اگر پیگیر آخرین روش‌های کاهش وزن هستید، احتمالا در خصوص خواص سرکه سیب شنیده‌اید. بعضی‌ها عقیده دارند مصرف روزانه چند قاشق غذاخوری سرکه سیب می‌تواند به کاهش وزن، هضم غذا و سوزاندن چربی‌ها کمک کند. اما قبل از این‌که برای خرید سرکه سیب به فروشگاه بروید، بهتر است بدانید محققین در مورد این ماده‌ی غذایی چه می‌گویند.


کالری و مواد مغذی

کالری سرکه سیب بسیار پایین است و هر قاشق غذاخوری آن تنها 3 کالری دارد. ماده‌ای مفید به نام استیک اسید در سرکه سیب وجود دارد که در باقی سرکه‌های دیگر مثل بالزامیک هم یافت می‌شود. 


سرکه سیب و لاغری

مصرف سرکه سیب روشی برای کاهش وزن نیست. اما در تحقیقات کوچکی که در ژاپن انجام شد و سه گروه در آن شرکت داشتند، به یک گروه روزانه یک قاشق غذاخوری، به گروه دوم دو قاشق غذاخوری داده شد و به گروه سوم سرکه سیب داده نشد. پس از 12 هفته دو گروه اول نسب به گروه سوم وزن و چربی کمتر و کمرهای باریک‌تری داشتند. قبل از این‌که سراغ سرکه سیب بروید، باید بدانید که این مطالعه جامعه‌ی آماری بسیار کوچکی داشته و توسط یک تولیدکننده‌ی سرکه انجام شده است. 


دیگر فواید سرکه سیب

سرکه سیب میزان کلسترول خون و چربی ذخیره شده در کبد را کاهش می‌دهد. وقتی به تعدادی موش برای هفته‌ها سرکه داده شد، میزان کلسترول بد خون‌شان کاهش و میزان کلسترول خوب خون‌شان افزایش یافت. البته مطالعات انسانی کافی در این خصوص انجام نشده و این تاثیرات قطعی نیستند.


میل کردن یک قاشق سرکه سیب قبل از نهار و شام به کنترل قند خون و کاهش وزن کمک خواهد کرد.

سرکه سیب و قند خون

اگر دیابت یا پیش‌دیابت دارید و سعی می‌کنید قند خون‌تان را کاهش دهید، سرکه سیب ممکن است برای‌تان مفید باشد. در مطالعه‌ای که در این خصوص انجام شد، بزرگسالانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند برای 12 هفته روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف کردند، نسبت به گروهی دیگر که سرکه سیب مصرف نمی‌کردند 9٪ قند خون پایین‌تری داشتند. این نشان می‌دهد که سرکه سیب روی میزان قند خون و انسولین اثر مثبتی دارد. با این‌که شرکت‌کنندگان در این مطالعه کاهش وزن نداشتند، میل کردن یک قاشق سرکه سیب قبل از نهار و شام به کنترل قند خون کمک خواهد کرد. 


سرکه سیب و سلامت دهان و دندان

اگر می‌خواهید سرکه سیب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، آن را با آب رقیق کنید تا به دندان‌های‌تان آسیب نزند. میزان اسیدی سرکه سیب با نوشابه‌های گازدار برابر است. مواد غذایی اسیدی مینای دندان را می‌خورند. اگر سرکه‌ سیب می‌خورید آن را با آب رقیق کنید و نگذارید برای مدت طولانی در دهان‌تان بماند. 


آیا سرکه سیب به کاهش وزن کمک می‌کند

قبلا هم این جمله را شنیده‌اید اما باز هم آن را تکرار می‌کنیم، کاهش وزن هیچ میانبری ندارد و سرکه سیب هم از این قاعده مستثنی نیست. برای کاهش وزن هیچ چیز بهتر از داشتن یک رژیم غذایی متعادل، سالم و ورزش کردن نیست. البته سرکه سیب می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. پس تا وقتی محققین بیشتر روی این ماده‌ی غذایی کار کنند، از مزه‌ی خوشایند آن در سالاد‌ها و غذاهای دیگر لذت خواهیم برد. 


منبع : Eatingwell