کم‌کاری تیروئید می‌تواند روی قابلیت باروری شما تاثیر بگذارد. اگر کم‌کاری تیروئید دارید و قصد دارید بچه‌دار شوید این مطلب را بخوانید. وقتی غده‌ی تیروئید، هورمون کافی تولید نمی‌کند این کم‌کاری روی همه‌ی ارگان‌های بدن از جمله سیستم تولید مثل اثر می‌گذارد.  این بدان معناست که کم‌کاری تیروئید باروری را مشکل و شما را از داشتن فرزند محروم می‌کند. مطالعه‌ای در سال 2015  نشان داد شانس حاملگی در  زنانی که دچار کم کاری تیروئید هستند در مقایسه با زنانی که این مشکل را ندارند کم‌تر بوده و هم‌چنین زمان بیشتری طول می‌کشد تا این زنان باردار شوند. دلیل آن این است که زنانی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند تخمک تولید نمی‌کنند و برای باردار شدن حتما باید تخمک گذاری صورت بگیرد.

بنابر  گفته‌ی بنیاد تیروئید کانادا، کم‌کاری تیروئید می‌تواند روی باروری در مردان نیز تاثیر بگذارد. گرچه کم‌کاری تیروئید بین مردان کمتر شایع است اما کسانی که کم‌کاری تیروئید دارند ممکن است میل جنسی پایین و تعداد اسپرم کمی داشته باشند. علاوه بر این، کم‌کاری تیروئید می‌تواند منجر به خستگی هم در مردان و هم در زنان شود . وقتی فرد خسته باشد رابطه‌ی زناشویی کم‌تری دارد و وقتی رابطه‌ی زناشویی زیادی نداشته باشد حاملگی هم سخت‌تر اتفاق می‌افتد. اگر قصد دارید بچه‌دار شوید ولی فکر می‌کنید به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستید به توصیه‌های زیر عمل کنید.


آزمایش کم کاری تیروئید

اگر علائم کم‌کاری تیروئید دارید باید آزمایش بدهید. این علائم عبارتند از خستگی، حساسیت به سرماخوردگی، یبوست، خشکی پوست، افزایش وزن، ضعف عضلانی، قاعدگی‌های شدید  و یا نا‌منظم در زنان. یک آزمایش خون ساده می‌تواند نشان دهد که غده‌ی تیروئید شما طبیعی کار می‌کند یا خیر. این آزمایش میزان هورمون محرک تیروئید یا TSH را در جریان خون اندازه‌گیری می‌کند که میزان بالای این هورمون نشان از کم‌کاری تیروئید دارد.

آیا قبل از این که سعی کنید باردار شوید باید آزمایش بدهید؟ جواب مثبت است به ویژه به این خاطر که بیشتر زنان در سنین بالاتر تصمیم به حاملگی می‌گیرند. هر چقدر سن بالاتر باشد احتمال ابتلا به کم‌کاری تیروئید بیشتر است. تیروئید عضو بسیار حساسی است و بیشتر دچار ضعف می‌شود. کم‌کاری تیروئید یکی از بیماری‌هایی است که قبل از بارداری باید مورد آزمایش قرار گیرد به ویژه اگر این بیماری سابقه‌ی خانوادگی داشته باشد. زنانی که با مشکل عدم حاملگی دست و پنجه نرم می‌کنند و یا قبلا سقط جنین کرده‌اند نیز به این آزمایش نیاز دارند.


برای درمان کم‌کاری تیروئید باید هورمون مصنوعی تیروئید مصرف کند که به شکل قرص موجود است.

 کم‌کاری تیروئید و باروری

کم‌کاری تیروئید به راحتی قابل درمان است و به محض این‌که به حالت طبیعی خود بازگشت فرد می‌تواند باردار شد. برای درمان این مشکل فرد باید هورمون مصنوعی تیروئید مصرف کند که به شکل قرص موجود است. گرچه تعیین میزان صحیح هورمون مصرفی شما ممکن است چند ماه طول بکشد اما به محض این‌که دوز مناسب شما تعیین شد باید حال‌تان خوب شده و بتوانید باردار شوید.

بر طبق مطالعه‌ای که در سال 2015 در مجله‌ی علوم پزشکی و دهان و دندان منتشر شد، اگر نازایی به علت کم‌کاری تیروئید باشد، زنان باید بتوانند شش هفته پس از مصرف داروی تیروئید حامله شوند. هم‌چنین این مطالعه نشان داد بسیاری از زنانی که مشکل نازایی دارند ممکن است هیچ یک از علائم کم‌کاری تیروئید را نداشته باشند و فقط میزان TSH آن‌ها قدری بالاتر باشد. پس اگر در باردار شدن مشکل دارید و علت این مشکل را نمی‌دانید حتما یک آزمایش خون TSH بدهید. مطالعه‌ی دیگری نشان داد درمان کم‌کاری تیروئید نه‌تنها میزان باروری را بهبود می‌بخشد بلکه باعث کاهش موارد سقط جنین می‌شود که در مراحل اولیه‌ی بارداری در نتیجه‌ی عدم درمان کم‌کاری روی می‌دهد.


کم کاری تیروئید و بارداری

هنگامی که باردار شدید باید میزان هورمون تیروئید را در طول دوران بارداری زیر نظر داشته باشید. ممکن است نیاز باشد پزشک شما دوز داروی شما را تنظیم کند تا TSH شما تحت کنترل باشد. در طی دوران بارداری معمولا باید هر سه ماه یک بار آزمایش دهید. بیشتر مواقع اگر میزان هورمون تیروئید به میزان ناچیزی پایین باشد روی جنین یا بارداری اثری نمی‌گذارد. اما کم‌کاری شدید تیروئید عواقب بدی به همراه دارد که سقط و مرگ جنین از آن جمله‌اند. پس در طی بارداری باید به مصرف دارو ادامه دهید البته به شرطی که برای شما و جنین ضرری نداشته باشد.


منبع : Everydayhealth