نگاهی بر سیم و کابل VFD
فناوری VFD که با عنوان اینورتر یا ای سی درایو نیز شناخته میشود، یک نوع دستگاه راهاندازی موتور است که امکان بالا و پایین شدن سرعت موتور ای سی را فراهم میکند. به زبان سادهتر، VFD انرژی الکتریکی را به شکلی بهینه و کنترل شده به انرژی حرکتی تبدیل میکند. بدون وجود VFD فرایند تبدیل انرژی به صورت بهینه انجام نخواهد شد. این دستگاه فواید زیادی به همراه دارد، اما برای بهرهمند شدن از فواید آن به سیم و کابل VFD نیز نیاز است. یک سیم و کابل VFD باکیفیت مشخصاتی دارد که آن را برای استفاده در دستگاههای VFD ایدهآل میکند:
- تاثیرات منفی هارمونیک، بالا و پایین شدن نیرو و نویز ناپایدار روی مولفههای سیستم کنترل رانش را به حداقل میرساند.
- میتواند نیروی جمع شده ناشی از چرخشهای موتور و جریانهای در حال حرکت را سبک کند.
- سیم و کابل VFD کاپاسیتانس، برقپذیری کمی دارد تا بتواند اثر پدیدهی انعکاس موج را به حداقل برساند.
- در برابر شرایط سخت عملیاتی سیستم کنترل رانش، مقاوم است.
روی هم رفته، وظیفهی سیم و کابل VFD این است که بهترین مسیر برای بازگشت جریانهای مضر به رانشگر را بدون ایجاد مزاحمت برای شبکهها و تجهیزات دیگر فراهم کند. شاید با خود فکر کنید چرا از سینی کابل در موتورها و رانشگرها استفاده نمیشود. اولا، سینی کابل عایق مناسب برای تحمل بالا و پایین شدن ولتاژ را ندارد. عایق سینی کابل معمولا از PVC یا نایلون است که در شرایط عملیاتی سیستمهای VFD دوام نمیآورند. همچنین سینی کابل توانایی مقاومت در برابر نویزهای رادیویی را ندارد و محافظ آن به اندازهی کافی دقیق نیست.
داشتن محافظ مناسب برای سیم و کابل سیستمهای VFD اهمیت زیادی دارد. نویز میتواند برای سیگنالهای داده و کنترل اختلال ایجاد کند یا باعث شود موتور رفتاری نامنظم داشته باشد. همچنین محافظ سیم و کابل در کاهش ولتاژ شافت نیز موثر است. یکی از دیگر از فواید استفاده از سیم و کابل VFD این است که با استفاده از آن میتوان فاصلهی بین رانشگر و موتور را بدون استفاده از تجهیزات حفاظتی مثل شبکههای ترمیناتور زیاد کرد.
منبع : Alphawire