عباس کیارستمی کارگردان نامی ایرانی و برنده‌ی نخل طلای جشنواره فیلم کن دیروز در سن 76 سالگی در پاریس درگذشت. در پی این اتفاق ناگوار شخصیت‌های سیاسی و هنری زیادی مرگ این فیلمساز برجسته را تسلیت گفته‌اند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در پی فوت عباس کیارستمی در صفحه‌ی تویتر خود نوشت «دیدگاه متفاوت و عمیق عباس کیارستمی به زندگی و دعوت انسان‌ها به صلح و دوستی، دستاوردی ماندگار در هنر هفتم خواهد بود.»؛ هم‌چنین وزیر امور خارجه ایران دکتر  ظریف پس از انتشار خبر فوت عباس کیارستمی توییت کرد «ایران شخصیتی برجسته در سینمای بین‌المللی را از دست داد.خدایش بیامرزد.»

روز سه‌شنبه رئیس جمهور فرانسه هم فوت عباس کیارستمی را تسلیت گفت و اضافه کرد «عباس کیارستمی روابط هنری و دوستانه‌ی نزدیک و عمیقی با فرانسه داشت.»

مارتین اسکورسیزی کارگردان مشهور هالیوودی در مورد کارهای عباس کیارستمی جمله‌ی «کارنامه‌ای فوق‌العاده» را به کار برد و گفت «او یک جنتلمن واقعی و یکی از بزرگترین هنرمندان دوران بود.»؛ سینمای شاعرانه‌ی عباس کیارستمی که داستان‌های زندگی‌های معمولی را روایت می‌کند او را به یک شخصیت جهانی تبدیل کرده بود و ژان لاک گدار پیش از این در مورد او گفته بود «سینما با دیوید وارک گریفیث آغاز می‌شود و با عباس کیارستمی به پایان می‌رسد.»

خبر فوت عباس کیارستمی اواخر روز دوشنبه پخش شد و سپس رسانه‌های ایران اعلام کردند که علت مرگ گرفتگی رگ‌های مغز بوده. به گزارش ایسنا عباس کیارستمی از ایران به خانه‌اش در فرانسه رفته بوده تا تحت درمان قرار گیرد.

اصغر فرهادی کارگردان مشهور ایرانی و برنده‌ی جایزه اسکار هم در مصاحبه با گاردین گفته «عباس کیارستمی فقط یک فیلم‌ساز نبود. او هم در سینما و هم در زندگی شخصی، یک عارف امروزی بود.»؛ قرار است روز سه‌شنبه مردم در سینماهای ایران برای شادی روح عباس کیارستمی دقیقه‌‌ای دعا و سکوت کنند.