خیلی از ما احتمالا فکر می کنیم موهای مان همیشه همراه‌مان می مانند، تا اینکه بالاخره می ریزند. برای بیشتر مردم کاشت مو یعنی بازگشت سری پر از مو، یا حداقل سری با موی بیشتر. اگر کم پشت شدن موها یا کچلی شما را آزار می دهد، کاشت مو می تواند راهی برای بازگشت اعتماد به نفس و زیبایی شما باشد.
کاشت مو راه حلی است برای جایگزین کردن موهای از دسته رفته ی خانم ها و آقایان. جراح کاشت مو، برای پر کردن قسمت های کم پشت یا کچل از موهایی که در قسمت های دیگر بدن تان رشد کرده استفاده می کند. در این فرایند، با کاشت پیازهای جدید مو در مناطق کم مو یا کچل، مو به شکل دائمی در محل جدید خود جایگزین می شود. با کاشت مو می توان مشکلات کچلی مردانه و دیگر مشکلات مو که باعث ریزش آن می شوند را نیز حل کرد. جراحان زیبایی آمریکا از سال 1950 این عمل را انجام می دهند، اما از آن سال ها تا امروز، روش های زیاد و متنوعی برای انجام این عمل به وجود آمده است.

عمل کاشت مو معمولا یک روز کامل طول می کشد و با بی حسی موضعی یا با استفاده از آرامبخش انجام می شود. البته در بعضی موارد نیز بنا به دلایلی بیهوشی کامل نیاز است. در رایج ترین تکنیک کاشت مو که "لایه برداری" نام دارد، یک لایه از پوست سر جدا می شود تا جراح کاشت بتواند به جایی که پیازهای مو قرار دارند برسد. متخصص کاشت مو  سپس واحد های پیاز آن را جدا می کند تا برای کاشت، جای پیوند ایجاد کند.

در عمل خارج کردن واحد های پیاز مو، پس از 5 ماه موهای پیوند زده به شکل طبیعی رشد می کنند.

تکنیک دیگری که استفاده از آن در حال افزایش است، خارج کردن واحد های پیاز مو است؛ روشی که در آن پیازهای مو دانه دانه خارج می شوند. این روش زمان بیشتری می گیرد، اما روی قسمت های اهدا کننده زخم های خطی ایجاد نمی کند. فقط نقطه های کوچکی پشت سر ایجاد می کند که تنها ممکن است روی سر اصلاح شده به چشم بیایند. این روش بیشتر برای مردان زیر 30 سال که ممکن است دوست داشته باشند موهای سر خود را کاملا کوتاه کنند استفاده می شود.
تعداد پیوندهای مورد نیاز به وضعیت بیمار بستگی دارد؛ اما به طور کلی در یک جراحی یک روزه، انجام 1000 تا 3000 پیوند امکان پذیر است.
شرایط بیمار در دوره ی نقاهت، به گستره ی جراحی بستگی دارد. بیشتر بیماران از دردهای خفیف، بی حسی و سوزش شکایت می کنند، که جراح کاشت مو می تواند با تجویز مسکن از این مشکلات جلوگیری کند. طبیعی است که موهای رشد کرده از پیازهای پیوندی در ماه اول می ریزند ولی بعد از آن ریزش اولیه دوباره رشد خواهند کرد. پس از 4 تا 5 ماه، موهای پیوند زده شده به شکل طبیعی رشد کرده و به جای جدید خود عادت خواهند کرد.

معمولا پس از انجام جراحی کاشت مو، مشکلات و پیچیدگی های خاصی به وجود نمی آید. در واقع می توان گفت مشکلات احتمالی که پس از جراحی کاشت مو ممکن است پیش بیایند به زخم یا رشد نامتناسب مو خلاصه می شوند. اگر نتیجه ی کاشت مو نامنظم باشد و یا پیازهای پیوند خورده در محل جدید خود به خوبی جای نگرفته باشند، جراح کاشت مو  باید یک جراحی ترمیمی انجام دهد تا زخم ها را ترمیم کند و یا پیازهای بیشتری برای پر کردن مناطق کم مو تر پیوند بزند.
منبع : Realself