امروزه در بسیاری از خانه‌ها از درب و پنجره UPVC استفاده می‌شود. این ماده زیبایی چوب را ندارد اما به نگهداری خیلی کمی نیاز خواهد داشت. نظافت درب و پنجره UPVC بسیار آسان است، اما این ماده یک مشکل دارد و آن این است که در مقابل رنگ رفتگی مقاوم نیست.
رنگ سفید درب و پنجره UPVC حس تمیزی خاصی به خانه می‌بخشد اما اگر مرتب نظافت نشود این تاثیر خیلی زود از بین می‌رود. بیشتر مواقع نظافت درب و پنجره UPVC به سادگی دستمال کشیدن روی آن‌ها با یک پارچه ی نرم است. با این حال ممکن است گاهی اوقات روش‌های پیچیده‌تری برای نظافت آن‌ها نیاز باشد. خوشبختانه احیا کردن ظاهر زیبای درب و پنجره UPVC یک فرایند ساده و سریع است.

از مواد شیمیایی گران‌قیمت و آسیب رسان استفاده نکنید
معمولا برای بازگرداندن سفیدی و زیبایی درب و پنجره‌های UPVC نیازی به استفاده از مواد شیمیایی گران‌قیمت نیست. در واقع استفاده از بعضی مواد شیمیایی و ابزارها ممکن است درب و پنجره UPVC شما را خش بیاندازد یا رویه‌ی درخشان آن را برای همیشه از بین ببرد. در بیشتر مواقع روش‌های سازگار با محیط زیست برای نظافت این نوع درب و پنجره کفایت می‌کنند.
اگر می‌بینید جرم، کثیفی، حشرات مرده و خاک با دستمال کشیدن تمیز نمی‌شوند لازم نیست مواد شیمیایی شوینده و گران‌قیمت بخرید. سرکه را با چهار برابر آب مخلوط کنید و آن را روی درب و پنجره UPVC خود اسپری کنید. پس از 10 دقیقه با یک پارچه‌ی میکروفایبر روی درب و پنجره UPVC دستمال بکشید تا براق شود.
اگر پس از مدتی طولانی می‌خواهید درب و پنجره UPVC خود را تمیز کنید ممکن است به کمک نیاز پیدا کنید. می‌توانید از تی‌هایی که از بخار برای تمیز کردن سطوح کثیف بهره می‌گیرند استفاده کنید. یک تی بخارشو با یک شانه‌ی سفت می‌تواند به شما کمک کند جاهایی که برای مدت‌های طولانی نظافت نشده‌اند و جرم گرفته‌اند را با دقت تمیز کنید. از آن‌جایی که این نوع تی مقدار زیادی بخار روی سطح درب و پنجره UPVC  می‌زند نیازی نیست پس از تمیز شدن آن را دستمال بکشید.

نظافت و تمیز کردن درب و پنجره UPVC با مواد شیمیایی اصولی نیست.

چیزهایی که برای نظافت درب و پنجره‌ی UPVC نباید از آن‌ها استفاده کنید

صدمه‌ی وارد شده به جنس UPVC برگشت‌ناپذیر است. این ماده با این‌که به نگهداری خیلی کمی نیاز دارد، مثل چوب روغن جلا نمی‌خورد یا روکش نمی‌شود. پس در فرایند نظافت خود باید دقت کافی داشته باشید. اگر می‌خواهید درب و پنجره UPVC خانه‌ی خود را سالم نگاه دارید باید از انجام این اشتباهات رایج دوری کنید:
  • اگر می‌خواهید برای نظافت درب و پنجره UPVC از ماده‌ی شوینده خاصی استفاده کنید مطمئن شوید ماده‌ی شوینده مخصوص همین کار تولید شده است.
  • هرگز سعی نکنید رنگ رفتگی و یا جرم گرفتگی را با رنگ ترمیم کنید.
  • همیشه درب و پنجره UPVC را با یک اسفنج یا پارچه‌ی میکروفایبر تمیز کنید. جنسUPVC به گونه‌ای است که به راحتی خش بر می‌دارد و رنگ نمی‌گیرد.
تحت هیچ شرایطی از موارد زیر برای نظافت درب و پنجره‌های UPVC استفاده نکنید
  • اسکاچ
  • سیم ظرفشویی
  • لاک پاک‌کن
  • وایتکس
  • الکل صنعتی
اگر به دنبال راه حلی ساده برای تمیز کردن درب و پنجره UPVC هستید مقداری مایع شوینده و آب را با هم مخلوط کنید و با یک حوله یا دستمال ظرفشویی روی آن بکشید. در بیشتر مواقع برای بازگرداندن شفافیت UPVC تنها چیزی که لازم است مقداری تلاش است.
منبع : Sharkclean