نگاه داشتن آسانسور در شرایط عالی برای امنیت کسانی که از آن استفاده می‌کنند حیاتی است. خبر خوب این است که نکاتی مهم در مورد نگهداری از آسانسور وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه کنید آسانسور ساختمان شما ناگهان بین طبقات گیر نمی‌کند و متوقف یا خراب نمی‌شود. با نگهداری درست از آسانسور می‌توانید عمر مفید آن را نیز افزایش دهید.

عملکرد آسانسور ساختمان خود را ثبت کنید
شما باید بتوانید از عملکرد آسانسور خود برآوردی داشته باشید. به این شکل می‌توانید میزان استفاده، فواصل احضار شدن تعمیرکار آسانسور و نشانه‌هایی که خبر از مشکلات فنی آسانسور می دهند را ردیابی کنید. باید به صداهای نامعمول آسانسور یا مثلا جیرجیر کردن در آن توجه کنید. به این شکل هنگام تعمیر آسانسور راحت‌تر می‌توانید مشکل آن را تشخیص و به تعمیرکار آسانسور انتقال دهید.

هر روز آسانسور را وارسی کنید
این کار باید همگام با ثبت عملکرد آسانسور انجام شود. هنگام وارسی آسانسور باید حواس‌تان باشد کسی عمدا اشتباهی نکرده باشد و همه چیز خوب کار کند. خراب کاری عمدی یکی از عوامل اصلی است که به خراب شدن آسانسور و نیاز به تعمیر آن منجر می‌شود.

چراغ‌های داخل کابین آسانسور هم ممکن است بشکنند یا بسوزند و هر چند وقت یک‌بار باید تعویض شوند.

قسمت‌هایی که درست کار نمی‌کنند را تعویض کنید
چراغ‌های داخل کلید‌های آسانسور بالاخره خراب می‌شوند. چراغ‌های داخل کابین آسانسور هم ممکن است بشکنند یا بسوزند. بهتر است مطمئن شوید مشکلات این چنینی هرچه زودتر برطرف می‌شوند تا حادثه‌ای پیش نیاید یا ساکنین ساختمان اعتراضی نکنند.

برای نظافت آسانسور از شوینده‌های صنعتی استفاده نکنید
قطعات اصلی ساز و کار‌های داخلی آسانسور در تماس با مواد نا‌آشنا ممکن است فرسوده شوند. در واقع اصلی‌ترین دلیل مشکلات فنی آسانسور، فرسودگی به خاطر تماس با مواد شوینده‌ای است که نیرو‌های نظافت ساختمان برای انجام امور نظافتی آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر شوینده‌ای که مورد تأیید سازنده‌ی آسانسور نباشد در دسترس ندارید بهتر است اصلا از خیر استفاده از مواد شوینده بگذرید. می‌توانید با یک شرکت خدمات امور نظافتی با تجربه تماس گرفته و از آن‌ها در این مورد راهنمایی بگیرید.

بیش از ظرفیت آسانسور از آن استفاده نکنید
نظافتچی‌های ساختمان کسانی هستند که بیشتر از همه با آسانسور وسایل سنگین حمل می‌کنند. استفاده‌ی بیش از ظرفیت آسانسور روی مکانیزم‌هایی که باعث می‌شوند آسانسور درست کار کند فشار می‌آورد و این ممکن است برای کسانی‌که از آسانسور استفاده می‌کنند خطرات جدی ایجاد کند. مهم‌تر از همه این است که وسایلی که بیش از یک چهارم ظرفیت وزنی آسانسور وزن دارند را با آن حمل نکنید. اگر مجبورید هر چیز سنگینی را در ساختمان بالا و پایین کنید بهتر است آسانسوری مخصوص بار برای ساختمان در نظر بگیرید.

هنگام رنگ زدن درهای آسانسور باید دقت کافی داشته باشید تا ضربه گیرهای پلاستیکی درهای آسانسور شل نشوند یا از جا در نیایند.

هنگام رنگ کردن در آسانسور احتیاط کنید
از آن‌جایی که رنگ چسبنده ممکن است باعث شود ضربه گیرهای پلاستیکی درهای آسانسور شل شوند یا از جا در بیایند، هنگام رنگ زدن درهای آسانسور باید دقت کافی داشته باشید. محض احتیاط می‌توانید یک لایه وازلین روی ضربه گیرهای درها بزنید.

 امنیت آسانسور هنگام آتش سوزی را بررسی کنید
امکان فرار اضطراری از  آسانسور هنگام آتش‌سوزی را بررسی کنید. در صورتی‌که از ایمن بودن آسانسور خود برای مواقع اضطراری مطمئن نیستید، از یک شرکت معتبر تعمیر و نگهداری آسانسور مشاوره بگیرید.

دمای اتاق موتور آسانسور
دمای این اتاق باید بین 15 تا 32 درجه‌ی سانتی گراد باشد.

نظافت آسانسور
درها، شیارها و لامپ‌ها را تمیز کنید تا با اعتراض از سوی ساکنین ساختمان مواجه نشوید.
منبع : Kencorelevator