بحث بر سر درب و پنجره‌ UPVC بالا گرفته است. آیا این مواد با دوام هستند؟ آیا ایمن هستند؟ آیا آن‌قدر که مردم می‌گویند برای محیط زیست مضر هستند؟ در این مطلب به این سئوالات پاسخ می‌دهیم.

به هر کدام از خیابان‌های انگلستان بروید و از جلوی هر خانه‌ای که عبور کنید، می‌بینید که درب و پنجره‌ی بسیاری از این خانه‌ها از جنس UPVC است. آیا این به خاطر زیبایی آن‌هاست یا ارزان بودن‌شان؟ با در نظر داشتن این 5 مزیت و عیب درب و پنجره‌ UPVC بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که آن را در خانه‌ی خود استفاده کنید یا خیر.

مزیت اول: درب و پنجره‌های UPVC در برابر شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم هستند

درب و پنجره‌ UPVC در برابر شرایط بد آب و هوایی و مرطوب بسیار مقاوم است. جنس این ماده به گونه‌ای است که هیچ‌گونه منافذی در آن وجود ندارد به همین دلیل باران نمی‌تواند در آن نفوذ کند.


مزیت دوم: UPVC سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت است

درب و پنجره‌ UPVC تاثیری روی محیط زیست ندارند و اگر خواستید درب و پنجره‌ UPVC قدیمی را تعویض کنید، می‌توانید آنها را بازیافت کنید.


مزیت سوم: نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی نیست

اگرچه درب و پنجره‌ UPVC به مرور زمان کمی تغییر رنگ می‌دهند، اما در کل نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی ندارند. تنها چیزی که نیاز دارند این است که وقتی کثیف شد هر از گاهی دستمالی روی آن‌ها بکشید و در صورت نیاز قفل و دستگیره‌ی آن‌ها را روغن‌کاری کنید؛ که البته هر در و پنجره‌ای این مراقبت‌ها را لازم دارد.


مزیت چهارم: با گذشت زمان تغییر شکل نمی‌دهد و تاب برنمی‌دارد

بر خلاف چوب که هر بار خیس و دوباره خشک می‌شود کمی تاب برمی‌دارد، UPVC  در طول عمر خود ساختار و شکل خودش را حفظ می‌کند.


مزیت پنجم: دوام زیادی دارد

می‌توانیم انتظار داشته باشیم که UPVC تقریبا 35 سال عمر کند البته این به کیفیت UPVC و استاندارد اتصالات بستگی دارد. بسیاری از شرکت‌ها گارانتی‌های بلند مدت می‌دهند و تعداد این شرکت‌ها هم به علت محبوبیت UPVC بسیار زیاد است.


در درب و پنجره UPVC  با توجه به کمبود تنوع طرح و شکل با گزینه‌های کمتری نسبت به دیگر انواع درب و پنجره روبه رو هستیم.

عیب اول: درب و پنجره‌ UPVC  می‌توانند نمایی زشت و بی روح داشته باشند

اگر دنبال درب و پنجره‌ای هستید که منحصر به فرد بوده و متفاوت باشد، به هیچ عنوان سراغ درب و پنجره‌ UPVC نروید. این جنس در مقایسه با جنس‌های دیگر تنوع طرح و شکل کمتری دارد.


عیب دوم: UPVC ارزان است

خوب این می‌تواند یک مزیت باشد ولی این ارزانی بی علت نیست. استفاده از این ماده گرچه منافع زیادی دارد؛ اما می‌تواند ارزش ساختمان‌های قدیمی‌تر را پایین بیاورد چون که نقطه‌ی قوت این ساختمان‌ها در هنگام فروش، تاریخچه و روح معماری قدیمی آن‌ها است که با درب و پنجره‌ UPVC هم‌خوانی ندارد. این جنس ارزان است و به درد ساختمان‌های مدرن معمولی می‌خورد.


عیب سوم: تولید و انهدام UPVC به محیط زیست آسیب می‌رساند

گرچه درب و پنجره‌ UPVC  پس از نصب در محل و در طول عمر خود سازگار با محیط زیست هستند، اما همانند هر محصول پلاستیکی دیگری در هنگام تولید و یا انهدام گازهای خطرناکی از خود متصاعد می‌کنند.


عیب چهارم: با گذشت زمان شکننده و رنگ و رو رفته می‌شود

اگرچه UPVC تا دو یا سه دهه عمر می‌کند، اما هر چه به پایان عمر خود نزدیک می‌شود رنگ آن کدرتر می‌شود و به قدری از بین می‌رود که قابل تعمیر نیست و باید آن را عوض کرد. 

عیب پنجم: از منابع ناپایدار به دست می‌آید

همه ما می‌دانیم که چوب از درختان به دست می‌آید و این را هم می‌دانیم که پس از قطع یک درخت می‌توانیم درخت جدیدی جای آن بکاریم اما UPVC به منابع نفتی وابسته است و این منابع نفتی هم روزی تمام می‌شود. بنابراین این ماده آن‌قدر هم سبز نیست چون از منابع تجدید ناپذیر استخراج می‌شود.


منبع : Thegreenhome