اگر از این‌که می‌شنوید باید کمتر غذا بخورید خسته شده‌اید، خبری برای‌تان داریم که عاشقش می‌شوید. با مصرف مواد غذایی که کالری کم و حجم زیادی دارند، می‌توانید بیشتر غذا بخورید و کاهش وزن هم داشته باشید. در واقع، ما غذاها را بر اساس حجم‌شان انتخاب می‌کنید نه میزان کالری و با این‌که میزان کالری که در روزهای مختلف مصرف می‌کنیم متفاوت است، معمولا حجم غذایی که می‌خوریم تغییر نمی‌کند. پس کم کردن چگالی غذاهای مصرفی، روشی هوشمندانه و سالم برای کاهش وزن است. با استفاده از نکاتی که در این مطلب آورده‌ایم، می‌توانید این روش را در رژیم غذایی خود پیاده کنید. 


مایعات را به غذا اضافه کنید

آب گوشت، مرغ و آب حجم غذا را زیاد می‌کنند. نصف فنجان لوبیا سیاه 115 کالری دارد و یک فنجان پر خوراک لوبیا هم همین مقدار کالری را دارد. طبق نتایج مطالعات انجام شده روی مشکل چاقی، خانم‌هایی که یک سال سوپ و خوراک‌های کم کالری مصرف کردند، 50٪ بیشتر از خانم‌هایی که در روز دو میان وعده‌ی پر انرژی می‌خوردند کاهش وزن داشتند. 


خوردن سبزیجات

سبزیجات سرشار از فیبر هستند و چون فیبر کاملا هضم نمی‌شود، خوردن آن باعث می‌شود بیشتر احساس سیری کنید و در نتیجه کمتر غذا بخورید و کالری کمتری وارد بدن کنید. در تحقیقاتی که در کره‌ی جنوبی انجام شد، به گروهی از خانم‌ها برنج خالی و به گروهی دیگر برنج همراه با سبزیجات داده شد و گروه دوم، 41٪ کمتر از گروه اول کالری وارد بدن‌شان کردند و بیشتر احساس سیری داشتند. 


برای کاهش وزن بهتر است در صورت امکان مواد غذایی پفدار را به مواد غذایی فشرده ترجیح دهید.

خوردن غذاهای پفدار

از آن‌جایی که غذاهای پفدار به‌نظر بزرگ می‌آیند، با خوردن آن‌ها مغز تصور می‌کند غذای بیشتری وارد بدن شده است. بهتر است در صورت امکان مواد غذایی پفدار را به مواد غذایی فشرده ترجیح دهید. 


سالاد را اول میل کنید

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2012، خوردن سالاد قبل از غذای اصلی باعث می‌شود 11٪ کالری کمتر وارد بدن‌تان کنید. بهتر است در سالاد از سبزیجات تازه و برگدار و سبز استفاده کنید و آجیل، دانه‌ها و پنیر را در آن محدود کنید. اگر می‌خواهید سالاد را به غذای اصلی تبدیل کنید، مقدار گوشت بدون چربی، سینه‌ی مرغ، میگوی کبابی یا سالمون به آن اضافه کنید تا سیرتان کند. 


چربی کمتر بخورید

کالری چربی دو برابر پروتئین و کربوهیدرات است، پس هر چه غذای‌تان چرب‌تر باشد مجبورید کمتر بخورید. بهتر است میزان مصرف چربی را با خوردن گوشت کم چرب، مرغ و بوقلمون بدون پوست و لبنیات کم چرب محدود کنید و چربی گوشت قرمز را قبل از پختن آن جدا کنید. 


منبع : Eatingwell