همه‌ی ما حس نگرانی را  وقتی متوجه می‌شویم که خودروی‌مان مشکلی دارد و باید به شخصی پول بدهیم که تعمیرش کند. این حس را بیشتر افرادی که خودروی‌های قدیمی دارند تجربه می‌کنند. هیچ خودرویی از هزینه‌های تعمیر در امان نیست، از خودروهای عادی گرفته تا خودروهای خاص، قدیمی و جدید. فرقی نمی‌کند خراب شدن خودرو از بد شانسی، مشکلات تولید یا رانندگی بد و رسیدگی نکردن به خودرو باشد، همه نگران این هستند که هزینه‌های تعمیر خودرو چقدر می‌شود و این‌که بتوانیم قبل از رفتن به تعمیرگاه این هزینه را تخمین بزنیم ممکن است کمی از نگرانی‌مان کم کند.

در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده مشخص گردیده که 58٪ صاحبان خودرو بیش از چیزی که انتظارش را دارند برای تعمیر خودرو هزینه پرداخت می‌کنند در حالی 78٪ همیشه از این‌که سرشان کلاه برود وحشت دارند و باتوجه به این‌که اکثر صاحبان خودرو از مکانیک سر در نمی‌آورند کاملا طبیعی است. برای این‌که این مسئله را حل کنیم، لوازم یدکی که تعمیرشان بیش از همه هزینه دارد را در این مطلب آورده‌ایم.


سیلندر

اگر سیلندر خودرو خراب شود نشانه‌ی این است که راننده به علائم خرابی آن مثل درست استارت نخوردن خودرو توجهی نداشته است. اگر خودرو را مرتب سرویس کنید، بعید است که سیلندر خراب شود و مجبور نیستید هزینه‌ی زیاد تعمیر آن را بپردازید.


قطعات خودروهای هیبرید

هزینه‌های تعمیر و خرید لوازم یدکی خودروهای هیبرید تمامی ندارد. معمولا لوازم یدکی آن‌ها به سادگی یافت نمی‌شوند و به همین دلیل قیمت بالایی دارند. یکی از مشکلات خودروهای هیبرید که تشخیص آن مشکل است، خراب شدن دستگاه تبدیل برق یا وارون ساز است چون تنها نشانه‌ای که از آن می‌بینیم روشن شدن چراغ اخطار موتور است.


باتری‌های خودروهای برقی در سال‌های 2015 و 2016 پیشرفت زیادی داشتند و میزان تولیدشان افزایش یافت.

باتری خودروهای برقی

باتری‌های خودروهای برقی در سال‌های 2015 و 2016 پیشرفت زیادی داشتند و میزان تولیدشان افزایش یافت. با پیشرفت فناوری، این باتری‌ها هم ارزان‌تر می‌شوند؛ اما فعلا قیمت بالایی دارند. البته خبر خوب این است که این باتری‌ها که باتری‌های لیتیوم یون نام دارند، دوام زیادی دارند و تا وقتی که به یک باتری دیگر نیاز پیدا کنید احتمالا ارزان‌تر شده‌اند.


جعبه‌ دنده

این‌که جعبه دنده یکی از گران‌ترین لوازم یدکی خودرو است کمی نگران‌کننده است. آمار نشان می‌دهد در 90٪ موارد، خرابی جعبه‌ دنده‌های اتوماتیک ناشی از مشکلات روغن آن است. نیازی نیست روغن جعبه دنده به اندازه‌ی روغن موتور تعویض شود و به همین دلیل، اکثر صاحبان خودرو که مرتب خودرو را سرویس نمی‌کنند و این مسئله را فراموش می‌کنند. هم‌چنین جعبه دنده دستی با زیادی کلاچ گرفتن یا دنده عوض کردن خراب می‌شود.


موتور

سوختن موتور بدترین خبری است که می‌توان به صاحبان خودرو داد و مشکلات معمولی موتور جزو رایج‌ترین دلایلی است که صاحبان خودرو به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند. اگر موتور بسوزد یعنی شدیدا آسیب دیده که به تعمیرات پر هزینه نیاز دارد یا باید کاملا تعویض شود.


میل سوپاپ

میل سوپاپ هوای ورودی به موتور را کنترل می‌کند. اگر سرویس کردن و تعویض روغن خودرو را به عقب نیاندازید، میل سوپاپ معمولا خراب نمی‌شود. اما اگر این کار را نکنید کثیفی و اضافات در آن جمع می‌شوند و ورودی‌ها را می‌گیرند. 


واشر سرسیلندر، سیلندرهای خودرو را کاملا سیل می‌کند و نمی‌گذارد روغن و مایع خنک‌کننده از آن نشت کنند.

واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر، سیلندرهای خودرو را کاملا عایق می‌کند و نمی‌گذارد روغن و مایع خنک‌کننده از آن نشت کنند. وقتی واشر سرسیلندر می‌سوزد، خیلی از قطعات موتور دچار مشکل می‌شوند. ممکن است خودرو جوش بیاورد، روغن موتور و مایع خنک‌کننده نشت کنند و از اگزوز دود سفید بیرون بیاید. واشر سرسیلندر قیمت بالایی ندارد، اما دستمزد تعویض کردن آن زیاد است. 


سنسور اندازه‌گیری جریان هوا

این سنسور میزان هوای ورودی به موتور را اندازه‌گیری و میزان بنزین ورودی به موتور را تعیین می‌کند. خراب شدن سنسور معمولا از تعویض نکردن فیلتر هوا است. تعویض کردن فیلتر هوا هزینه‌ی کمی دارد، اما خرید سنسور اندازه‌گیری جریان هوا معمولا چند برابر هزینه به دنبال دارد. 


سوییچ خودرو

احتمالا به خاطر دارید که زمانی با هزینه‌ی کم می‌توانستید سوییچ خودرو را عوض کنید. اما حالا تعویض کردن سوییچ‌های الکترونیکی خودرو می‌تواند حسابی جیب‌تان را خالی کنید. مخصوصا اگر تمام سوییچ‌های زاپاس را هم گم کرده باشید و مجبور شوید یک سوییچ جدید با رمزگذاری جدید تهیه کنید و کامپیوتر خودرو را نیز ریست کنید. 


کمپرسور کولر

کمپرسور کولر هوای فشار بالا و فشار پایین را برای خنک کردن خودرو و موتور از هم جدا می‌کند. شارژ کردن این کمپرسور هزینه‌ی زیادی ندارد اما اگر خراب شود و مجبور شوید تعویضش کنید، باید هزینه‌ی زیادی بپردازید. 


منبع : Canstarblue