زنگ‌زدگی مشکلی جدی برای خودرو است. زنگ‌زدگی می‌تواند بدنه‌ی خودرو را نابود کند و حتی استحکام شاسی را نیز از بین ببرد. اما همان‌طور که در بخش اول گفتیم، با مراقبت از بدنه و اقدام به موقع هنگام مشاهده‌ی کوچک‌ترین زنگ‌زدگی، از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.


شستن خودرو برای جلوگیری از زنگ‌زدگی

خودرو خود را به طور مرتب بشویید. گرچه کثیفی به طور مستقیم باعث زنگ‌زدگی نمی‌شود، اما می‌تواند به مرور زمان باعث خوردگی رنگ شود. چیزهای دیگری که می‌تواند باعث کاهش مقاومت بدنه در مقابل زنگ‌زدگی شود عبارتند از فضولات پرندگان و ریختن بنزین بر روی بدنه هنگام پر کردن باک خودرو. این مواد به مرور زمان پوشش شفاف و رنگ را از بین برده و فلز زیر آن را در برابر زنگ‌زدگی آسیب‌پذیر می‌کنند.

  • خودرو خود را هر چند هفته یک بار بشویید تا شن و کثیفی نتواند روی رنگ ساییده شود.
  • فضولات پرندگان و بنزین می‌تواند باعث خوردگی رنگ شود، پس در صورتی که هرکدام از آن‌ها روی خودرو ریخت فورا آن را بشویید.

زیر بندی خودرو را بشویید. اگر در جایی زندگی می‌کنید که زمستان‌های پربرفی دارد، نمک و رسوباتی که به زیر خودرو پاشیده می‌شود مقاومت آن را در برابر زنگ‌زدگی کاهش می‌دهد. زیر خودرو را به طور مرتب بشویید و نگذارید این مواد به مدت طولانی روی آن باقی بماند.
  • بسیاری از کارواش‌های اتوماتیک امکانات شستن زیربندی خودرو را دارند.
  • همین‌طور می‌توانید زیر خودرو جک زده و با شلنگ آب، آن قسمت را بشویید.

روی خورو آب بگیرید چون باقی ماندن مواد شوینده بر روی خودرو می‌تواند عمر رنگ آن را کم کند.

روی خودرو آب بگیرید تا چیزی روی بدنه باقی نماند. باقی ماندن مواد شوینده بر روی خودرو می‌تواند عمر رنگ آن را کم کند. هر بار که خودرو را می‌شویید مواد شوینده را با آب تمیز کنید. هیچ‌گاه خودرو را زیر نور مستقیم آفتاب نشویید چون این کار باعث می‌شود موادشوینده سریع‌تر روی رنگ خشک شود.
  • می‌توانید مواد شوینده را به صورت بخش به بخش روی خودرو استفاده کنید. به‌طور مثال می‌توانید از کاپوت شروع کنید و وقتی این قسمت را شستید و تمیز کردید به سراغ بخش دیگر بروید.
  • مواد شوینده‌ای که روی بدنه خشک می‌شوند باعث می‌شوند که رنگ خودرو کدر به نظر برسد.

حداقل دوبار در سال به بدنه‌ی خودرو واکس براق کننده بزنید. کار واکس فقط براق کردن خودرو نیست، بلکه آن را از صدمات و رنگ  رفتگی نیز محافظت می‌کند. اگر سالی دو بار به خودرو خود واکس بزنید یک لایه‌ی حفاظتی دیگر به آن اضافه شده و احتمال شکل‌گیری زنگ کاهش می‌یابد.
  • واکس باعث دفع آب شده و یک لایه‌ی محافظتی دیگر برای رنگ ایجاد می‌کند.
  • واکس از رفتن رنگ خودرو در اثر تابش مستقیم نور آفتاب جلوگیری می‌کند.

برای جلوگیری از گسترش زنگ زدگی زنگ را با یک تیغ ریش تراش یا یک سنباده نرم پاک کنید.

جلوگیر ی از گسترش زنگ

زنگ را با یک تیغ ریش تراش یا یک سنباده نرم پاک کنید. اگر در جایی از خودرو زنگ‌زدگی مشاهده کردید، بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که از گسترش آن جلوگیری کنید. کار را با یک تیغ ریش تراش یا یک سنباده‌ی نرم شروع کنید. مراقب باشید به رنگ اطراف زنگ‌زدگی آسیب نرسانید.

  • فقط زنگ را پاک کنید. سعی کنید به رنگ اطراف زنگ زدگی کاری نداشته باشید.
  • اگر رنگ در حال پوسته پوسته شدن است، بدین معناست که دیگر پیوستگی با فلز در آن قسمت ندارد و بالاخره می‌ریزد. اگر بخش زیادی پوسته پوسته شده بهتر است آن قسمت به‌طور کامل رنگ شود.

از محلول ضد زنگ برای جلوگیری از گسترش زنگ استفاده کنید. پس از این‌که زنگ را پاک کردید به آن قسمت محلول ضد زنگ بزنید. این کار باعث می‌شود که زنگ دوباره در این قسمت شکل نگیرد. بسیاری از ضدزنگ‌ها همراه با یک برس به فروش می‌رسند. برس را در محلول ضدزنگ فرو برده و یک لایه‌ی نازک روی قسمت زنگ زده بزنید. 
  • اگر  برس ندارید با یک گوش پاک‌کن و یا یک دستمال محلول ضد زنگ را به قسمتی که قبلا زنگ زده بود بمالید. هیچ‌گاه آن را اسپری نکنید.
  •  محلول ضد زنگ را می‌توانید در اکثر  فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو پیدا کنید. 

اجازه دهید محلول ضد زنگ کاملا خشک شود. بر اساس نوع محلول ضد زنگ و محیط، خشک شدن کامل ضد زنگ ممکن است تا چند ساعت طول بکشد. قبل از این‌که به مرحله‌ی بعدی بروید دستورالعمل روی بطری را بخوانید تا بدانید چه مدت باید صبر کنید تا محلول ضد زنگ خشک شود.
  • در محیط‌های سرد و مرطوب‌تر ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا محلول ضد زنگ خشک شود.
  • محلول ضد زنگ زیر نور مستقیم خورشید سریع‌تر خشک می‌شود.

برای رفع زنگ زدگی خودرو روی محلول ضد زنگ خشک شده را بتونه کاری کنید و قبل از رنگ زدن بگذارید کامل خشک شود.

روی محلول ضد زنگ خشک شده را بتونه کاری کنید. از یک برس اپلیکاتور کوچک برای بتونه‌کاری قسمتی که قبلا زنگ‌زدگی داشت استفاده کنید. بتونه باید نازک باشد اما نه به اندازه‌ای که فلز از زیر آن پیدا باشد. 
  • از یک دستمال توالت یا یک دستمال پارچه‌ای برای پاک کردن اضافه‌های بتونه استفاده کنید.
  • قبل از زدن رنگ خودرو اجازه دهید بتونه کاملا خشک شود.

رنگ دقیق خودرو را پیدا کنید. می‌توانید به چند روش رنگ دقیق خودرو خود را  پیدا کنید. بسیاری از سازندگان خودرو بر اساس شماره‌ی VIN خودرو شما یک بطری رنگ نمونه به شما می‌دهند. هم‌چنین می‌توانید کد رنگ را که کنار شماره‌ی VIN روی یک پلاک حک شده و در داخل درب سمت راننده در بسیاری از خودروها وجود دارد پیدا کنید. از آن کد رنگ استفاده کرده و یک بطری رنگ خودرو که مطابق با آن کد است را خریداری کنید.
  • حتما رنگی را انتخاب کنید که دقیقا مطابق با رنگ خودرو شما باشد در غیر این صورت آن نقطه در زیر نور آفتاب معلوم می‌شود. 
  • رنگ خودرو را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو تهیه کنید.

رنگ را روی بتونه بزنید. برس اپلیکاتور را در رنگ فرو برده و روی بتونه خشک شده بزنید. برس را زیاد حرکت ندهید چون ممکن است خط‌هایی روی رنگ ظاهر شود.
  • حجم رنگی که استفاده می‌کنید، نباید زیاد باشد در غیر این صورت چکه می‌کند.
  • اگر اندازه‌ی قسمتی که می‌خواهید رنگ بزنید بزرگ‌تر از اندازه‌ی یک سکه است، می‌توانید از سمباده‌ی خیس استفاده کنید.


منبع : Wikihow