مرمر، کفپوش بسیار خوبی است و می‌تواند یک نوع زیبایی طبیعی و جلوه‌ای شاهانه به خانه بدهد. اما از طرفی به سرعت به خود لکه می گیرد و همین‌طور با سطح نرمی که دارد، در برابر خراش و شکستگی آسیب‌پذیر می‌شود. دانستن نحو‌ه‌ی صحیح  تمیز کردن کفپوش مرمر برای حفظ ظاهر و زیبایی آن اهمیت زیادی دارد.


ذرات کوچک

چیزهای ریزی مثل سنگ‌ریزه که روی سطوح سیقلی کشیده می‌شوند، روی آن‌ها را خراش می‌دهند و به مرور زمان آن را از بین می‌برند.  چون زمانی‌که روی کفپوش راه می‌رویم این ذرات به داخل کاشی فرو می‌روند. با نظافت منظم کفپوش با یک گردگیر نخی و یا یک دستمال میکروفایبر، گردوغبار را که روی سطح کفپوش می افتد تمیز کنید.


نکاتی در خصوص نگهداری از مرمر

  • لکه: اجازه ندهید مواد رنگی برای مدت طولانی روی کفپوش مرمر بماند. ریزه‌های مواد و گرد و خاک نیز هر چه سریع‌تر باید پاک شود. هر چند ممکن است این مواد همان لحظه آسیبی نرساند، اما به مرور زمان در سطح فرو رفته و باعث تغییر رنگ آن می‌شود.
  • قالیچه: چیز ساده‌ای مانند انداختن یک قالیچه در هر ورودی می‌تواند از تماس گرد و خاک و مواردی از این دست با سطح، به میزان زیادی جلوگیری کند. این کار را می‌توانید در دستشویی و آشپزخانه نیز  انجام دهید و آن را جلوی سینک ظرفشویی، دوش و جاهای دیگری که در کنار شیر آب قرار دارند بیندازید. فقط به یاد داشته باشید که از موکت‌هایی که پشت زبر دارند استفاده نکنید چون باعث تغییر رنگ کفپوش می‌شوند.
  • خراش‌ها: مرمر، سنگ نسبتا نرمی است و اگر چیزی روی آن بکشید، خراش برمی‌دارد. زیر پایه‌های مبل‌ ترمز قرار دهید و ناخن‌های حیوانات خانگی را کوتاه کنید. همین‌طور مراقب پاشنه‌های کفش‌های پاشنه بلند باشید.


درزگیری کاشی‌های مرمر کفپوش

مرمر به طور طبیعی دارای منافذی است که اگر  مایعات روی سطح آن بریزد، به پایین نفوذ کرده و باعث تاب برداشتن، کپک‌زدگی و تغییر رنگ مرمر می‌شود. به همین دلیل باید آن‌ها را در طی نصب و بعد از آن و همین‌طور به صورت سالیانه درزگیری کنید.

 دو نوع درزگیر شیمیایی وجود دارد. مواد نفوذ کننده در واقع وارد خلل کاشی می‌شوند، در نتیجه آن‌ها را با یک ماده نامرئی پر می‌کنند که از ورود مواد به هسته‌ی سنگ جلوگیری می‌کند. سپس یک درز‌گیر مسدود کننده روی آن قرار می‌گیرد و سطح شفاف دیگری را ایجاد می‌کند که محافظت بیشتری در برابر آسیب به وجود می‌آورد.


نظافت کفپوش مرمر را معمولا می‌توان با یک تی نخی مرطوب و با استفاده از آب گرم انجام داد.

دستورالعمل‌های نظافت کفپوش مرمر

نظافت معمولی: مرمر را معمولا می‌توان با یک تی نخی مرطوب و با استفاده از آب گرم تمیز کرد. از یک تی نخی و یا پنبه‌ای استفاده کنید و قبل از کشیدن آن برروی زمین تا جایی که امکان دارد آن را بچکانید تا آب آن کاملا گرفته شود.  وقتی کار تمام شد کفپوش را با یک پارچه خشک کنید تا از تجمع آب در قسمت‌های مختلف آن جلوگیری شود.

نظافت شدید: 4 لیتر آب را با یک قاشق غذاخوری پودر ظرفشویی گیاهی ترکیب کنید. ماده‌ی به دست آمده اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد چون دارای PH خنثی است نمی‌تواند آسیبی وارد کند. آن را با زمین‌شوی روی کف بکشید و بلافاصله زمین را با آب تمیز بشویید تا ماده‌ی شوینده روی آن باقی نماند. سپس از پارچه‌ای برای خشک کردن آن استفاده کنید. اگر کفپوش مرمر خانه برای زمان بسیار طولانی نظافت نشده است، بهتر است این کار را به شرکت‌های امور نظافتی بسپارید.

شوره زدن: گاهی اوقات پودر سفید رنگی روی کاشی‌های مرمری که به تازگی نصب شده‌اند شکل می‌گیرد و سطح آن را می‌پوشاند. این پودر، رسوبات مواد معدنی است که با خشک شدن رطوبت کاشی از سطح آن بالا می‌زند و به هیچ عنوان نگران‌کننده نیست. این شوره‌ها را می‌توان با کمی آب تمیز و یک زمین‌شوی پاک کرد.

بندهای بین کاشی: خطوط بین کاشی‌های مرمر به این دلیل است که کاشی‌ها فضای کافی داشته باشند تا در دما‌های مختلف بتوانند انقباض و انبساط کنند بدون این‌که به هم‌دیگر فشار بیاورند. اما از میان این بندها آب و کثیفی می‌تواند به زیر کاشی‌ها نفوذ کند و به جایی مناسبی برای رشد کپک تبدیل شود. می‌توانید با ترکیب کردن یک پیمانه هیدروژن پروکسید و سه پیمانه آب یک محلول خوب درست کرده و آن را روی بندها اسپری کنید. اجازه دهید محلول به مدت یک ساعت روی آن باقی بماند سپس  یک برس نازک روی خطوط بکشید و با آب گرم بشویید.

پولیش زدن: اگر کاشی‌های مرمر را پولیش زده‌اید، می‌توانید با یک پارچه‌ی خیلی نرم آنها را برق بیندازید. اول مطمئن شوید که سطح کفپوش کاملا تمیز و عاری از آشغال است و بعد کار را روی کاشی‌ها به صورت تک‌تک آغاز کنید. می‌توانید واکس مخصوص مرمر نیز خریداری کنید اما خیلی کم از آن‌ استفاده کنید و تا چند روز  بعد با احتیاط روی کاشی‌ها راه بروید.


نکات مهم

از استفاده از هرگونه پاک‌کننده‌ی اسیدی خودداری کنید. این مواد شامل پاک کننده‌های برپایه‌ی سرکه ، لیمو و مرکبات می‌شود که با مرمر واکنش شیمیایی انجام داده و روی آن لکه به وجود می‌آورند. به هیچ عنوان از سیم‌ظرفشویی استفاده نکنید. برای جارو کردن هم از جاروهای نرم استفاده کنید. در کل نظافت کفپوش می‌تواند برای خیلی‌ها کار طاقت‌فرسایی باشد و اگر از لحاظ فیزیکی توانایی انجام این کار ندارید، بهتر است آن را به شرکت‌های امور نظافتی بسپارید. 


منبع : About