عباس کیارستمی در طول دوران فیلمسازیاش همواره یک تجربهگرای بزرگ در فرم بوده است. این نکتهای است که احتمالا در نگاه به آثارش از قلم افتاده و شاید ناخواسته به آن پرداخته نشده است. شاید این را بتوان مهمترین خصیصه در کار فیلمسازی دانست که سینمای متعارفی که میشناسیم، برایش کسلکننده بوده است. او نهتنها سودای روایت به هر قیمتی را نداشت بلکه با ایدههای غبطهبرانگیزش راه را بر هر گونه روایت ساده و
خبر درگذشت عباس کیارستمی استاد بزرگ سینما و چهرهی پرافتخار سینمای ایران در عرصههای جهانی، شاید تلخترین خبر سال تا این روزهای نیمهی تیر برای دوستداران سینما باشد. تصور به خاک افتادن کیارستمی بزرگ، چنان دور از ذهن و بعید و محال مینماید که گویی شاهنامه به پایان دوران قهرمانیاش رسیده و فصل مرگ رستم در چاه شغاد است. گویی عباس کیارستمی هم مثل رستم اسطورههای ایرانی قرار نبوده به این سادگ
عباس کیارستمی هنرمندی جامع الاطراف بود که علاوه بر فعالیت در عرصه سینما در زمینه عکاسی،گرافیک، شعر و موسیقی نیز آفرینشهای داشت. عباس کیارستمی شاید تنها هنرمند ایرانی باشد که به طور حرفهای و چشمگیر و نه برای گذران عمر و به صورت تفننی در مواردی به جز سینما نیز خالق بود؛ هر چند نام عباس کیارستمی به درست با سینما گره خورده اما تولیدات دیگر او که در عرصه خارج از سینما بوده نی
وقتی ژان لوک گدار به عنوان یکی از مهمترین فیلمسازان موج نوی فرانسه و یکی از تاثیرگذارترین منتقدان سینما که نوشتهها و کتابهای بسیاری از او یا درباره او به چاپ رسیده میگوید: سینما با گریفیث آغاز شده و با عباس کیارستمی به پایان میرسد؛ یا مارتین اسکورسیزی که با شاهکارهای سینماییاش عباس کیارستمی را نماینده بالاترین سطح هنر در سینما میداند، باید احتمال این را داد که با نابغه
در نوجوانی زمانی که فیلم خانهی دوست کجاست را برای اولین بار دیدم، مسیرم بهعنوان یک فیلمساز روبهجلو بهطور قطعی تغییر کرد. بهسرعت نسخهی ویاچاس فیلمهای کلوزآپ و زندگی و دیگر هیچ را بهدست آوردم و آنها را در زادگاهم در وینستنسلیم در کارولینای شمالی تماشا کردم؛ و این سوال برایم پیش آمد که چهطور میشود زندگی و اتفاقهای معمولی و روزمره را چنین شاعرانه تصویر کرد. آیا سینما میتواند این
کپی برابر اصل ما را به داستانی جذاب وارد و سپس در ناکجا آباد رها میکند. پس از دیدن این فیلم تفسیرهای زیادی به ذهنمان میآید و رمزآلود بودن، هدف فیلم است. اما از نظر من فقط نیمهی اول این فیلم زیرکانه است و همه چیز در داستانی ساده گنجانده شده است. من فیلمهای گیجکننده که در آنها شخصیتها نمیدانند چه اتفاقی برایشان میافتد را دوست دارم، اما در فیلم عباس کیارستمی بهنظر میرسد هیچ داستان زیرینی
عباس کیارستمی در سال 1319 در تهران به دنیا آمد. نخستین تجربه هنری او نقاشی بود. او این هنر را تا پایان دوران نوجوانی ادامه داد تا آنجا که در سن 18 سالگی توانست در یک مسابقه نقاشی برنده جایزه شود. وی اندکی پس از این کامیابی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در دانشگاه بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تامین هزینههای زندگی بهعنوان پلیس راهن
پس از انقلاب اسلامی، سینمای زنده و نوین ایران به صحنههای جهانی راه پیدا کرد. میان کارگردانان بزرگ موج نوی سینمای ایران، عباس کیارستمی که در سن 76 سالگی درگذشت، مشهورترین بود. او با فیلمهای توصیفناپذیرش که با پیشفرضهای مخاطب بازی میکردند، جزو بزرگترین کارگردانان معاصر محسوب میشد. عباس کیارستمی در خانوادهی پرجمعیت و متوسط در تهران متولد شد. پدر او دیوارنگاری میکرد و عباس
عباس کیارستمی کارگردان نامی ایرانی و برندهی نخل طلای جشنواره فیلم کن دیروز در سن 76 سالگی در پاریس درگذشت. در پی این اتفاق ناگوار شخصیتهای سیاسی و هنری زیادی مرگ این فیلمساز برجسته را تسلیت گفتهاند.حسن روحانی رئیس جمهور ایران در پی فوت عباس کیارستمی در صفحهی تویتر خود نوشت «دیدگاه متفاوت و عمیق عباس کیارستمی به زندگی و دعوت انسانها به صلح و دوستی، دستاوردی ماندگ
عباس کیارستمی٬ فیلمساز سرشناس ایرانی و اولین برنده ایرانی نخل طلای جشنواره کن پس از دورهای بیماری و پشت سرگذاشتن چند عمل جراحی در پاریس درگذشت.عباس کیارستمی از نگاه بسیاری از منتقدان و فیلمسازان جهان، مهمترین و شناخته شده ترین کارگردان ایرانی بود و بارها نشریات مختلف او را به عنوان یکی از بهترین کارگردانان جهان انتخاب کرده بودند.روزنامه گاردین در سال 2003 که او را به عنوان بهترین کارگردان ز