با کاهش روزافزون منابع سوخت فسیلی، بیشتر کشورها و خانه‌ها چشم به گسترش منابع جایگزین انرژی برای تولید برق دوخته‌اند. این منابع شامل نیروی خورشید، آب و باد می‌شود که تجدیدپذیر بوده و بی‌پایان هستند. با افزایش هزینه‌ی برق حاصل از سوخت های فسیلی بیشتر مردم سعی دارند شبکه‌‌ی برق را کنار بگذارند و پنل‌های خورشیدی را به خانه‌های خود بیاورند. این پنل‌ها نه تنها برق تولید می‌کنند، بلکه می‌توانند آب را هم گرم کنند. اگر این سیستم به صورتی  پیاده شود که در آن سیستم‌های لوله‌ی مسی گرما را از خود پنل‌ها بگیرند تبدیل به یکی از لوازم ضروری برای  یک زندگی راحت خواهد شد.

با این که استفاده از پنل‌های خورشیدی به‌عنوان منبع نیرو مقرون به صرفه است، اما ذکر این نکته لازم است که بسته به میزان انرژی که لازم دارید دیگر نمی‌توانید تمام لوازم خانگی را در آن واحد روشن نگه دارید. عموما سیستم‌های خورشیدی خانگی شامل چند پنل یا صفحه‌ی فتوولتاییک است که می‌تواند به‌طور مستقیم روی سقف خانه نصب شود یا برای بازدهی بیشتر می‌توان این پنل‌ها را روی سیستم های ردیابی خورشید که مجهز به یک موتور هستند نصب کرد. انرژی جمع‌آوری شده از منابع تجدیدپذیر معمولا به‌جای این‌که مستقیما به لوازم خانگی منتقل شود، در باتری‌های مخصوصی ذخیره می‌شود. این باتری‌ها باید کارایی بالایی داشته باشند به همین دلیل بیشتر کاربران و شرکت‌ها به سلول‌های ذخیره‌سازی چرخه‌ی عمیق یا سرب اسیدی روی می‌‌آورند؛ چون این باتری‌ها طوری طراحی شده‌اند تا در بلند مدت به طور منظم تخلیه‌ی الکتریکی شوند. استفاده از این فناوری برای تامین انرژی خانه‌ها، نیازمند استفاده از سیم و کابل مناسب نیز است. 

به منظور این‌که انرژی بدست آمده از نور خورشید در خانه قابل استفاده باشد، کاربران از اینورترهای قدرت استفاده می‌کند تا جریان DC  را به جریان AC  تبدیل کرده و برق لوازم خانگی را تامین کنند. می‌توان با استفاده از یک سری مبدل، ولتاژ 120 ولت را به 240 ولت تبدیل کرد تا قابل استفاده در پمپ‌های آب و سایر دستگاه‌های بزرگ باشد. همین کار را می‌توان برای باد و آب و یا ترکیب این دو هم کرد تا هنگامی که یکی از آن منابع در دسترس نیست بتوان از منابع دیگر استفاده کرد. اخیرا شرکت‌های سازنده‌ی فناوری‌های انرژی جایگزین در هنگام طراحی و ساخت محصولات خود به مسائل زیست محیطی توجه بیشتری نشان می‌هند.


یک نوع سیم و کابل جدید به نام EcoGen طراحی شده که عایق آن از MPPE است.

لیست بلند بالایی از شرکت‌های مطرح، استاندارد «سبز» را در تولیدات خود نهادینه کرده‌اند. چند نمونه از این شرکت‌ها عبارتند از: غول‌هایی چون جنرال الکتریک با تولیدات سازگار با محیط زیست خود، شرکت دوپونت که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش داد،‌ شرکت پرت اند ویتنی که از فلزات بازیافتی برای پره‌های جت استفاده می‌کند، و شرکت دل که به مشتریان خود اجازه می‌دهد محصولات مارک دل قدیمی خود را بدون هیچ هزینه‌ای برای مصرف کننده بازیافت کنند. در این راستا تولید‌کنندگان سیم و کابل هم فعالیت‌هایی داشته‌اند.

جالب است که بگوییم حتی شرکت‌های تولید کننده‌ی مواد و قطعات برای برخی از وسایل و لوازم نیز در حال پیوستن به این حرکت سبز هستند. به عنوان مثال، سیم و کابل یکی از اجزای الکترونیکی است طراحان و تولیدکنندگان، اغلب از آن غافل می‌شوند. وقتی صحبت از ترکیب و ساخت محصولات می‌شود خیلی راحت می‌توان از کنار سیم و کابل گذشت ولی عایقی که روی همین سیم و کابل به کار رفته معمولا دارای مواد PVC بوده که در هنگام تولید گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند و روکشی که از آن‌ها تولید می‌شود قابل بازیافت نیست. کافی است به میلیون‌ها کیلومتر سیم برق و تلفن و کابل‌های رابط قطعات فکر کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید.

یک نوع سیم و کابل جدید به نام EcoGen طراحی شده که عایق آن از MPPE است. این ماده یک ترموپلاستیک اتر پلی‌فنیلین اصلاح شده است که بدون هالوژن بوده و از رنگدانه‌های فلزی سنگین بهره می‌گیرد. پوشش ویژه‌ی این کابل مقاوم در برابر حلا‌ل‌ها، روغن‌ها و سوخت‌های مختلف است که برای استفاده در محیط‌های صنعتی که خطر فرسایش و خوردگی در آن وجود دارد بسیار عالی است. هم‌چنین MPPE سبک‌تر و نازک‌تر از عایق PVC است اما در عین حال همان استحکام و زیبایی را داراست. نوع EcoWIRE Plus  به دلیل اندازه، وزن و مقاومت در برابر سیالات جایگزین مناسبی برای سیم و کابل PVC است. در نتیجه محصولات EcoGen  علاوه بر عملکرد بالا، سازگار با محیط زیست هستند و در دنیایی که اکثر مردم و کشورها به انرژی‌های جایگزین برای تولید برق روی می‌آورند اهمیت زیادی دارد.


منبع : Alphawire