وقتی برای سیم کشی خانه، پارکینگ یا انباری آماده می‌شوید، باید تصمیم بگیرید از چه نوع سیم و کابل می‌خواهید استفاده کنید. بعضی انواع سیم و کابل، خود یک لایه‌ی محافظ دارند و باید آن‌ها را فقط به تیرچه‌های عمودی داخل دیوار متصل کنید. در این حالت، یک دسته سیم و کابل داخل یک محافظ قرار می‌گیرد، اما این محافظ از آسیب‌دیدگی در امان نیست. 

به همین دلیل، در مکان‌هایی که سیم و کابل باید محافظت شود از گزینه‌ی دیگری استفاده می‌شود. این گزینه استفاده از سیمراه‌های فلزی برای محافظت از سیم و کابل است. با استفاده از سیمراه می‌توان تعداد زیادی سیم و کابل را از یک جعبه برق به جعبه برقی دیگر متصل کرد. سیمراه‌ها انواع مختلفی دارند و بعضی از آن‌ها آن‌قدر مستحکم هستند که حتی اگر خودرو هم از روی‌شان عبور کند آسیبی نمی‌بینند. همیشه باید سیمراهی را انتخاب کنید که نیازهای‌تان را برطرف کند و با رعایت استانداردها تولید شده باشد. 

سیمراه انواع مختلف دارد و از آن بیشتر در سیم‌کشی روکار استفاده می‌شود. این سیم‌کشی ممکن است در زیر زمین، پارکینگ، انباری، اتاق ماشین لباسشویی و جاهای دیگر باشد. البته در بعضی خانه‌ها از سیمراه در سیم‌کشی داخل دیوارها هم استفاده می‌شود و به این شکل نصب سیم‌کشی جدید ساده‌تر است. اندازه‌ی سیمراهی که انتخاب می‌کنید به اندازه‌ی سیمی که قرار است از آن عبور کند بستگی دارد و اندازه‌ی سیم و کابل، بسته به آمپر مورد نیاز برای تغذیه‌ی دستگاه مورد نظر متغیر است. انواع سیمراه شامل موراد زیر می‌شوند:

  • اگر قصد دارید از سیمراه در فضای باز استفاده کنید، باید در برابر شرایط محیطی مقاوم باشد. سیمراه PVC معمولا برای سیم‌کشی زیر زمینی یا در فضاهای مرطوب استفاده می‌شود. تمام قطعات این نوع سیمراه از PVC ساخته شده است. متصل کردن این قطعات به یکدیگر با استفاده از چسب PVC بسیار ساده است. از آن‌جایی که سیمراه PVC  رسانا نیست، همیشه باید یک سیم ارت از آن عبور دهید. 
  • نوع دیگر سیمراه، سیمراه فلزی انعطاف‌پذیر است که بیشتر در جاهایی که سیم‌کشی پیچ و خم دارد استفاده می‌شود. آبگرمکن، لامپ‌های هالوژن سقفی و سیستم‌های تهویه مواردی هستند که در سیم‌کشی آن‌ها از سیمراه فلزی انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. 
  • سیمراه EMT سبک است، راحت خم می‌شود و بیشتر داخل دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته به راحتی هم آسیب می‌بینید. 
  • سیمراه IMC ضخیم‌تر است و گالوانیزه می‌شود و گزینه‌ی مناسبی برای سیم‌کشی‌های فضای باز است. از این نوع سیمراه برای سیم‌کشی روکار در زیرزمین، پارکینگ، بناهای فرعی و جاهایی که ممکن است سیمراه ضربه ببیند نیز استفاده می‌شود. 
  • سیمراه فلزی سخت، ضخیم‌ترین و سنگین‌ترین نوع سیمراه است. از این سیمراه برای سیم‌کشی‌های زیر جاده و دیگر شرایط سخت استفاده می‌شود. انتهای سیمراه‌های فلزی سخت را باید حدیده کرد و این نوع سیمراه از دیگر انواع آن گران‌تر است. اگر از این نوع سیمراه استفاده کنید، سیم و کابل در برابر باد، باران، سقوط درخت و طوفان مقاوم می‌شود.

منبع : About