی مختلفی برای تولید خودرو و لوازم یدکی آن استفاده می‌شود. یکی از مواد اولیه لاستیک است که از انواع طبیعی و مصنوعی آن در صنعت خودرو استفاده می‌شود. 

تقریبا 11٪ وزن خودروهای سواری از کامپوزیت تشکیل شده است. قالب‌ها، قطعات الکتریکی، چراغ‌ها و پانل‌های بدنه همه از مواد پلیمر ساخته می‌شوند. از پلیمر برای تولید لوازم یدکی که حاوی لاستیک مصنوعی هستند نیز استفاده می‌شود. این مواد شامل فلوروسیلیکون و میتل وینیل سیلیکون می‌شوند که از آن‌ها در تولید قطعاتی مثل واشرها و لوله‌ها استفاده می‌شود. حتی بعضی قطعات سیستم اگزوز مثل مانیفولد هم از مواد پلیمر ساخته می‌شود. این کار نه‌تنها باعث می‌شود سیستم اگزوز صدای کمتری تولید کند، بلکه وزن آن را کاهش می‌دهد و مقاومت اگزوز در برابر دما، لرزش و مواد شیمیایی را بالا می‌برد.  

لاستیک هم کاربرد زیادی در خودرو دارد و یکی از قسمت‌های اصلی خودرو که از لاستیک ساخته شده چرخ‌ها هستند که به آن‌ها لاستیک هم می‌گویند. چرخ‌ها انواع و اندازه‌های مختلف دارند و معمولا از لاستیک مصنوعی یا بازیافتی ساخته می‌شوند. برای تولید چرخ‌، به لاستیک سولفور اضافه می‌شود که مقاومت آن در برابر خوردگی و فرسودگی را بیشتر می‌کند. 

اگر تا به حال کاپوت خودرو را بالا زده باشید، حتما لوله‌های لاستیکی که در آن به کار رفته است را دیده‌اید. لوله‌های هوا و لوله‌های رادیاتور همه از لاستیک هستند. انعطاف لاستیک از پلاستیک بیشتر است و در برابر مواد شیمیایی مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. علاوه بر این، مقاومت لاستیک در برابر گرما و سرما زیاد است. 

واشرها و روکش‌های خودرو هم از لاستیک ساخته می‌شوند. واشرها از نشتی مایعات و جاری شدن آن‌ها در دیگر قسمت‌های خودرو جلوگیری می‌کنند. از لاستیک برای روکش کردن سیم و کابل و محافظت از قطعات الکتریکی مثل شمع‌ها نیز استفاده می‌شود. لاستیک رسانا نیست، بنابراین می‌تواند نقش عایق را بازی کرده و از پخش شدن جریان الکتریکی و آسیب رسیدن به قسمت‌های دیگر خودرو جلوگیری کند.


منبع : Ehow1 - Ehow2