انجام جراحی زیبایی بینی یک تصمیم شخصی و بسیار خصوصی است. اما اگر پدر و مادر باشید، شاید نگران گفتن این تصمیم به کودکان‌تان باشید. در حالی که توضیح دادن جراحی زیبایی بینی برای کودکان می‌تواند کمی مشکل باشد، با استفاده از نکاتی که در این مطلب فراهم کرده‌ایم کارتان کمی ساده‌تر خواهد شد. 


گفتن یا نگفتن

قبل از این‌که تصمیم بگیرید به فرزندان‌تان چه بگویید، باید در خصوص این‌که اصلا چیزی بگویید یا نگویید تصمیم بگیرید. این مسئله را مد نظر داشته باشید که اعمال جراحی پلاستیک صورت مثل جراحی زیبایی بینی را نمی‌توان به سادگی پنهان کرد، مخصوصا از اعضای خانواده. نه‌تنها صورت‌تان در هفته‌ی اول دوران نقاهت ورم و کبودی خواهد داشت، بلکه بینی‌تان هم پانسمان دارد و بعضی کارها را نمی‌توانید انجام دهید. 


سن بچه‌ها

سن بچه‌ها را مد نظر قرار دهید. بسته به این‌که کودک چقدر بالغ شده است، باید جراحی زیبایی بینی را از جنبه‌های مختلف شرح دهید. هم‌چنین، سوالاتی که سنین مختلف از شما می‌پرسند متفاوت خواهد بود. 

  • کودک نوپا: در حالی که یک کودک نوپا جراحی زیبایی بینی را درک نمی‌کند، ممکن است ظاهر شما پس از عمل آن‌ها را بترساند. در خصوص کبودی و ورم صورت باید به او چه بگویید؟ بهتر است قبل از عمل برای او توضیح دهید که ورم و کبودی صورت‌تان طبیعی خواهد بود و به زودی از بین خواهد رفت. هم‌چنین باید بگویید برای مدتی کوتاه نمی‌توانید در آغوش بگیریدشان؛ چون ممکن است به صورت‌تان آسیب برسد.
  • کودکان 10 تا 12 ساله: در حالی که کودکان در این سن تقریبا می‌توانند جراحی را درک کنند، احتمالا درک جراحی زیبایی برای‌شان سخت خواهد بود. این به شما بستگی دارد که این مسئله را تا چه حد برای‌شان باز کنید و شرح دهید. فقط یادتان باشد برای‌شان توضیح دهید که ورم و کبودی موقتی است و باید تا یک هفته پس از جراحی استراحت کنید تا کاملا درمان شوید. 
  • نوجوانان: نوجوانان احتمالا تا حد زیادی جراحی زیبایی را درک خواهند کرد، چون اطلاعات در این خصوص در رسانه‌ها و اینترنت فراوان است. در حالی که باز هم به شما بستگی دارد که تا چه حد این مسئله را برای‌شان باز کنید، این ممکن است فرصت خوبی باشد که در خصوص تصمیم‌تان برای کودک توضیح دهید و به او بگویید زیبایی انواع مختلف دارد و فقط فیزیکی نیست. 

در خصوص جراحی زیبایی بینی به کودک بفهمانید که این یک تصمیم شخصی است و خطری سلامتی‌تان را تهدید نمی‌کند.

بایدها و نبایدها

  • در خصوص مسائلی با کودک صحبت کنید که مناسب سنش باشد.
  • تصور نکنید کودک هیچ چیز در خصوص جراحی زیبایی نمی‌داند. اطلاعات در این خصوص بیش از آن‌چه فکر می‌کنید در دسترس آن‌هاست.
  • کودک را به سوال پرسیدن تشویق کنید و به او تا جایی که ممکن است صادقانه پاسخ بدهید.
  • مسائل را با زبانی ساده برای کودک شرح دهید تا گیج نشود.
  • به کودک اطمینان خاطر دهید که هیچ مشکلی ندارید و مریض نیستید. به او بفهمانید که این یک تصمیم شخصی است و خطری سلامتی‌تان را تهدید نمی‌کند.
  • در خصوص اهمیت اعتماد به نفس و زیبایی درون صحبت کنید.
  • پیامدهای گفتن و نگفتن این مسئله را به کودک در نظر بگیرید.
  • باید بدانید که تصمیم شما روی دید کودک‌تان به عزت نفس و اعتماد به نفس تاثیر خواهد گذاشت.
  • به‌دنبال کتاب‌ها و وب‌سایت‌هایی باشید که در این خصوص کمک‌تان کنند.
  • می‌توانید از جراح پلاستیک هم در این خصوص کمک بگیرید.
هیچ کس بهتر از شما فرزندتان را نمی‌شناسد. اگر تصمیم دارید در خصوص جراحی زیبایی بینی با فرزندتان صحبت کنید، بهتر است این کار را قبل از عمل انجام دهید. سن و سطح درک کودک را در نظر بگیرید.  گفتن جزئیات بیش از حد ممکن است کودکان را بترساند. مطمئن شوید کودک تمام نکاتی که از نظرتان ضروری است را درک کرده است. این نکات ممکن است شامل چه اتفاقی خواهد افتاد، شما چه تغییری خواهید کرد و چه محدودیت‌هایی برای‌تان ایجاد می‌شود باشد. یادتان باشد هر سنی که داشته باشید، این‌که بدانید چه اتفاقی قرار است بیوفتد در درک بهتر آن موثر خواهد بود. 


منبع : 8west