تا به حال به چهره‌های سرشناس سینما و تلویزیون دقت کرده‌اید؟ مثلا کیم کارداشیان را در نظر بگیرید. چرا این‌قدر پوست صافی دارد؟ خوب شاید به یک متخصص پوست و مو مراجعه می‌کند؟ اما خود متخصص پوست و مو چکار می‌کند تا پوست زیبایی داشته باشد؟ آیا خود او تزریقات زیبایی را انجام می‌دهد؟ آیا بدن خود را برنزه می‌کند؟ اگر صاحب کارخانه‌ی تولید کرم‌ پوست است آیا خود او هیچ‌وقت از آن استفاده می‌کند؟ همان طور که در بخش اول گفتیم، سراغ چند متخصص پوست و مو رفتیم و در این مورد از آن‌ها سوالاتی پرسیدیم.


متخصص پوست و مو چطور تصمیم می‌گیرد که کدام روش درمانی را توصیه کند؟

با این همه نوروتوکسین‌، فیلر  و عمل‌های آب کردن چربی که در بازار موجود است انتخاب روش مناسب به ترجیح  فرد و هزینه‌ بستگی دارد. بوتاکس، دیسپورت و زئومین فرقی با هم ندارند؛ بنابراین  متخصص پوست و مو ممکن است همه و یا یکی از آن‌ها را انتخاب کند. برخی از پزشک‌ها ترجیح می‌دهند با یک تولید کننده کار کنند چون هرچه از یک شرکت بیشتر خرید کنید، تخفیف بیشتری می‌گیرید. 

انتخاب لیزر هم به قیمت و ترجیح فرد بستگی دارد. به‌عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها هر بار که پزشک از تجهیزات ساخت آن‌ها استفاده می‌کند دستمزدی بابت آن می‌گیرند، حتی پس از این‌که وی آن را خریداری کرده است. نرخ مواد مصرفی از قبیل کانول، سوزن و لوازم دیگر نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر روی انتخاب متخصص داشته باشد. 


آیا متخصص پوست و مو می‌تواند هر مشکل پوستی را درمان کند؟

حتما این سوال برای شما هم پیش آمده که متخصص پوست و مو این قابلیت را دارد که هر مشکل پوستی اعم از آکنه و پسوریازیس تا سوختگی درجه سه و خال های سرطانی را درمان کند؛ هم بله و هم نه. متخصصین پوست در آمریکا به مدت 4 سال برای درمان همه‌ی بیماری‌‌های پوستی، مو و ناخن از جمله سرطان آموزش می‌بینند اما بعد از این دوره، بسیاری از آن‌ها روی حیطه‌ی خاصی تمرکز می‌کنند. می‌توان گفت تقریبا غیر ممکن است که در رشته‌ای به این گستردگی بتوان همگام با پیشرفت‌های پزشکی حرکت کرد؛ بنابراین طبیعی است که متخصصین پوست به دنبال بخش‌هایی از این رشته بروند که به آن علاقه دارند و در آن زمینه کار کنند.

شما می‌توانید با توجه به نیاز خود نزد پزشکی که در یکی از زمینه‌های بیماری‌های التهابی، سرطان پوست، زیبایی پوست و یا اختلالات رنگدانه تخصص دارد مراجعه کنید. برای این‌که بدانید یک پزشک در مورد مشکل خاص شما تخصص دارد به وب‌سایت او سری بزنید و یا این‌که با مطب وی تماس بگیرید و بپرسید.


متخصص پوست و مو هر ده سال یک بار ملزم به تجدید گواهی پزشکی خود است.

آیا متخصص پوست و مو ملزم به ادامه‌ تحصیل است؟

ممکن است متخصص پوست و مو در طول 50 سال حتی یک مجله‌ی تخصصی را مطالعه نکرده باشد. متخصص پوست و مو هر ده سال یک بار ملزم به تجدید گواهی پزشکی خود است. همین‌طور برای این‌که مجوز کار خود و مزایای بیمارستانی را حفظ کند، باید به تحصیلات پزشکی خود ادامه دهد که می‌تواند مطالعه مجلات تخصصی، انجام مطالعات اینترنتی و یا شرکت در جلسات باشد. تعداد معدودی از پزشکان قدیمی ملزم به تجدید گواهی پزشکی نیستند. اما هر پزشک خوبی سعی می‌کند اطلاعات خود را به‌روز کند. این رشته بسیار گسترده است پس اگر پزشک شما گفت که فلان مقاله را هنوز مطالعه نکرده، تعجب نکنید. دنیا که به‌آخر نرسیده است.


متخصص پوست و مو از چه موادی برای پوست خود استفاده می کند؟

جواب ساده است. از آنتی‌اکسیدان، رتینول و کرم‌های ضدآفتاب SPF استفاده می‌کند. این سه ماده‌ی اصلی برای مراقبت و پیشگیری کافی است. ولی این بدان معنا نیست که متخصص پوست و مو از کرم‌های ضد پیری که برای بیماران تجویز می‌کند استفاده نمی‌کند. بسیاری از متخصصین از پوست خود مراقبت زیادی کرده و آن را در بهترین حالت خود قرار می‌دهند، چون می‌خواهند بیماران‌شان ببینند پوست سالم و شاداب به چه شکل است و تشویق شوند. متخصصین پوست می‌توانند بیشتر از بسیاری از بیماران خود تحت عمل‌های جراحی زیبایی بیشتری قرار بگیرند و برای همین خیلی خوش شانس هستند.


منبع : Prevention