افراد برای تغییر دادن شکل بینی سراغ جراحی زیبایی بینی می‌روند. این جراحی زیبایی معمولا برای ایجاد تعادل بین اجزای صورت یا برداشتن قوز بینی انجام می‌شود. جراحی زیبایی بینی یک عمل جراحی پیچیده و سنگین است که معمولا پس از آن بیمار به 10 روز استراحت نیاز دارد. در این دوران ورزش کردن ممکن است؛ اما ممنوعیت‌هایی هم در این خصوص وجود دارد که در این مطلب برای‌تان آورده‌ایم. 


ایروبیک

حتی یک روز پس از جراحی زیبایی بینی هم می‌توان پیاده روی کرد. خیلی از جراحان پلاستیک حتی پیاده روی را تا جایی که توان بیمار اجازه می‌دهد توصیه می‌کنند. این کار باعث می‌شود خون‌های لخته شده در اثر جراحی از بین بروند. اما دویدن و حرکات ایروبیک تا یک هفته پس از جراحی زیبایی بینی ممنوع هستند. پس از یک هفته حرکات ایروبیک سبک کم کم به برنامه‌ی ورزشی اضافه می‌شوند. علاوه بر این‌که ورزش کردن ممکن است به باز شدن بخیه‌ها منجر شود، دو تا سه هفته پس از جراحی مجاری تنفسی به‌خاطر ورم بینی می‌گیرند و تحمل ورزش‌های سنگین بسیار مشکل می‌شود. 


خم شدن

هر نوع ورزشی که نیاز به خم شدن داشته باشد در هفته‌ی اول ممنوع است. تا حداقل یک هفته پس از جراحی زیبایی بینی، بیمار نباید وزنه‌‌های سنگین‌تر از 4.5 کیلو بلند کند که این شامل بچه‌های کوچک هم می‌شود. فشار ناشی از بلند کردن وزنه و خم شدن ممکن است به باز شدن بخیه و کند شدن فرایند ترمیم منجر شود. هم‌چنین بهتر است بیماران تا یک هفته پس از جراحی زیبایی بینی تنها بخوابند تا هنگام خواب به طور اتفاقی به صورت‌شان ضربه وارد نشود. 


ورزش‌های ممنوع

شش هفته طول می‌کشد تا استخوان بینی ترمیم شود. پس از هفته‌ی اول، بیماران می‌توانند فعالیت‌های سبک انجام دهند و به خود فشار وارد نکنند. اما ورزش‌های سنگین در طول دوران نقاهت ممنوع هستند. هر نوع ورزشی که در آن فشار فیزیکی وجود داشته باشد باید تا پنج تا شش ماه متوقف شود که ضربه‌ای به بینی وارد نشود. پس از شش هفته شنا کردن مجاز است. بیماران هم‌چنین باید از ورزش کردن زیر نور آفتاب پرهیز کنند چون آفتاب‌سوختگی فرایند ترمیم را کند می‌کند و به ورم بیشتر منجر می‌شود. بیماران هنگام خارج شدن از خانه حتما باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. 


منبع : Livestrong