برخلاف ترموپلاستیک‌ها، ترموست‌ها با گرما دیدن ذوب نمی‌شوند، بلکه قوی‌تر می‌شوند. پلیمر‌های موجود در ترموست‌ها باعث می‌شوند نسبت به ترموپلاستیک‌ها مقاوم‌تر باشند. مواد ترموست در دمای کمتر از دمای اتاق انعطاف بیشتری دارند و به‌نظر تخت می‌آيند. از ترموست‌ها برای عایق کردن سیم و کابل استفاده می‌شود و ما رایج‌ترین انواع ترموست که در صنعت سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند را برای‌تان آورده‌ایم.

  • SBR: این ماده یک نوع لاستیک مصنوعی‌ است که در برابر خراش و ساییدگی مقاوم است و خاصیت الکتریکی بسیار خوبی دارد. SBR در معرض روغن، گاز اوزون و عوامل طبیعی تجزیه می‌شود. این ماده در دمای 55- تا 90 درجه کارایی دارد و سریع آتش می‌گیرد، مگر این‌که به آن مواد ضدآتش اضافه شود.
  • پلی کلوروپرین: این ترکیب یک نوع لاستیک مصنوعی است که نسبت به SBR مشخصات بهتری دارد. پلی کلوروپرین بیشتر به‌خاطر مقاومت در برابر عوامل طبیعی، زمان، گرما، فرسودگی، آب و مواد شیمیایی شهرت دارد. این ماده در دمای 55- تا 90 درجه‌ی سانتی‌گراد کارایی دارد.
  • CPE: CPE مثل پلی اتیلن مشخصات عالی مثل مقاومت در برابر مواد شیمیایی، روغن‌ها، گرما، ساییدگی و عوامل طبیعی دارد.
  • CSPE: از این ماده بیشتر برای روکش کردن سیم و کابل استفاده می‌شود. CSPE برای استفاده در شرایط سخت مثل محیط‌های صنعتی و معدن بسیار مناسب است. این ماده در برابر ساییدگی، گرما، رطوبت و گاز ازون مقاومت نشان می‌دهد.
  • سیلیکون: از سیلیکون هم به‌عنوان عایق و هم به‌عنوان روکش استفاده می‌شود و در دمای 65- تا 200 درجه‌ی سانتی‌گراد کارایی دارد. سیلیکون هم‌چنین در برابر ساییدگی، روغن و گرما مقاوم است. از این ماده برای عایق کردن سیم و کابل شمع خودرو و یا روکش کردن سیم و کابل برق و کنترل استفاده می‌شود، جایی که سیم و کابل باید از محیط اطرافش ایزوله شود.


منبع : Alphawire