دکوراسیون داخلی و تاثیر آن بر ضمیر ناخودآگاه ذهن
معمولا وقتی صحبت از دکوراسیون داخلی میکنیم، از جنبههای زیباییشناختی آن حرف میزنیم؛ اینکه چگونه نمای خاصی به آن بدهیم، از چه سبکی استفاده کنیم، چه طرحهایی در حال حاضر مد است و خیلی چیزهای دیگر. اما این فقط یک روی قضیه است. چیزی که حرفی از آن به میان نمیآید تاثیر دکوراسیون داخلی بر ضمیر ناخودآگاه ذهن است. چه باور کنید و چه باور نکنید انتخاب شما هنگام طراحی دکوراسیون خانه تاثیر زیادی روی احساسات و روحیات شما خواهد داشت. رنگ دیوارهای آشپزخانه ممکن است در اضطراب شما دخیل باشد یا دیگران ممکن است مارک مبل شما را نشانهی سر بودن بدانند.
میخواهید دکوراسیون خانهتان حس دلخواه شما را القا کند؟ پس حتما این مطلب را بخوانید و از اطلاعات آن برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه استفاده کنید.
انتخاب رنگ روی خلق و خوی شما اثرگذار است
جای تعجب نیست که رنگ جزئی جدایی ناپذیر از تجربهی ما نسبت به دنیای پیرامون است. اما چیزی که باعث تعجب است این است که رنگهای پیرامون ما تاثیر زیادی روی خلق و خو و عواطف ما دارند. هنگام تصمیم گیری در طراحی دکوراسیون داخلی حتما از رنگهایی استفاده کنید که با حسی که دوست دارید در فضای خانه ایجاد شود همخوانی داشته باشند.
روانشناسی مدرن رنگها، به اوایل قرن 19 میلادی باز میگردد، یعنی زمانی که شاعر آلمانی گوته کتاب خود را با نام «نظریهی رنگها» منتشر کرد. گرچه در مورد تاثیر برخی از رنگهای خاص اختلاف نظر وجود دارد اما محققین، طراحان داخلی، متخصصین بازاریابی همگی روی این اصول پایه اتفاق نظر دارند:
- قرمز: رنگ قرمز نماد قدرت و شور است . این رنگ حالتی گرم و صمیمی به فضا میدهد.
- نارنجی: انرژی زیادی تولید کرده و حس نوآوری و ابتکار میدهد. بهتر است از این رنگ برای تاکید بر رنگهای دیگر استفاده کنید؛ چون استفادهاز آن دل شما را میزند.
- زرد: این رنگ با شادی و خلاقیت در ارتباط است. رنگ زرد در ترکیب با یک رنگ خنثی بهترین نتیجه را میدهد و میتوان از آن در اتاقهای روشن که نور خود را از خورشید میگیرند برای ایجاد یک محیط آرام بهره گرفت.
- سبز: این رنگ به آرامبخشی معروف است و برای استفاده در راهرو یا ورودی عالی است. چون باعث تسهیل تغییر از محیط بیرون به محیط درون میشود.
- آبی: آبی باعث ایجاد احساس آرامش و تازگی میشود. این رنگ برای استفاده در جاهای پرتردد مثل آشپزخانه و حمام عالی است.
- بنفش: بنفش رنگی لوکس و سلطنتی است. این رنگ انتخابی عالی برای اتاقهای نشیمن رسمیتر و اتاق خوابهای اصلی است؛ چون پیچیدگی و شکوه خاصی به آن میدهد.
- خاکستری: این رنگ باعث آرامش و تمدد اعصاب میشود. از خاکستری در دفاتر خانگی یا حمام استفاده کنید.
- قهوهای: همانند رنگ سبز، قهوهای حس آرامش را القا میکند. از این رنگ برای اتاقهایی استفاده کنید که محل گردهماییهای خانوادگی است، چون باعث میل به گفت و گو میشود.
- سیاه: سیاه رنگ اعمال قدرت است. از این رنگ در جاهایی استفاده کنید که مایلید جلب توجه کند.
- سفید: این رنگ پاکی و خلوص را القا میکند و برای مشخص کردن یک فضا خوب است، اما باید آن را همراه با رنگهای دیگر استفاده کرد.
به یاد داشته باشید هنگام انتخاب رنگ برای داخل خانه سه رنگ بهتر از یک رنگ است. برای بزرگترین سطوح مثل دیوارها و کفپوش از رنگ خنثی و از یک رنگ آرامتر برای اسباب و اثاثیه و سایر اجسام بزرگ و در نهایت از یک رنگ شفافتر، برای جلوه دادن به دکوراسیون استفاده کنید.
سلیقهی شما در چینش وسایل شخصیت شما را نمایان میکند
پس از رنگ دیوارها نوبت به چینش وسایل و پر کردن فضا میرسد. باید در نظر داشته باشید هر شئی در هر جایی که گذاشته میشود نشان از کاربرد آن شئی دارد. اما فراتر از آن ترکیببندی هر چیزی که داخل اتاق را پر میکند، از چینش مبلمان گرفته تا قاب و عکسهایی که به دیوار میزنید و حتی پیشدستیهایی که روی میز قهوه میگذارید، همگی نمایانگر شخصیت و امیال شما است. وقتی مهمانی را به خانه دعوت میکنید او به صورت غریزی علاوه بر اینکه به ظاهر خانه نگاه میکند، بر اساس 4 معیار به ارزیابی دکوراسیون داخلی آن میپردازد:
- کاربرد: آیا این وسیله به درد کار شما میخورد؛ آیا میز آشپزخانه به قدری بزرگ است کل خانواده دور آن بنشینند؛ آیا این کفپوش تمام سطح اتاق را میپوشاند؟
- تبادل: آیا این وسیله به این قیمت میارزد؛ آیا ترجیح میدهید این مبل تکی با کلاس را با 1000 دلار داشته باشید یا اینکه میخواهید کل مجموعهی اتاق خواب را با همان قیمت داشته باشید؟
- نماد: آیا این وسیله یک جنبهی عاطفی با خود دارد؛ آیا برای دکوراسیون مجموعهای از عکسهای خانوادگی را انتخاب کردید یا یک تابلو نامناسب را برای این کار در نظر گرفتید؟
- نشانه: آیا این وسیله دارای مارک خاصی است؛ آیا یک برند است؟
با استفاده از این معیارها میتوان گفت فردی که یک مبل کوچک اما مارکدار را به یک مبل بزرگ و راحت اما بدون مارک ترجیح میدهد، اهمیت زیادی برای ظاهر و موقعیت اجتماعی قائل است. فردی که درب یخچال خود را پر از نقاشیهای کودکان و کارت پستالهای دوستان خود کرده، خونگرمتر و عاطفیتر از فردیاست که یک آشپزخانهی جمع و جور دارد.
پس هنگام خرید لوازم خانگی کاری کنید که محیط داخلی خانه همان حسی را القا کند که دلخواهتان است.
توهم فضای بزرگ را به وجود آورید
شاید این گفتهی قدیمی را شنیده باشید که «برای شغلی که میخواهی لباس بپوش نه شغلی که داری.» این توصیه کمک میکند که مصاحبهی کاری بی نظیری داشته باشید اما میتوان از آن در دکوراسیون داخلی نیز استفاده کرد.
طراحان دکوراسیون داخلی چندین دهه از مفهومی به نام «درک فضایی» استفاده کردهاند تا کاری کنند که فضای خانه بزرگتر به نظر برسد. در واقع این یک حقهی بصری است که تصور ما از فضای اطراف را تغییر میدهد.
اگر میخواهید اتاقی در خانه بزرگتر به نظر برسد، مبلمان به اندازه و کوچکتر انتخاب کنید، یک آینهی بزرگ به دیوار عقب نصب کنید و با آویزههای دیوار عمق ایجاد کنید. اگر میخواهید فضایی جذابی را خلق کنید، باید بیشتر از رنگهای گرم استفاده کنید. با دستهبندی وسایل حالتی صمیمی به وجود بیاورید و محیط را نورپردازی کنید.