وظیفه‌ی کویل تامین کردن ولتاژ جرقه‌ی آتش زدن ترکیب بنزین و هوا در موتور است. اگر منبع لازم برای تامین انرژی جرقه برای آتش زدن ترکیب هوا و بنزین وجود نداشته باشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ خودرو به‌طور بهینه عمل نمی‌کند و ممکن است استارت نخورد یا ریپ بزند. در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، اطلاعاتی درباره‌ی کارکرد کویل و نکاتی که هنگام خرید آن از فروشگاه لوازم یدکی باید مد نظر قرار دهید آورده شده است. با مجله ایرانگان همراه باشید تا اطلاعاتی اولیه در خصوص کویل خودرو کسب کنید. 


کاربرد کویل 

کویل، قسمت اصلی سیستم احتراق خودرو است که ولتاژ باتری را چند برابر می‌کند تا انرژی لازم برای ایجاد جرقه تامین شود. این جرقه ترکیب بنزین و هوا در سیستم احتراق را آتش می‌زند. کویل معمولا سمت راست موتور و کنار شمع‌ها قرار دارد. 


کارکرد کویل 

کویل سیم‌پیچ‌ اصلی و فرعی دارد. جریان برق از باتری به سیم پیچی اصلی می‌آید که از سیم پیچ فرعی کوچک‌تر است. تفاوت بین سیم پیچ‌ها باعث می‌شود ولتاژ در سیستم فرعی چند برابر شود. جریان موجود در سیم پیچ اصلی یک میدان مغناطیسی اطراف هر دو سیم پیچ ایجاد می‌کند که اول گسترش می‌یابد و سپس افت می‌کند. این تغییر متداوم باعث می‌شود ولتاژ سیم پیچ فرعی چند برابر ولتاژ سیم پیچ اصلی باشد. 


انواع کویل 

قبل از این‌که برای خرید کویل به فر وشگاه لوازم یدکی بروید، باید انواع آن را بشناسید تا بتوانید کویل مناسبی برای خودروی‌تان خریداری کنید.

  • سیستم‌های احتراق مکانیکی: سیستم‌های احتراق مکانیکی کویل و دلکو دارند. ولتاژ تقویت شده از کویل به دلکو منقل می‌شود و سپس به شمع‌ها می‌رسد. 
  • سیستم‌های احتراق الکتریکی: طرز کار سیستم‌های احتراق مکانیکی و الکتریکی یکی است، اما در سیستم‌های الکترونیکی، جریان موجود در سیم پیچ اصلی به شکل الکترونیکی کنترل می‌شود. 
  • سیستم‌های احتراق بدون دلکو: این سیستم‌ها به‌جای دلکو، از کامپیوتر خودرو برای تعیین زمان مناسب روشن کردن شمع‌ها استفاده می‌کنند. 

استارت نخوردن خودرو یکی از نشانه‌های اصلی خرابی کویل است.

نشانه‌های خرابی کویل

  • استارت نخوردن خودرو: این یکی از نشانه‌های اصلی خرابی کویل است. در چنین حالتی خودرو در سرعت بالا گاز نمی‌خورد و وقتی بدون حرکت روشن است، به لرزه می‌افتد. 
  • درست نسوختن بنزین: وقتی بنزین درست در موتور نمی‌سوزد، از اگزوز خارج می‌شود و ممکن است به آن آسیب بزند. هم‌چنین اگر کویل مشکل داشته باشد بی‌موقع شمع را روشن می‌کند که این به خاموش شدن موتور منجر می‌شود. 
  • مشکلات استارت: اگر خودرو در استارت خوردن مشکل دارد و در هوای سرد به سختی روشن می‌شود، ممکن است کویل دچار مشکل شده باشد. اگر شمع ولتاژ کافی برای روشن کردن موتور را از کویل دریافت نکند، خودرو روشن نمی‌شود. 
  • بالا رفتن مصرف سوخت: خراب بودن کویل ممکن است باعث شود مصرف سوخت افزایش پیدا کند. به خاطر مصرف بالای سوخت، دود سیاه همراه با بوی بنزین سوخته از اگزوز خارج می‌شود.

نکته

پیشنهاد می‌شود هر وقت کویل را عوض می‌کنید، شمع‌ها را نیز بررسی کنید. خراب بودن شمع به کویل فشار وارد می‌کند و به آن آسیب می‌رسد. پس بهتر است همراه با کویل، شمع‌ها را نیز تعویض کنید. 


منبع : Buyautoparts