بدون شک ایربگ خودرو  یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فناوری ایمنی خودرو است. اما آیا همین ایربگ که قرار است محافظ جان افراد باشد، می‌تواند تبدیل به قاتل آن‌ها شود؟

هدف از ساخت ایربگ بسیار عالی به نظر می‌رسد. این طور نیست؟ به‌جای این که سر یا صورت شما به فرمان، داشبورد یا در برخورد کند، در بالش نرمی از هوا فرو می‌رود. هرچند ایربگ به نرمی پر قو نیست  اما مسلما برخورد کردن با آن‌ خیلی بهتر از خوردن به یک صفحه‌ی فولادی است. در ایالات متحده استفاده از ایربگ برای راننده و سرنشین در خودروها از سال 1998  اجباری شده است. برآورد می‌شود در بین سال‌های 1987 تا 2008، ایربگ جلو، جان 25000 نفر را نجات داده و این ایربگ را تبدیل به یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ فناوری ایمنی خودرو کرده است. امروزه در بعضی از خودروها 10 ایربگ هوا وجود دارد و برخی از شرکت‌های خودرو سازی فناوری ایربگ را با کمربند ایمنی ترکیب کرد‌ه‌اند. اما آیا همین ایربگ هوا که قرار است از جان افراد محافظت کند می‌تواند آن‌ها را به کشتن دهد؟

از هر کسی که قبلا در یک تصادف بوده و در طی آن ایربگ باز شده بپرسید به شما خواهد گفت که تجربه‌ای وحشتناک بوده است. باید هم همین‌طور باشد چون قبل از این‌که فرد با چیزی مرگ بارتر از ایربگ برخورد کند، باید این کیسه باز شده و کاملا باد شود. ایربگ سمت راننده در 20 تا 30 میلی‌ثانیه باز می‌شود و درپوش محفظه‌ را با سرعت 322 کیلومتر بر ساعت پرتاب می‌کند. در واقع فناوری مورد استفاده در ایربگ به فناوری برخی از تقویت کننده‌های موشک شباهت دارد.


استفاده از ایربگ خودرو بدون کمربند ایمنی یا وجود چیزی بین شما و ایربگ می‌تواند منجر به جراحات جدی شود.

ایربگ‌ها نیروی زیادی وارد می‌کنند و امکان دارد به فرد صدمه بزنند. اگر به ایربگ در حال باز شدن زیاد نزدیک باشید آسیب خواهید دید. استفاده از ایربگ بدون کمربند ایمنی یا وجود چیزی بین شما و ایربگ مانند یک حیوان خانگی، بطری آب و یا حتی تلفن همراه می‌تواند منجر به جراحات جدی شود. خطر مرگ به علت باز شدن ایربگ برای بچه‌ها بسیار بیشتر است چون بدن آن‌ها تاب این نیرو را ندارد. علاوه بر این بیشتر بچه‌ها روی صندلی ایمنی مخصوص کودکان می‌نشینند که برای استفاده با ایربگ طراحی نشده‌ است. نوع صندلی و موقعیت نشستن نیز می‌تواند عاملی خطرآفرین برای کودک باشد. به‌عنوان مثال صندلی‌های ایمنی کودکان که رو به عقب طراحی شده‌اند، هرگز نباید در صندلی جلو مورد استفاده قرار گیرد. چون اگر ایربگ به پشت آن صندلی برخورد کند، می‌تواند صدمات جدی را وارد کند. 

بدون شک ایربگ‌ها اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند جان بسیاری را نجات می‌دهند و برای بزرگسالان خطر زیادی ندارند. اگر ناچارید بنا به دلایلی کودک را در صندلی جلوی خودرو بنشانید، می‌توانید ایربگ سرنشین جلو را خاموش کنید. برای این‌کار دفترچه‌ی راهنمای خودرو را مطالعه کنید. در برخی از شرایط خاص شاید مجبور باشید برای خاموش کردن ایربگ سرنشین آن را نزدیک مکانیک ببرید. اگر نگران ایربگ در دو سمت صندلی عقب هستید، می‌توانید کودک خود را در وسط صندلی بنشانید.


منبع : Howstuffworks