اتاق‌ پذیرایی بزرگ و دل باز فواید زیادی برای خانواده‌ها دارد و باعث می‌شود خانه نور زیادی بگیرد، اما ممکن است پر سر و صدا نیز بشود. اگر بدانید کاهش دادن سر و صدا با تغییر دکوراسیون چقدر ساده است، غافلگیر خواهید شد. با ایجاد تغییراتی کوچک در نحوه‌ی چیدمان مبلمان و وسایل خانه یا معماری، می‌توانید مشکل سر و صدای زیاد در فضاهای بزرگ را حل کنید. 


پنجره‌ها را بپوشانید

پنجره‌ها یا درهای شیشه‌ای بزرگ، صدا را در فضا منعکس می‌کنند و استفاده از پرده، می‌تواند تا حد زیادی سر و صدای خانه را ساکت کند. بهتر است از پرده‌های نازک استفاده کنید تا کمی نور وارد اتاق شود و به بیرون هم دید داشته باشید. می‌توانید برای انجام این کار از راهنمای نصب پرده بهره ببرید. 


استفاده از فرش

یکی دیگر از روش‌های کم کردن سر و صدا، پوشاندن کفپوش با فرش است. فرش علاوه بر کم کردن صدا، قسمت‌های مختلف خانه را نیز متمایز می‌کند. هر چه فرش ضخیم‌تر باشد، بیشتر صدا را می‌گیرد. هم‌چنین استفاده از فرش در دکوراسیون داخلی، فضا را گرم و صمیمی می‌کند


فضا را تقسیم کنید

با استفاده از دیوارهای کاذب، فضا را تقسیم کنید تا مانعی برای فرکانس‌های صدا ایجاد شود. می‌توانید روی دیوار را قفسه بزنید و به‌عنوان کتابخانه یا جایی برای قرار دادن وسایل تزئینی استفاده کنید. 


روکش کردن یکی از دیوارها با چوب، نه‌تنها المانی جالب به دکوراسیون اضافه می‌کند، بلکه بسامد صدا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

دیوارها را عایق کنید

دیوارهای صاف و سفت صدا را تقویت می‌کنند، پس با اضافه کردن بافت به دیوارها این اثر را خنثی کنید. روکش کردن یکی از دیوارها با چوب، نه‌تنها المانی جالب به دکوراسیون اضافه می‌کند، بلکه بسامد صدا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. فقط باید چوبی که برای کفپوش استفاده می‌شود را روی دیوار استفاده کنید. 


سقف را عایق کنید

درست مثل دیوارها، سقف هم می‌تواند به پخش شدن و تقویت صدا کمک کند. پس با اضافه کردن بافت به سقف، آن را عایق کنید. اگر دوست دارید سقف سفید باشد، می‌توانید آن را با چوب عایق کنید و سپس به آن رنگ سفید بزنید. 


عایق کردن دیوارها با مواد آکوستیک

اگر به چوب علاقه ندارید، دیوارها را با مواد آکوستیک عایق کنید. پنل‌های آکوستیک طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی دارند و نصب کردن آن‌ها روی دیوار نیز ساده است.


استفاده از کفپوش نرم

کفپوش سخت مثل کاشی، صدا را منعکس می‌کند و باعث می‌شود سر و صدای آشپزخانه همه جا پخش شود. بهتر است برای کفپوش آشپزخانه از لینولئوم استفاده کنید که نرم است و صدا را جذب می‌کند. این نوع کفپوش دوام زیادی هم دارد و برای آشپزخانه کاملا مناسب است. 


منبع : Houzz